Gå till innehåll
måndag 06 maj 2024
pseudonym

Har du 59 millar över?

Rekommendera Poster

Hmmm, nä hoppar över. Jollen jag har får hänga med ett år till eller så.😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får passa på den. Kommer inte in på byggplatsen eller in i båthuset. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag följer en kanal på YT som är inspirerande att se på. Ett par som fick ta över en jordenruntseglare som hade varit landsatt i över 20 år. Duracell hette båten på den tiden. Nu bygger dom båten från en enmansbåt till ett flytande hem som de tänker segla långt med. Tjejen är halvnorska och de bor numera i USA . Varje vecka på onsdag kväll kommer en ny episod som är sevärd då de gör nästan allt själva. Kan rekommenderas varmt.

 

https://youtube.com/@TheDuracellProject?si=EWgZQ37ZhJ8YAKFs

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag hade nog köpt 10-15 mindre båtar för samma pengar i stället. Priset är en storleksordning för högt för en båt i den storleken. Helt absurda priser nu. Men jag vet inte, det kanske är guldintarsia i inredningen, osmium i kölen och safirglas i skrovfönstren...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Jag följer en kanal på YT som är inspirerande att se på. Ett par som fick ta över en jordenruntseglare som hade varit landsatt i över 20 år. Duracell hette båten på den tiden. Nu bygger dom båten från en enmansbåt till ett flytande hem som de tänker segla långt med. Tjejen är halvnorska och de bor numera i USA . Varje vecka på onsdag kväll kommer en ny episod som är sevärd då de gör nästan allt själva. Kan rekommenderas varmt.

 

https://youtube.com/@TheDuracellProject?si=EWgZQ37ZhJ8YAKFs

Rätt kul kanal. Jag följer Sailing Magic Carpet som var på besök hos Duracell-paret. Såg då några avsnitt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det priset så tar jag två, så kan man kanske få med sig någon kompis 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imponerande hur man lyckas bygga en 69 fots båt med en så minimal sittbrunn och till synes inga andra trevliga ytor på däck 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

Imponerande hur man lyckas bygga en 69 fots båt med en så minimal sittbrunn och till synes inga andra trevliga ytor på däck 

Det är en HR, det säljer på namnets rykte. Kunden förväntar sig inte att allt ska vara nytänkande och annorlunda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Capitan:

Imponerande hur man lyckas bygga en 69 fots båt med en så minimal sittbrunn och till synes inga andra trevliga ytor på däck 

Enbart akterdäcket är nog större än hela "platta" däcket på en typisk 30-fotare. Gott om yta.

HR verkar främst göra båtar för par i övre medelåldern och uppåt, så det mesta av fokuset ligger på att maximera inre utrymmen. Är man 2-4 personer behöver man inte en gigantisk sittbrunn. Även om jag inte är ett fan av HR-båtar, så tycker jag ändå att de är betydligt förnuftigare konstruerade än dessa hundratals nästan-klonade modeller av segelbåtar med enorma "sittbrunnar" som är så breda att man måste långpromenera över mellan slagen, och med meningslöst öppna aktrar som gör att minsta tappade föremål oundvikligen kommer att rulla av däck och ner i havet. Egentligen inte gjorda för segling alls, utan för att motorera mellan hamnar i Medelhavet och leva lyxliv i hamnen.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-19 vid 12:17 skrev raol:

Enbart akterdäcket är nog större än hela "platta" däcket på en typisk 30-fotare. Gott om yta.

HR verkar främst göra båtar för par i övre medelåldern och uppåt, så det mesta av fokuset ligger på att maximera inre utrymmen. Är man 2-4 personer behöver man inte en gigantisk sittbrunn. Även om jag inte är ett fan av HR-båtar, så tycker jag ändå att de är betydligt förnuftigare konstruerade än dessa hundratals nästan-klonade modeller av segelbåtar med enorma "sittbrunnar" som är så breda att man måste långpromenera över mellan slagen, och med meningslöst öppna aktrar som gör att minsta tappade föremål oundvikligen kommer att rulla av däck och ner i havet. Egentligen inte gjorda för segling alls, utan för att motorera mellan hamnar i Medelhavet och leva lyxliv i hamnen.

 

Gott om yta ja men var är bekvämligheterna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Capitan:

Gott om yta ja men var är bekvämligheterna? 

Hur menar du? Kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin och sånt?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

Hur menar du? Kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin och sånt?

Det där får ju den anställda besättningen ta hand om, inte ska väl jag behöva laga nån mat eller tvätta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-20 vid 17:56 skrev raol:

Hur menar du? Kyl, frys, spis, diskmaskin, tvättmaskin och sånt?

 

Hade du förväntat dig sådant ovan däck? Dum fråga kanske med tanke hur du resonerar i vissa trådar ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Capitan:

 

Hade du förväntat dig sådant ovan däck? Dum fråga kanske med tanke hur du resonerar i vissa trådar ;) 

Jävla sätt att diskutera.

 

Vad fan menar du med "bekvämligheter" ovan däck då? Massagestolar? Uppassare? Jävligt sjövärdigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-11-21 vid 19:36 skrev raol:

Jävla sätt att diskutera.

 

Vad fan menar du med "bekvämligheter" ovan däck då? Massagestolar? Uppassare? Jävligt sjövärdigt.

 

Du la ribban...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...