Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
per_62

Ladda olika batterier med solpanel

Rekommendera Poster

Hur laddar man olika batterier med solpanel/solpaneler. Gärna utan att behöva införskaffa allt för många samt dyrbara prylar?

Att koppla ihop olika typer av batterier bör man inte göra. 
Har nu två GEL-batterier 100Ah 12V (husbatteri) och ett AGM-batteri 60Ah 12V (startbatteri).
Solpanel 50W med MPPT regulator (Victron SmartSolar MPPT 100/20).

 

1) Behövs det extra MPPT, DC/DC laddare, eller finns det andra alternativ?

 

2) Vill att solpanelen ska ladda både husbatteri och startbatteri, både sommar och vintern. 
Vad behövs för prylar att åstadkomma detta och hur kopplar man?

 

3) Funderar även på att komplettera med en liten solpanel på 10W som underhållsladdar startbatteriet och att vid fulladdat går över och laddar husbatteriet. 

Vad behövs för prylar att åstadkomma detta och hur kopplar man?

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver sällan ladda ett startbatteri. Det som starten har dragit återladdas vanligtvis snabbt om man har en vanlig setup med generator som laddar startbatteriet och sen förbrukarbanken via skiljerelä. Under längre stillaliggande kan man dock ibland behöva lite extra knuff för att återladda startbatteriet men det bästa brukar vara att koppla bort startbatteriet inför en sån period.

 

3. En solpanel på endast 10 W ger nog ingen laddning utom möjligen mitt på sommaren. En regulator drar en del ström i sig själv som förmodligen vid de flesta tillfällen äter upp vinsten.

 

Med detta sagt så funderar jag själv på om det är möjligt att koppla in load-utgången på regulatorn med ett snävt intervall (tror det heter User algorithm 2) och koppla den till startbatteriet ;) 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ChristerN:

Man behöver sällan ladda ett startbatteri. Det som starten har dragit återladdas vanligtvis snabbt om man har en vanlig setup med generator som laddar startbatteriet och sen förbrukarbanken via skiljerelä. Under längre stillaliggande kan man dock ibland behöva lite extra knuff för att återladda startbatteriet men det bästa brukar vara att koppla bort startbatteriet inför en sån period.

 

3. En solpanel på endast 10 W ger nog ingen laddning utom möjligen mitt på sommaren. En regulator drar en del ström i sig själv som förmodligen vid de flesta tillfällen äter upp vinsten.

 

Med detta sagt så funderar jag själv på om det är möjligt att koppla in load-utgången på regulatorn med ett snävt intervall (tror det heter User algorithm 2) och koppla den till startbatteriet ;) 

 

Omkring 100W solcellspanel brukar räcka för att ladda upp batteri som i sin tur försörjer ett ordinärt kompressorkylskåp, och då blir det i allmänhet litet över till andra förbrukare ombord.

 

I storleksjämförelse kan man säga att en liten 10W panel kan räcka att ladda en mobiltelefon med om solen skiner ordentligt.

 

Om olika batterigrupper skall laddas av samma solcellspanel med regulator, kopplar du Biltemas skiljerelä mellan batterigrupperna.

Men som redan har skrivits, startbatterigruppen behöver sällan laddas. Och om den i nödfall skulle behöva det kan man ju tillfälligtvis manuellt göra en omkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka det är lite märkligt att det inte fler solcellsregulatorer med utgång för två batteribankar på samma vis som det finns en del batteriladdare som har två eller fler utgångar.

 

Här är ju ett alternativ, dock av PWM-typ:

https://www.victronenergy.se/solar-charge-controllers/bluesolar-pwm-charge-controller-lcd-usb

 

Här ett annat alternativ:

https://sunlux.se/produkt/epever-duoracer-dr3106n-dds-mppt-12v-30a/

 

 

Men som tidigare sagts, så länge man har ett friskt startbatteri så ska det mycket till att det blir urladdat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev No_jah:

Jag kan tycka det är lite märkligt att det inte fler solcellsregulatorer med utgång för två batteribankar på samma vis som det finns en del batteriladdare som har två eller fler utgångar.

De flesta batteriladdare som jag vet med två utgångar förutsätter att bägge batterierna är av samma sort, vilket det ju inte var i detta fall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

De flesta batteriladdare som jag vet med två utgångar förutsätter att bägge batterierna är av samma sort, vilket det ju inte var i detta fall.

