Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Sebbe78

Renoveringstråd Coronet 31 1974

Rekommendera Poster

IMG_2629_sm.thumb.jpg.fde822909fd6b3c0f1312f130b8e5043.jpgKöpte vår första båt i augusti och även om jag är salig av lycka hittar jag samtidigt nya ”måsten” nästan varje gång jag är där.
En stor anledning till köpet var att jag ville ha något att pilla med under vinterhalvåret och det har jag sannerligen nu. På gott och ont 😊

 

Punkter som jag hoppas på att hinna med denna vintersäsong är:

 

  • Täta läckage ovanifrån som jag misstänker kommer från pulpit- och mantågsstag på fördäck. Dessa är lösa och mantågen verkar dessutom vara fästade enbart ovanifrån med typ träskruv. De sitter förresten fast sådär utmed hela båten.IMG_2656_sm.thumb.jpg.390c9e6cfbe6c9a99949e21c4a548b8a.jpgIMG_2655_sm.thumb.jpg.607e280f0157aaf0eeada3c197317547.jpg
  • När jag ändå river ner förpiken så tänkte jag passa på att isolera och klä med ny skrov- och takbeklädnad. Den gamla hade lossat och såg allmänt fläckig o äcklig ut.
  • Båten har ingen däckstömning så det hoppas jag få monterat.
  • Köpte en ny större eltoalett som ska installeras i samma veva.
  • Växel/gasreglage var otroligt slitet så ett nytt är inköpt. Även slangarna/vajrarna ska bytas.
  • Jag planerar att även klä innertaket på hardtoppen i samma vinyl som i övriga båten.
  • Slutligen så har toadörrens teakfanér släppt så den ska jag försöka sätta ny. Kanske blir att jag helt enkelt lämnar in den, får se vad tiden och framför allt plånboken tillåter.

 

Hmm för en som aldrig tidigare har grejat med båt känns det här rätt så överväldigande ska jag erkänna. Men samtidigt väldigt spännande och roligt!!

 

Just det, vinterkonserveringen är faktiskt inte gjord än heller. Den ska göras någon gång i november när de andra grannbåtarna kommer på plats.

 

Hur som haver, här kommer jag lägga upp resultaten punkt efter punkt med bilder så klart. Vet inte om det är givande men jag själv har läst ett antal liknande trådar och ändå känt att jag lärt mig av dem. Återkommer snart med statusuppdatering!

  • Gilla 13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd - ser fram emot många framtida inlägg 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande, båtrenoveringar är alltid kul att följa 🙂
Och bilder är alltid trevligt 👍 

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en klassisk båt, det är något speciellt med Coronet. Själv har jag en 26 Family.

 

På min båt är däcket en sandwichkonstruktion, det är det säkerligen på din båt också. Vilket gör att det inte är bra om det läckt in vatten där. Räcket ser inte ut att vara original, därav skruvarna rakt ner i laminatet. Så det är viktigt att du gör en bättre lösning än att dra fast räcket med träskruv rakt in i plasten. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis!

Jag har några omedelbara råd, saker som jag erfarenhetsmässigt har med mig, onödigt att du skall göra samma misstag... eller så...

 

Beklädnad av nakna plastytor inombords:

Kontaktlim är det enda som duger, lösningsmedelsbaserat sådant. Jag har testat våtrumslim, funkade inte alls, och ett snällare icke lösningsmedelsbaserat kontaktlim, fungerade sämre än halvbra.

Kontaktlim i sprayflaska brukar fungera det också, men det blir dyrt.

Om man limmar klädselmaterialet vått i vått går det att justera. Men om man följer bruksanvisningen och väntar tills det är torrt nyper det ju omedelbart. Om man är rädd om sina hjärnceller använder man andningsskydd och ser till att ha bra ventilation. Dubbelkrökta ytor är alltid svåra att klä, en del sådant inredningsmaterial är mer elastiskt än annat, så kolla upp det.

Klädsel mot skrovets insida heter "garnering" men jag har aldrig sett att någon använde det ordet här.

 

Däckstömning... det finns en massa diskussioners på detta forum som handlar om båttoaletter, septiktankar, diverse pumpar och så där latrin i största allmänhet.

Jag gjorde om systemet i min båt, bytte som du, handpumpad toa till elektrisk. 

Den manuella hade extra stor skål, jag bytte till en toalett med mindre skål, då gick det att vända sig om inne i det lilla toalettutrymmet, men du kanske har ett större toautrymme?

Sedan nya slangar till en ny 108 liters Diablotank från Seasea, och såg till att den tanken fick en grov 22 mm avluftningsslang med bordsgenomföring. Det satt en 60 liters tank i båten innan, och den var för liten, två personer ombord som använde toan till det den är avsedd för, och tanken fylldes då på två till tre dagar.

Det fanns både däckstsömning och en nödtömning till havet från början. Det finns en grov, 38 mm Y-koppling mellan tanken, däckstömningen och nödtömningen, nödtömningen ut i havet hade från början en större handpumpad membranpump, denna är kompletterad med en elektrisk membranpump i serie, funkar väldigt bra. Men nu har man fungerande sugtömningsstationer i så gott som varje hamn så nödtömningen har inte behövts under den nyss avslutade säsongen.

Men med risk för att vara tjatig, avluftningen är viktig, en väldimensionerad, eller rent utav överdimensionerad sådan underlättar såväl fyllning som tömning av septiktanken.

