Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Danne_GB

Fastrostat hjullager på axeln

Rekommendera Poster

Hej

Någon som har idé hur man kan få bort det som återstår av hjullagret från axeln, se bild. 
Har värmt, slagit och haft rostlösare på. Har testat med en trearmad avdragare men den tappar bara fäster. 
// Danne

IMG_5667.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kör med vinkelslip tills du kan bända bort den

Redigerad av Rolle85
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra ett spår med tunn (1 mm) kaptrissa i vinkelkapen, långsmed axeln, nästan igenom men inte så långt att man kapar i axeln och sedan slå i springan med huggmejsel. Då brukar lagerbanan spricka och gå att få bort. Det finns också avdragare som klämmer sig in bakom lagerbanan och kilar den utåt tex den här:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414

Fattigmansversionen är att ta sin samling gamla moraknivar som man slår in bakom lagerbanan från olika håll tills man kommer åt med trepunktsavdragaren.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i @Faderullans inlägg.

Biltema har kapskivor som benämns vara för rostfritt som är mycket tunna (som jag f.ö. kapar allt möjligt med - fina snitt). Stålet i lagret är visserligen hårt men ganska sprött, och att spräcka det sista med t ex en skruv/huggmejsel brukar därför fungera bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sprayat med rostlösare några gånger nu. Knackade med hammare och mejsel i ett spår jag hade gjort med kapen. Den rör sig nu 😊 men nu har jag inte tid att mecka trailer 😊

Tack för alla förslag!

God Jul på er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Danne_GB:

Ska testa men är rädd att jag kommer åt kanten som lagret ligger emot 

Det spelar ingen praktisk roll att du kommer åt kanten (lite grann) med ett smalt snitt, inte ens om du skulle "gå igenom" lite på själva axeln. Bara du rättar till skadan efter dig. Då har du ju dessutom ett spår att följa nästa gång med samma problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag:

Visserligen på en gammal bil, men det ser ungefär likadant ut. Ett hjullager i framvagnen hade skurit rätt ordentligt.

Körde först med en elektrisk vinklelslip med tunn skiva så långt jag vågade, sedan testade jag med en liten tryckluftsdriven vinkelslip, men det var en billig och orkeslös maskin så den förkastades.

Det sista tog jag till en äkta Dremel med flexiklinga, den funkade jättebra, skulle nog kunnat ta till den från första början, ett snitt räckte. Sedan bände jag med en gammal sliten skruvmejsel och en gammal morakniv var nog också inblandad, sedan kunde lagerbanan

plockas bort rätt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...