Det har du rätt i.

Jag missade den lilla detaljen att det handlar om olika typer av batterier för förbrukning resp. start.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden  mellan de olika typerna av bly/syra är ju egentligen mest om man försöker få så snabb laddning som möjligt och då vill ligga så nära gasningsspänningen som möjligt utan risk, då strömmen batteriet slukar då kan bli som högst.

 

Nu är det ju solpaneler vi talar om, och där är det sällan regulatorn orkar hålla spänningen på den nivån eftersom batterierna slukar allt vad som finns redan vid lägre spänning. Därför är olika smarta moder i praktiken ännu mer onödiga på en solcellsregulator än på landströmsladdare.

Jag har därför en regulator motsvarande MPPT som inte har mer än en "mode": konstant utspänning (om energin räcker från panelen) på drygt 14V och sedan ett par schottkydioder på utgången som ger väldigt lågt spänningsfall. I synnerhet när strömmen börjar gå ner.

 

På dessa utgångar sitter både AGM (startbatterierna) och LiFePO4 (förbrukarbanken) och båda blir laddade av samma solpaneler men p.g.a. dioderna så "ser" de s.a.s. inte varandra. Och eftersom (max)spänningen är "safe" för båda så far ingen av dem illa.

Det enda är att laddningen kanske inte går riktigt så snabbt som den skulle kunna göra, i synnerhet inte av startbatterierna då LiFePO4 tar allt de får och håller spänningen nere tills de börjar bli nöjda. Men som nämnts innan behövs inte så mycket för start, utan den "bonus" som blir räcker gott och när man kommer ner till båten efter ett par dagar är allt fulladdat oavsett.

 

Har gjort likadant med min Victron landströmsladdare, dvs ställt ner spänningen. Då funkar det att lägga olika typer på de olika utgångarna.

 

Tycker det är synd att den modellen inte finns att köpa färdig. Men vem skulle köpa en solcellsregulator som kanske laddar batterierna 10% långsammare än vad som är teoretiskt möjligt.....?  Tror dock man missat marknaden för att just kunna hänga på flera batteribanker även där, och att det är viktigare än många tror.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma funderingar och har tidigare haft ett Ctek 250SA7Smartpass120-system. Där underhållsladdas starten från servicebatterierna. Men som du har kanske sett i en annan tråd har jag just kastat ut dessa och funderar på en ny lösning för att underhållsladda från servicebanken till startbatterierna. 
Jag kan delvis hålla med @ChristerN att behovet är inte är så stort om man kopplar ur alla laster under vintern.
Jag har dock hittat följande mer roliga lösningar om man inte orkar att koppla runt.

 

Alternativ 1, om du har blysyra i bägge batteribankarna.
Om du behåller din solpanelen enbart på servicebatterierna kan koppla in en sådan här,

https://sunlux.se/produkt/standby-laddare-votronicr/

Det är någon laddare som är avsedd att sätta mellan servicebanken och starten. 

Om du vill vara säker på att den den inte laddar ur servicebatterierna kan du alltid sätta den om solpanelsregulatorns lastutgång, som ChristerN skriver.

Om du vill att solpanelerna skall fungera under en presenningen kan du skaffa en transparant presenning.

 

Alternativ 2: Det här jag inte testat än men det är en lösning som jag har funderat på.

Detta är en lösning som fungerar bäst om du har LifePO i servicebanken och blysyra i starten.

Då skall du fortfarande bara koppla solpanelen till servicebatterierna.
Sätt en Victron-TR Orion 12/12-9 mellan servicebank och startbatteri. Den har olika ställbara laddprofiler.

https://www.seasea.se/orion-dc-dc-converter-12-12-9a?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAvJarBhA1EiwAGgZl0E9IMUam_naL0soGPDPgeRej08NgKoM14VRHxkDC5b-brao3l5WGORoCjv0QAvD_BwE

Den bör du ställa så att den laddar när servicebatteriet är fullt. Den finns olika sätt.

Om jag hade kopplat in den hade jag använt reläutgången på min BMV-712. Då kan man använda state of charge (SOC) som tröskel.

Man kan också ställa in påslagskriteriet i Orion.
Den bör i alla fall inte vara igång när man kör motorn. Då laddar generatorn alla batterierna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...