 

"Felkonstruerade" hål i däcket där det läcker in är ju väldigt vanligt. Särskilt då vid pulpitar och mantågstöttor som kan få ta emot smällen vid hårda tilläggningar.

Det enda är väl egentligen att borra upp hålen, sanera bort fuktigt material, låta det torka ut och plasta igen hålet för att sedan då borra upp nya hål och innan återmontering kladda i generöst med marintätningsmedel.

 

Gas/växelreglage med tillhörande manöverkablar har ju varit en källa till en och annan diskussion här på forumet det senaste, lika bra att byta hela skiten som du gjort!

Men hur är det mer styrningen, styrväxel/pump reglagekabel/hydraulslangar och senare koppling med ev hydraulcylinder till drev/roder? Motorn/motorerna kanske även har servopumpar?

 

Sedan är det ju bra att se över motor/motorer och dess "drivlinor". Diesel eller bensin?

Brandskydd i motorrum och övriga utrymmen?

Elsystem? startbatterier? förbrukarbatterier? (Nästan alltid får man byta batterier i nyinköpta begagnade båtar trots att säljaren "minsann" garanterat att dom bara är en säsong gamla).

 

Sedan när denna diskussion avancerar så kommer du att få rådet att skaffa solcellspaneler med tillhörande regulator, och om inte säger jag det redan nu...🤗

 

Teakfaner? i en Coronet?, tänk jag föreställde mig att det var högkvalitativ massiv mahogny i dessa båtars inredning... men jag hade väl fel. 

Svårt att svara på hur du skall åtgärda det utan att få se en bild, men det finns olika lösningar alltifrån att limma på en ny faner till att snickra till nya delar.

 

Men alltid roligt att följa med i olika projekt!

Ser fram emot att få se bilder under arbetets gång!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Tristan_301:

Grattis till en klassisk båt, det är något speciellt med Coronet. Själv har jag en 26 Family.

 

På min båt är däcket en sandwichkonstruktion, det är det säkerligen på din båt också. Vilket gör att det inte är bra om det läckt in vatten där. Räcket ser inte ut att vara original, därav skruvarna rakt ner i laminatet. Så det är viktigt att du gör en bättre lösning än att dra fast räcket med träskruv rakt in i plasten. 

Så sent som igår insåg jag att den här renoveringen genast blivit långt mer ingående än jag först hade räknat med. När jag skruvade ur några småskruv ur däcksbalken närmast fönstren under fördäck för att få loss skrovbeklädnaden,  började det direkt att fukta och vid beröring till och med sippra vatten ur ett av dem 😳

 

IMG_2676.thumb.jpg.bad0f622f8a4096c17f8053728fe206e.jpg

 

Lite mer inzoomad bild här...

IMG_2675.thumb.jpg.51c31b85c073ca3753c0b6d0ea5bf329.jpg

 

Det betyder med all säkerhet att åtminstone delar av balsaträet innanför är dyngsurt och antagligen ruttet. Det var la roligt... på ren göteborska.

Jaja, bara att omprioritera (till fruns stora förskräckelse). "Du kommer aldrig hinna bli klar med allt det där till våren..." 🤣

 

Hittade även den här som låg för sig själv längst förut. Ser ut att ha kapats för ganska längesen:

IMG_2665_sm.thumb.jpg.76241fec7310ed3fba69fda6a3621d1a.jpg

 

Den har nog suttit här vilket ju förklarar varför mantågen (eller pulpit eller vad de heter) på sb sida är alldeles lösa. Istället har någon skruvat dem uppifrån och ner i plasten. Se bild nedan.

IMG_2672_sm.thumb.jpg.e3866a45d837532738974eca25ffdec0.jpg

 

FRÅGA, till er som varit med längre;

 

Min inställning är att såga upp plasten inifrån/underifrån, eftersom det ligger ett teakdäck på ovansidan.

Är val av verktyg för att utföra det här mer av en smaksak eller finns det ett självklart val? Jag står nu och väger mellan antingen vinkelslip eller ett sånt där multiverktyg typ Fein (som jag aldrig använt btw).

 

Har förresten redan beställt boken "Vårda din plastbåt" av Björn Peter Behrens. Den kanske ger ytterligare insikter i alla aspekter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sebbe78:

- - -

Min inställning är att såga upp plasten inifrån/underifrån, eftersom det ligger ett teakdäck på ovansidan.

Är val av verktyg för att utföra det här mer av en smaksak eller finns det ett självklart val? Jag står nu och väger mellan antingen vinkelslip eller ett sånt där multiverktyg typ Fein (som jag aldrig använt btw).

- - -

Båda...

 

De är bra till lite olika arbetsmoment. En stor fördel med multiverktyg är att de inte river runt slipdammet i hela båten som en vinkelslip gör.

 

Jag har blivit förtjust i både trekantsslipen och den nästan runda slipskivan när jag gjort glasfiberarbeten i mina båtar. Trekantsslipen avverkar rätt ordentligt samtidigt som den är smidig att komma åt med. Det sitter korn under hela plattan och det är rätt lång "livslängd" på den. Den runda skivan har slipkornen längs ut på kanten och går bra att skära sig in med rätt igenom ett laminat. (den lilla trekanten har jag aldrig testat...)

 

Det kan vara lite olika utformning av fästet på olika fabrikat av multiverktygen så kolla passformen innan du kastat förpackningen.

