Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
BlueCharm

Tolkar jag släpvagnslagen rätt?

Rekommendera Poster

Hej, det verkar som att jag inte får köra med en olastad trailer med B-körkort - stämmer det? Verkar tyvärr missa med 100 kr och det känns lite nedrigt, båten som väger ett ton ligger ju inte ens på. :(

 

Behöver bara flytta vagnen en kortare sträcka. Tips på bilmodell som skulle klara uppdraget?

 

Tack!

 

image.png.2a26f0a45436bfc0902e1288ee547182.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du tolkar tyvärr rätt. Det är trist men så är det nu bara. En mindre bil blir ju motsägelsefullt godkänd att dra släpet.

jag råkade ut för samma sak när jag köpte en pickup, fick plötsligt inte dra mitt släp. Jag var inte klar över det då.

Men jag bet i det sura äpplet och satte mig på körskolebänken och tog BE kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis en mindre eller gärna äldre bil får dra släpet. 

 

Jag har en renault clio för ändamålet. Får dock bara lasta med max 960 kg (räcker precis för solingen). Men för behörigheten är det totalvikten som är det känsliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en regel att om släpet är helt olastat så räknas tänstevikten som totalvikt? dvs. det går att dra om det är tomt. Kan inte hitta den nu men har för mig det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gusvo085:

Finns det inte en regel att om släpet är helt olastat så räknas tänstevikten som totalvikt? dvs. det går att dra om det är tomt. Kan inte hitta den nu men har för mig det...

Jag gissar du inte hittar den regeln för att den inte finns..? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev gusvo085:

Finns det inte en regel att om släpet är helt olastat så räknas tänstevikten som totalvikt? dvs. det går att dra om det är tomt. Kan inte hitta den nu men har för mig det...

Nej tyvärr. Det vore ju egentligen logiskt om det var så. Man borde ju rimligen få dra släpet tomt, men icke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här verkar vara olika inom olika länder i EU. I Finland gäller släpvagnens egenvikt plus den last man har. Körkortsreglerna är dock lika.

Bilen jag kör till vardags har en största tillåten släpvagnsvikt på 520 kg på ett obromsat släp, 720 kg med bromsar. Det är en lätt Citroën med 82 hästars trecylindrig motor, med andra ord inget man väljer att dra med i första hand ändå.

Mitt obromsade släp har en maximal totalmassa 825 kg, 750 på axeln och 75 på kroken. Vagnen väger 223 kg och då får jag alltså lasta 520-223 kg = 297 kg. Det gäller alltså att ha koll på hur mycket man slänger på.
Å andra sidan har jag inte ens hört talas om att någon skulle ha åkt fast för överlast om det inte har varit helt uppenbart att ekipaget är överlastat.

 

Så om TS bodde i Finland hade hen fått dra sin tomma vagn och till och med kunna slänga på en liten roddbåt. Behövs kanske större incitament för att emigrera ändå 🙂

Redigerad av Faderullan
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt bisarra regler. Men så blir det när lagstiftarna lyssnar på lata poliser. Naturligtvis är reglerna som de är för att polisen inte ska behöva kontrollera mer än regnummer och behörighet. Att använda vett och sunt förnuft, och i extremfall komplettera med en vägning, verkar man helt strunta i.

 

Men, har man körkort från före 1996, utan att ha varit av med det, så är detta inget problem. Då räknas det i stället på det rimliga viset, att det är släpets faktiska vikt som avgör. Då är ett tomt släp fullt tillåtet.

 

Jag hade personligen kört ändå, för risken för att bli stoppad i det läget lär vara så nära noll man kan komma, och jag tvivlar starkt på att polisen lägger tid på att stoppa nån som drar ett tomt släp. Det är ett offerlöst brott. Men, var och en får göra en egen bedömning.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev raol:

Men, har man körkort från före 1996, utan att ha varit av med det, så är detta inget problem. Då räknas det i stället på det rimliga viset, att det är släpets faktiska vikt som avgör. Då är ett tomt släp fullt tillåtet..

 

Berätta mer! Min far som är i 70årsåldern har en orimligt tung volvo och får därmed inte dra något alls nästan (max totalvikt typ 800 kg). Han har haft körkort sedan 70-talet och bara varit av med det under 3 månader en gång de senaste 20 åren.. kanske kört ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Dava:

 

Berätta mer! Min far som är i 70årsåldern har en orimligt tung volvo och får därmed inte dra något alls nästan (max totalvikt typ 800 kg). Han har haft körkort sedan 70-talet och bara varit av med det under 3 månader en gång de senaste 20 åren.. kanske kört ändå?

Det är egentligen bara bilen som avses i sk ”övergångsregler”.

Om du tog körkort före 1 juli 1996 får du fortsätta köra bil med totalvikt över 3500 kg eller hur tunga bilar som helst. Det är ju många som får köra tunga husbilar då som klassas som personbil klass 2 och inte lätt eller tung lastbil.

Men det påverkar inte släpet, du får ändå inte dra mer än max totalvikt 750 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är aktuellt så får du lagligt lägga din tomma trailer ovanpå en lätt trailer. Lika säkert som att köra en ”tung” tom trailer? Absolut inte. Men likväl lagligt. Stelbenta regler 
 

Att köra utanför behörighet är tyvärr olovlig körning och inte överlast. Så körkort kan hänga löst om polisen är på det humöret.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...