Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Jag bytte startmotor i höstas den startade utan problem i somras när jag skulle torrsätta så fungerade inte startmotorn när jag lossade startmotorn så var det vatten i den ska det sitta en packning mellan startmotorn o godset .eller vad kan det vara för fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen packning behövs.Startmotorn ska inte vara i kontakt med vatten öht. Leta efter vattenläckage i närheten. Finns kanske bara när motorn går. Det kan vara bra att berätta vad det är för motor.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev guestsson:

Ingen packning behövs.Startmotorn ska inte vara i kontakt med vatten öht. Leta efter vattenläckage i närheten. Finns kanske bara när motorn går. Det kan vara bra att berätta vad det är för motor.

Möjliga felkällor kan ju vara läckande kylvatten, inkommande stänk och regnvatten, läcka i dricksvattensystemet .

 

Det kan ju också vara så att du någon gång under säsongen haft mycket vatten ståendes under motorn, så  mycket att startmotorn blivit dränkt, men att du inte märkt detta då länspumpen har pumpat ut detta.

 

Startmotorer (och generatorer) är inte vattentäta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju också vara så att du någon gång under säsongen haft mycket vatten ståendes under motorn, så  mycket att startmotorn blivit dränkt, men att du inte märkt detta då länspumpen har pumpat ut detta.

Fast vi vet ju inte ens om det är en inombordare....

 

För tolv år sedan hade TS visserligen en Orrskär 27 med AQAD40, men TS kan ju mycket väl ha bytt båt sedan dess. Flera gånger t.o.m....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kamrat hade en båt med drev, när drivknutsbälgen gick sönder rann vattnet så småningom in i motorrummet via startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, utan att veta vad det handlar om för motor är det svårt att ge några råd.

Men oavsett motormodell så verkar det inte så bra med vatten i startmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får kanske aldrig reda på hur det gått, vad det är för båt eller motor om TS gör som i de tidigare fåtal inlägg denne gjort: Inte i någon av de tidigare trådarna har nämligen TS återkommit i tråden efter att ha startat den med sitt första inlägg. Intresset för svar verkar därför inte vara speciellt högt....

 

Hoppas denna tråd blir ett undantag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 10/7/2023 at 4:26 PM, yngve156 said:

Nu ser det bättre ut: /Alanningen

 

Jag bytte startmotor i höstas. Den startade utan problem i somras. Men när jag skulle torrsätta så fungerade inte startmotorn. När jag lossade startmotorn så var det vatten i den. Ska det sitta en packning mellan startmotorn o godset? Kan någon hjälpa med idéer om vad som kan vara fel?

Sorry, men all min hjälpa-till-energi gick åt att förstå problembeskrivningen. 😉 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...