 

bild.png.685527408e70b610daf571dc717c45e7.png

Bilden var första träff på tillbehör och är hämtad här (det finns även verktyg hos t.ex. Jula):  https://www.temu.com/kuiper/dn9.html?subj=downloadable-ads-shopping&_bg_fs=1&_p_jump_id=841&_x_vst_scene=adg&goods_id=601099520507809&sku_id=17592233335285&adg_ctx=a-2bb5aec8~c-c7fec774~f-3df4b3f6&_x_ads_sub_channel=shopping&_p_rfs=1&_x_ns_prz_type=3&_x_ns_sku_id=17592233335285&mrk_rec=1&_x_ads_channel=google&_x_gmc_account=762712684&_x_login_type=Google&_x_ads_account=3261471670&_x_ads_set=20534498833&_x_ads_id=154094525740&_x_ads_creative_id=673162066938&_x_ns_source=g&_x_ns_gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0CzomY2JXLCfZAMy9l6mauWfFZXdGTgDl388VXX5dMu_NBjw3wruLey8aAv0lEALw_wcB&_x_ns_placement=&_x_ns_match_type=&_x_ns_ad_position=&_x_ns_product_id=762712684-sv-17592233335285&_x_ns_target=&_x_ns_devicemodel=&_x_ns_wbraid=CjkKCQjwhfipBhDJARIoADN2Ygd1Lh7tfPhqOq8zoi8JnNIndvqTc-_hcKGerBbYm_wsK6CeqxoCfDk&_x_ns_gbraid=0AAAAAo4mICFpZeOs8TKf7L24NnzMFQKI7&_x_ns_targetid=pla-1964452116229&gclid=Cj0KCQjwqP2pBhDMARIsAJQ0CzomY2JXLCfZAMy9l6mauWfFZXdGTgDl388VXX5dMu_NBjw3wruLey8aAv0lEALw_wcB

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sebbe78:

 

FRÅGA, till er som varit med längre;

 

Min inställning är att såga upp plasten inifrån/underifrån, eftersom det ligger ett teakdäck på ovansidan.

Är val av verktyg för att utföra det här mer av en smaksak eller finns det ett självklart val? Jag står nu och väger mellan antingen vinkelslip eller ett sånt där multiverktyg typ Fein (som jag aldrig använt btw).

 

Har förresten redan beställt boken "Vårda din plastbåt" av Björn Peter Behrens. Den kanske ger ytterligare insikter i alla aspekter.

De va la änna inte så bra...!

I veteranbilssammanhang pratar man om "rullande renovering" alltså att man använder fordonet i fråga och renoverar litet pö om pö. Samma kan man ju göra med båtar, så länge maskinerna går och skrovet samt överbyggnaden håller någorlunda tätt.

Om nu uttrycket gillas här, så "ta dig inte vatten överhuvudet" börja inte renovera allting samtidigt, ta litet i taget.

Se till att få båten bebolig och navigerbar, de facto är att gamla båtar ofta läcker litet här och där, en viss inkontinens alltså.

Det finns även nya båtar som läcker, men det är svårare att acceptera.

 

Teakdäck kan ju vara snyggt, men på äldre båtar är det ju skruvat med en himla massa skruv i plasten. Trä och plast rör sig på olika sätt i sjögång och under temperaturskillnader, varför då skruvhålen under teaken blir ovala, och då läcker det, men man vet ju aldrig exakt var, från vilket/vilka hål det läcker. Sådant inläckande vatten är ofta brunt, samma färg som teaken...

Svågern hade en gång en snipa som hade teakdäck och teak på rufftaket, läckaget där minskade drastiskt då teaken oljades in.

På nya båtar med teakdäck är detta limmat med något flexibelt lim på plasten, och det finns ju en anledning till att man bytt metod.

 

Men hål är inte bra. tro det eller ej, men båtar skall ha så få hål som möjligt.

 

Jag har aldrig själv rensat ut dåligt distansmaterial, men forumdeltagare här har beskrivit olika metoder med olika hemmagjorda verktyg, såsom cykeleker böjd i 90 grader att peta med eller att sätta i skruvdragarens chuck... 

 

Nej till vinkelslip, den är svårare att hantera än ett multiverktyg typ Fein, nackdelen med sådana är ju att dom för ett herrans oväsen, men det gör väl å andra sidan en vinkelslip också. Risken med en vinkelslip är att snittet kan bli större än vad man tänkt sig, eller att man kapar i bärande struktur utan att känna av det.

En "Dremel" alltså en miniborrmaskin, är egentligen också ett multiverktyg kan ju också vara användbart, jag gillar Dremels flexiklingor och slipcylindrar som man kan använda i många sammanhang.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du funderar på att riva upp (ner eller vad det nu kan heta när man gör det underifrån) är att ta reda på hur stora skadorna är. Hade du inte haft teak på däcket så hade det hörts ganska väl när man går på det om det sitter ihop, eller om distansmaterialet släppt eller förmultnat. Med lite tur så är skadorna lokala runt skruvarna och man skulle kunna laga det genom att gröpa ur den blöta balsan och fylla utrymmet som blir med förtjockad epoxi. På min båt har jag något enstaka ställe på däcket där distansmaterialet har släppt från ytterlaminatet, men det tycks inte vara fuktigt. Jag tänker leva med att det knarrar när jag går där.

 

Taket i salongen däremot var rejält ruttet och det luktade mögel i båten.

1833647196_F26_Kapatak.jpg.e215b4c084a1437e3f47753636ddb39a.jpg

Så såg det ut när jag började kapa det undre laminatet, den blöta balsan ramlade ner och det som inte var fuktskadat fick man ta till våld för att det skulle släppa.

F26_limma.jpg.a80995be8650cd4049adfe186467ef73.jpg

Jag ersatte den dåliga balsan med divinycell som jag limmade mot ytterlaminatet med förtjockad epoxi.

 

F26_laminera.jpg.a51793610c1a41fae4781735b3543788.jpg

Därefter laminerade jag över med epoxi och glasfibermatta. På andra sidan av salongen kapade jag ur en större del av laminatet som jag sedan återanvände genom att limma tillbaka det mot divinycellen och laminerade bara i skarven med glasfiberremsor. Var betydligt enklare än att göra ett nytt laminat underifrån.

 

Byta blött distansmaterial är tyvärr något som de flesta Coronetägare får göra någon gång. På min båt hade det läckt in länge genom hål där det tidigare suttit diverse utrustning monterad på taket.

 

Fönstrena är också en vanlig källa till läckage på Coronet, jag har haft ur de flesta rutr på min båt och tätat om dem.

 

Vad gäller maskiner så har jag använt både multiverktyget och vinkelslipen. Det är lättare att finlira med multimaskinen, men om man behöver slipa så avverkar vinkelslipen med en flapdisc mycket bättre än vad en vanlig slipmaskin gör. 

Redigerad av Tristan_301
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Teakfaner? i en Coronet?, tänk jag föreställde mig att det var högkvalitativ massiv mahogny i dessa båtars inredning... men jag hade väl fel. 

 

I de Coronet som jag varit i kontakt med så är det mahogny i inredningen, massivt i lister och mindre bitar av inredningen och plywood i skott och tex toadörren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Grattis!

Jag har några omedelbara råd, saker som jag erfarenhetsmässigt har med mig, onödigt att du skall göra samma misstag... eller så...

 

Beklädnad av nakna plastytor inombords:

Kontaktlim är det enda som duger, lösningsmedelsbaserat sådant. Jag har testat våtrumslim, funkade inte alls, och ett snällare icke lösningsmedelsbaserat kontaktlim, fungerade sämre än halvbra.

Kontaktlim i sprayflaska brukar fungera det också, men det blir dyrt.

Om man limmar klädselmaterialet vått i vått går det att justera. Men om man följer bruksanvisningen och väntar tills det är torrt nyper det ju omedelbart. Om man är rädd om sina hjärnceller använder man andningsskydd och ser till att ha bra ventilation. Dubbelkrökta ytor är alltid svåra att klä, en del sådant inredningsmaterial är mer elastiskt än annat, så kolla upp det.

Klädsel mot skrovets insida heter "garnering" men jag har aldrig sett att någon använde det ordet här.

Tack!

Jag har läst många inlägg i detta forum kring detta med att klä om insidan och planerar att samtidigt isolera - självklart med liggunderlag 😄 som någon här inne har nämnt upprepade gånger. Väldigt bra idé! Dock inte från ÖoB utan de från Biltema som kostar 59,90 st.

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Däckstömning... [...]

Jag gjorde om systemet i min båt, bytte som du, handpumpad toa till elektrisk. 

Den manuella hade extra stor skål, jag bytte till en toalett med mindre skål, då gick det att vända sig om inne i det lilla toalettutrymmet, men du kanske har ett större toautrymme?

Njaee vår toa var (eller är - den gamla sitter fortfarande i) också en eltoa. Anledningen till att jag byter den är enbart för att den var så sjukt liten. Som att sitta på en kaffekopp och bygga nallar... Som ett framtida projekt kanske jag monterar in den i akterkabinen istället som en reserv/gästtoa. Den som suttit där innan är borttagen.

Och nej, toautrymmet är inte stort. Ungefär som en mindre garderob där man går in och backar ut.

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan nya slangar till en ny 108 liters Diablotank från Seasea, och såg till att den tanken fick en grov 22 mm avluftningsslang med bordsgenomföring. Det satt en 60 liters tank i båten innan, och den var för liten, två personer ombord som använde toan till det den är avsedd för, och tanken fylldes då på två till tre dagar.

Det fanns både däckstsömning och en nödtömning till havet från början. Det finns en grov, 38 mm Y-koppling mellan tanken, däckstömningen och nödtömningen,

Hmm, Diablotank säger du... Vår tank är bara ca 50 liter har jag räknat ut så en sån kanske man skulle titta på när jag ändå är igång!

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Gas/växelreglage med tillhörande manöverkablar har ju varit en källa till en och annan diskussion här på forumet det senaste, lika bra att byta hela skiten som du gjort!

Men hur är det mer styrningen, styrväxel/pump reglagekabel/hydraulslangar och senare koppling med ev hydraulcylinder till drev/roder? Motorn/motorerna kanske även har servopumpar?

 

Sedan är det ju bra att se över motor/motorer och dess "drivlinor". Diesel eller bensin?

Brandskydd i motorrum och övriga utrymmen?

Elsystem? startbatterier? förbrukarbatterier? (Nästan alltid får man byta batterier i nyinköpta begagnade båtar trots att säljaren "minsann" garanterat att dom bara är en säsong gamla).

Inte bytt några reglage än. Har inte hunnit mäta hur långt kablagen ska va.

 

Motorerna är två TAMD40B som helrenoverades 2020. Elsystemet är ett enda ormbo som jag förstått att det ofta blir med åren. Däremot har jag fräscha batterier och en väldigt smidig uppsättning laddare som automatiskt laddar från antingen motordrift, landström eller solceller. Funkar löjligt bra!

 

6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Teakfaner? i en Coronet?, tänk jag föreställde mig att det var högkvalitativ massiv mahogny i dessa båtars inredning... men jag hade väl fel. 

Svårt att svara på hur du skall åtgärda det utan att få se en bild, men det finns olika lösningar alltifrån att limma på en ny faner till att snickra till nya delar.

Jag blev också förvånad när jag såg det!

IMG_2476_sm.thumb.jpg.abccc450505b85a9edadeddf338792ab.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tristan_301:

Innan du funderar på att riva upp (ner eller vad det nu kan heta när man gör det underifrån) är att ta reda på hur stora skadorna är. Hade du inte haft teak på däcket så hade det hörts ganska väl när man går på det om det sitter ihop, eller om distansmaterialet släppt eller förmultnat. Med lite tur så är skadorna lokala runt skruvarna och man skulle kunna laga det genom att gröpa ur den blöta balsan och fylla utrymmet som blir med förtjockad epoxi.

Stort tack för insiktsfullt svar med bilder!

Jag tänker på det du nämner här ovan. Jag har tänkt göra en del provhål med borrmaskinen (underifrån) för att på så sätt försöka reka vart skadorna och den mesta vätan är lokaliserade. Det borde ju bli ganska tydligt om jag borrar med, tjaa 10 mm borr kanske?

 

När det gäller de stora räckena utmed fören på båten kommer jag behöva hitta en lösning som låter mig både få bort samtliga räcken och ta bort befintliga kvarvarande genomgående infästningar, borra upp hålen samt fylla igen dem med epoxi. Sen kan jag borra upp nya hål och täta dem ordentligt. Hur man nu gör det bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tristan_301:

I de Coronet som jag varit i kontakt med så är det mahogny i inredningen, massivt i lister och mindre bitar av inredningen och plywood i skott och tex toadörren.

Det är en salig blandning av träslag i vår båt 😂 Förpiken till exempel är inte den vanliga öppna med vikdörrar utan den har en båtsnickare byggt om och satt riktig vägg och en liten dörr ut mot pentryt. Soffan i förpiken är ombyggd till en rejäl dubbelsäng. Pentryt har en U-soffa istället för den raka som är original. Tror att såväl väggen, dörren och stommen till soffan är mahogny. Originalköket mittemot ser inte alls ut som mahogny utan jag tror att hela den sidan är teak.

Redigerad av Sebbe78

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den toadörren är ju bara att byta ut.

 

Seasea har diablotankar i åtta olika storlekar, dom kan användas till diesel, vatten eller latrin (men inte samtidigt…) man köper en tank och sedan väljer man locket för användningsområdet.

Jag har en 108 liters som septiktank och en likadan till färskvatten. Dom är jag väldigt nöjd med.

Då vi är ute med våran båt i fyra veckor i sträck och gärna i naturhamnar eller på Kosteröarna där färskvatten är en bristvara och ofta smakar salt så kan man inte få med sig för mycket vatten från fastlandet… Tvärtom med septiktanken. Det känns ju snopet att behöva lämna en naturhamn bara för att vattnet är slut eller för att septiktanken är full.

 

Elsystem… även sådana har vi diskuterat många gånger här. Om det nu är ett veritabelt ormbo kanske det är lättare att bygga ett nytt än att försöka att sanera i det gamla. Bra är det ju iallafall om man kan behålla motorernas elsystem i original.

Sedan är det väl också så att elsystemen i gamla båtar inte är dimensionerade för all elektronik och större förbrukare som vi har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Sebbe78:

- - -

Jag har tänkt göra en del provhål med borrmaskinen (underifrån) för att på så sätt försöka reka vart skadorna och den mesta vätan är lokaliserade. Det borde ju bli ganska tydligt om jag borrar med, tjaa 10 mm borr kanske?

- - -

Med 10 mm borr så får du inte så mycket svar. Kör upp några hål med en lagom stor hålsåg istället. Du märker när du går igenom understa glasfiberskiktet. Då stoppar du. När du drar ur hålsågen så ser du om du får ut pluggen med distansmaterialet eller inte. Sitter den kvar så är distansmaterialet OK. Kommer hela pluggen ut så får du en bra bild över förfallet. Det är inte mycket mer jobb att laga hålen efter hålsågen än efter ett grovt borr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provborra, lämpligen med hålsåg som föreslagits ovan. Ett annat alternativ kan vara att mäta med en fuktmätare för att få ett hum om hur utbrett det är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Lintott:

Med 10 mm borr så får du inte så mycket svar. Kör upp några hål med en lagom stor hålsåg istället. Du märker när du går igenom understa glasfiberskiktet. Då stoppar du. När du drar ur hålsågen så ser du om du får ut pluggen med distansmaterialet eller inte. Sitter den kvar så är distansmaterialet OK. Kommer hela pluggen ut så får du en bra bild över förfallet. Det är inte mycket mer jobb att laga hålen efter hålsågen än efter ett grovt borr.

Bra tips, tack! Ska åka o inhandla en hålsåg idag! 😊

Jag har för mig att balsan har frästa spår i rutmönster så i bästa fall är ju inte hela rutten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge har jag bara hunnit göra ett borrhål men jag är trots det försiktigt optimistisk! Träet var mycket riktigt dyngsurt MEN(!) inte ruttet. Inte just där i alla fall. Petade och högg upp/in i träet med en liten vass mejsel och det kändes fortfarande hårt.

IMG_2681_sm.thumb.jpg.d5f7a2e39d6dddad9b33d6848b1cb63f.jpg

 

Planen nu är att under helgen ta upp ett antal fler hål på väl utvalda ställen för att sedan låta stå så under några månader med en avfuktare igång.

 

Väldigt märkligt ändå att det är såpass blött just där hålet togs upp. Det finns liksom inga uppenbara orsaker till det på just den platsen. Men jag vet också att vatten kryper. Förmodligen suger balsaträet ganska bra med.

 

Har nu även beställt ny septiktank, den största på 108 liter från Diablo - tack @Georg_Ohm för det tipset! Återkommer om det lite längre fram när det finns något att visa upp.

Redigerad av Sebbe78
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 10/12 2023


Renoveringen fortgår så klart men just nu behöver jag fokusera desto mer på att få konserveringen genomförd eftersom det alltså inte är gjort.
Naturligtvis går inte det fullt så smärtfritt som jag dumdristigt nog hade inbillat mig utan ett antal punkter har seglat upp och tagit över priolistan.

  1. Byte olja + filter
    Det här trodde jag nog skulle bli den lättaste  punkten. Men tji fick jag!
    Motorerna har oljefilter på höger sida och efter en god stunds rekande inser jag att det är fullständigt omöjligt för mig att ensam kunna byta filter på SB motor. Det är nämligen så fruktansvärt trångt och instängt/avspärrat att jag inte kommer ens i närheten.

    Ovanifrån (mellan värmeväxlaren och dieseltanken) är det som mest ca 6 cm. Oljefiltret sitter sedan en bra bit ner och in på sidan. Där får jag inte ner min arm. Däremot fick min smalare kollega det och lyckades till slut få loss det gamla filtret - tjohoo!

    Framför motorerna är det som mest kanske 1 dm någorlunda fritt utrymme som på flera platser minskas avsevärt av bränslefilter, slangar, en gammal manuell länspump och ännu mer slang, med mera. Ingen yta för att få ner något nytt filter här inte.

    Akterifrån utmed högersidan, med utgång från backslaget är det stopp pga motorfästen och metallstag som går ända uppifrån däck ned till balkarna som motorn sitter fästad i.

    Mellan motorerna är det för trångt för att jag ska komma in har jag upptäckt. Höll på att inte komma ut igen. Har en liten tanke på att lura in yngsta sonen där istället som är mycket mindre 🤣 Får väl se hur denna historia slutar.

    Jag har startat en separat tråd för att hitta en lösning på det här problemet genom att montera en oljefilteradapter med separat filterhållare. Ta gärna en titt och håll inte inne med goda råd.
     
  2. Byte av impellrar
    Eftersom filterbytet dragit ut på tiden har jag gått vidare med andra delar av servicen. Som att byta impellrar till exempel. Köpte två kit på Seasea från Orbitrade innehållandes oljefilter, bränslefilter och impeller. Väldigt mycket bättre pris!

    Efter 2 timmars frustration och aggressivt kämpande, fick jag till slut ut impellerj*veln, som visar sig se ut som ett mycket större syskon till den jag fick med i servicesatsen. Väldigt märkligt men inte längre särskilt förvånande när det gäller denna båt, att delar bytts ut mot alternativ. Tillbaks till Seasea och söka fram något som ungefär motsvarar impellern som satt i. Original den här gången, vilket lämnade ett väsentligt mycket större hål i plånboken. En enda impeller kostar mer än hela servicekitet - helt galet.

Jag ber om ursäkt för att jag frångår ämnet för tråden en aning men det är skönt inte minst för den mentala hälsan att skriva av sig lite. Jag lovar att återkomma med ett mer relevant inlägg nästa gång!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varit dålig på att uppdatera er hur det går men jag har absolut inte legat på latsidan. Alla påbörjade jobb har visat vara mer omfattande än jag först trodde. Så spenderad tid i båten brukar snitta mellan 10-20 timmar i veckan. 
 

Nu har jag till exempel börjat titta närmare på läckaget ovanifrån och förstod ganska omgående att däcket behöver nåtas om.

Jag undrar hur djupa fogarna måste vara för att minimera risken för läckage. Efter att ha plockat bort fog på fördäck upptäckte jag följande:

 

• Mitt däck som antagligen är rätt gammalt har hittills hållit sig kring 3-4 mm djup i fogarna som är av typen ”asymmetrisk fog” enligt Sikas dokumentation. 

• Vissa däcksplankor sitter inte fast?? Ska försöka bifoga video på detta när jag kommer hem igen.

Det verkar enbart vara skruvat i ytterkanterna/mittfiskarna och förmodligen limmat resten 🤔?
 

Är detta tillsammans ett tecken på att däcket är slut och att jag istället för att nåta om borde fokusera på att ta bort allt trä och fräscha till plasten som ligger under? (Vill verkligen inte😓 - är så fint med trädäck)

 

Redigerad av Sebbe78
Försökte ladda upp video men…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Sebbe78:

Varit dålig på att uppdatera er hur det går men jag har absolut inte legat på latsidan. Alla påbörjade jobb har visat vara mer omfattande än jag först trodde. Så spenderad tid i båten brukar snitta mellan 10-20 timmar i veckan. 
 

Nu har jag till exempel börjat titta närmare på läckaget ovanifrån och förstod ganska omgående att däcket behöver nåtas om.

Jag undrar hur djupa fogarna måste vara för att minimera risken för läckage. Efter att ha plockat bort fog på fördäck upptäckte jag följande:

 

• Mitt däck som antagligen är rätt gammalt har hittills hållit sig kring 3-4 mm djup i fogarna som är av typen ”asymmetrisk fog” enligt Sikas dokumentation. 

• Vissa däcksplankor sitter inte fast?? Ska försöka bifoga video på detta när jag kommer hem igen.

Det verkar enbart vara skruvat i ytterkanterna/mittfiskarna och förmodligen limmat resten 🤔?
 

Är detta tillsammans ett tecken på att däcket är slut och att jag istället för att nåta om borde fokusera på att ta bort allt trä och fräscha till plasten som ligger under? (Vill verkligen inte😓 - är så fint med trädäck)

 

Här kommer till slut den utlovade videon.

Jag måste kanske ta tillbaka att det inte är skruvat överallt, för jag har hittat som små hål nere i fasen (under nåten) där det möjligtvis sitter skruv. Jag vet faktiskt inte för det går inte att se nån. Man ser bara väldigt små hål. Kanske är nån insekt som byggt bo på strategiskt utvalda ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-27 vid 12:16 skrev Sebbe78:

- - -

Nu har jag till exempel börjat titta närmare på läckaget ovanifrån och förstod ganska omgående att däcket behöver nåtas om.

Jag undrar hur djupa fogarna måste vara för att minimera risken för läckage. Efter att ha plockat bort fog på fördäck upptäckte jag följande:

 

• Mitt däck som antagligen är rätt gammalt har hittills hållit sig kring 3-4 mm djup i fogarna som är av typen ”asymmetrisk fog” enligt Sikas dokumentation. 

• Vissa däcksplankor sitter inte fast?? Ska försöka bifoga video på detta när jag kommer hem igen.

Det verkar enbart vara skruvat i ytterkanterna/mittfiskarna och förmodligen limmat resten 🤔?
 

Är detta tillsammans ett tecken på att däcket är slut och att jag istället för att nåta om borde fokusera på att ta bort allt trä och fräscha till plasten som ligger under? (Vill verkligen inte😓 - är så fint med trädäck)

Nåten är inte det största problemet i ett gammalt teakdäck. Det är genom skruvhålen som håller teaken på plats som vatten kommer in genom däcket när tätningsmassan släpper, det vattnet kommer sedan vidare ner i distansmaterialet. Sen kan dålig nåt bidra till att vattnet kommer in på ett ställe och kryper fram till en dåligt tätad skruv flera meter längre bort.

 

Gamla teakdäck är dessvärre en tickande bomb....

 

Att försöka byta all nåt och tro att det sedan blir tätt är oftast ett hopplöst företag. Det finns alltid någon glipa där fukten kryper ner och suger sig vidare mot de skruvhål som finns genom laminatet.

 

Skruvhålen genom däck måste tätas eller pluggas med epoxy för att hindra fortsatt läckage. Om alla dina skruvar varit synliga (även om det sitter plugg över skruvskallen) så kunde du skruvat ur, fyllt med epoxy och slagit i en ny plugg. Oftast sitter teaken kvar i tätningsmassan. Enstaka teakribbor kan lyftas upp och limmas tillbaka med tätningsmassa och en rejäl tyngd under härdningstiden. Dessvärre verkar dina skruvar sitta dolt och då är det bara att leta upp dem och försöka göra samma operation.

 

Alternativet är att ta bort alltihop och ersätta med nytt täckmaterial efter att ha tätat skruvhålen. Idag byts många teakdäck mot "konstgjord teak" som finns med lite olika produktnamn.

 

Nya teakdäck vacumlimmas numera för att slippa alla skruvhålen/läckageriskerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såhär menar jag att ”skruvhålen” ser ut. De är max ett par tre mm och sitter alltså nere under fogen:

IMG_0034.jpeg.b142f8bc36e4d7f6d37b8120289eb37a.jpeg

 

Pluggarna ser faktiskt inte så illa ut tycker jag. Antar att de bara blir bättre efter att de slipats och oljats?
Här syns även skicket på nuvarande nåt. Den har släppt rejält på många ställen. Skuggan på bilden nedan är en glipa. 

IMG_0030.thumb.jpeg.08dc70339ba2f4c8073c05951e7f69f9.jpeg

Redigerad av Sebbe78
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Sebbe78:

Såhär menar jag att hålen ser ut. De sitter alltså nere under fogen:

IMG_0034.jpeg.b142f8bc36e4d7f6d37b8120289eb37a.jpeg

 

Pluggarna ser faktiskt inte så illa ut tycker jag. Antar att de bara blir bättre efter att de slipats och oljats?
Här syns även skicket på nuvarande nåt. Den har släppt rejält på många ställen. Skuggan på bilden nedan är en glipa. 

IMG_0030.thumb.jpeg.08dc70339ba2f4c8073c05951e7f69f9.jpeg

Det är inte pluggarna som är problemet. Det är skruvarna som går genom laminatet och in i distansmaterialet. Det spelar ingen roll om skruvarna sitter i nåten eller under en plugg, det finns i alla fall ett hål genom laminatet där skruven är nedskruvad. Pluggarna finns bara för att täcka de skruvskallar som inte sitter dolda nere i nåten, men de skyddar inte mot att vatten kryper under teakribborna och ner i skruvhålen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Lintott:

Det är inte pluggarna som är problemet. Det är skruvarna som går genom laminatet och in i distansmaterialet. Det spelar ingen roll om skruvarna sitter i nåten eller under en plugg, det finns i alla fall ett hål genom laminatet där skruven är nedskruvad. Pluggarna finns bara för att täcka de skruvskallar som inte sitter dolda nere i nåten, men de skyddar inte mot att vatten kryper under teakribborna och ner i skruvhålen.

Aj fan ja då är jag med!

Det blir väldigt många hål att borra upp och fylla med epoxi 😄 De små skruvhålen i fogarna är ju omöjliga att göra något åt utan att förstöra däcket.
 

Ja ja, jag får fundera över hur jag ska göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De små hålen i nåten är troligen spikar om det är en träbåt

förr så spikade man i nåten det var billigare än att använda mässingskruv

oftast används galvad trådspik o ibland fuskade man och använde ogalvad o då är den bortråstad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Sebbe78:

Aj fan ja då är jag med!

Det blir väldigt många hål att borra upp och fylla med epoxi 😄 De små skruvhålen i fogarna är ju omöjliga att göra något åt utan att förstöra däcket.
 

Ja ja, jag får fundera över hur jag ska göra. 

Det finns dessvärre skäl till att båtar med äldre skruvade teakdäck är rätt iskalla på marknaden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Det finns dessvärre skäl till att båtar med äldre skruvade teakdäck är rätt iskalla på marknaden...

Ouch! Rätt i magen 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2024-01-29 vid 11:40 skrev Fogden:

De små hålen i nåten är troligen spikar om det är en träbåt

förr så spikade man i nåten det var billigare än att använda mässingskruv

oftast används galvad trådspik o ibland fuskade man och använde ogalvad o då är den bortråstad

Nej detta är en plastbåt så nån form av skruv bör det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering 24/2

 

Denna uppdatering har sin början i en annan tråd här på forumet som jag startade för att be om råd om hur man bäst lagar hål i gelcoat/glasfiber. Börja gärna med att läsa den, jag har länkat tillbaka hit därifrån.

 

I jakten på att få ordning på trädäcket har jag tagit bort den yttersta raden teak för att komma åt och kunna åtgärda tidigare dåligt utförda lagningar.

IMG_0048.jpeg.ab9bac1f9a7e2f87f6c96278d037c6cf.jpeg

 

För att få klarhet i hur illa ställt det är med denna skada i relingen började jag med att borra flera mindre hål och fick med blött trä upp på borret som hade fastnat där.
Då sågade jag istället upp hela den bit som låg som ett lock över ytan och det som tittade fram var nån form av genomdränkt träboard.
Denna stämde jag bort relativt enkelt men upptäckte då att det våta träet fortsatte sträcka sig in mot fördäckets sandwich.

IMG_0068.jpeg.883dbc831761bfbe83a262cd203b034c.jpegIMG_0070.jpeg.aa1175b48f81285424b618a1b8de33c6.jpeg

 

Insikten om att vår båt mest troligt har drabbats av ett delaminerat däck blir allt mer påfallande. Det är ett vanligt problem på gamla Coronetbåtar - speciellt då så klart i kombination med ett skruvat trädäck.

 

Det finns inget annat sätt att få veta än att göra slag i saken och även borra upp provhål i innertaket. Så det gjorde jag.

I samma veva blir jag nyfiken på vad som döljer sig bakom den trävägg som monterats längst för ut. Min gissning om att det en gång i tiden funnits en däckslucka för till exempel ankare och tampar visar sig stämma. Det jag inte kunnat förutse var att man inte gjort något för att plasta igen det gamla hålet. Istället har man lagt trädäck rakt ovanpå. Se bilder nedan.

IMG_0071.jpeg.2fd848615e598eaaeb2ebcb43e3a72b2.jpegIMG_0073.jpeg.3992210adc68e49b8c171df99257ce4a.jpegIMG_0090.jpeg.a939a050191bfe5d169c121de3443f62.jpeg

 

Nästa steg blev därför att fortsätta göra massor med borrprovhål och märka upp vart och ett av dem med ”B” för blött, eller ”T” för torrt. Det blev mest B:n kan jag avslöja.

IMG_0088.jpeg.503d3eda739b41a069ea069352a35b43.jpeg

 

Mina farhågor besannades.
Stora delar av fördäck har ruttet balsaträ som fyllnadsmaterial! Eller nästan hela fördäck faktiskt. Sen var det bara att dra streck med tuschpennan från punkt till punkt för att få fram en mall för att såga upp det inre lagret glasfiber. Knapar monterades ned och deras förstärkningar sågades bort.

IMG_0093.jpeg.38d46277a7a62476665bc54ae03024e0.jpeg

 

Nu har jag kommit en bra bit in i det här skitgörat med att såga och sedan stämma bort det blöta (verkligen dyblöta!) balsaträet. Jag inbillade mig att den i princip skulle ramla ned av sig själv men oj vad fel jag hade. Trots att den för det mesta är genomsur sitter den som f**n i det yttre glasfiberlagret.

 

Planen framåt är att bli klar med utsågningen och sedan stänga till förpiken så gott det går och låta avfuktaren gå i nån vecka.

 

När temperaturen går över 15°C i lokalen kommer jag börja med plastningen.
Fyllnadsmaterial blir 15mm Divinycell som ska figursågas till att passa utsågningarna i taket. Den limmas dit med förtjockad epoxi (NM Laminering 275 + NM Filler 51). Utanpå läggs sedan genomvätad glasfibermatta.

 

Det kommer förmodligen bli en utmaning att sätta tryck på skivorna och det nya laminatet. Köpte tre stöttor från Bauhaus som hjälper till en del men på grund av att skrovet lutar överallt i fören är det svårt att komma åt ordentligt.

 

Fortsättning följer…

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...