Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
namdo

Albin O21: Bubbel runt tändstiftsmutter

Rekommendera Poster

Har på sistone noterat att vad jag antar är olja ligger och bubblar runt ett av tändstiften vid körning. Exempel på bilden för övre tändstiftet har detta.

 

Första gången torkade jag rent och antog att det kommit ovanifrån men nu är det tillbaka. Något att förvänta sig eller göra något åt?


Tack för hjälp

 

IMG_0049.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser ytan ut under tändstiftet, jag tänker att det är otätt där. Hjälper det om du byter tändstift?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här började ske efter byte av tändstift tidigare i somras. Jag har dragit åt muttern med skiftnyckel (har inte fått tag på en nyckel för tändstift som passar denna storlek), men kanske att detta inte är tillräckligt.

 

Jag antar att det inte är någon större fara att det bubblar upp lite olja? Men omvänt kan ju en otäthet också leda till vatteninträngning utifrån. Om jag förstått det rätt så leder öppningarna för tändstiften rätt ner i vevhuset, kanske är det alltså olja från motorn som trycks upp genom någon springa?

Redigerad av namdo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev namdo:

Det här började ske efter byte av tändstift tidigare i somras. Jag har dragit åt muttern med skiftnyckel (har inte fått tag på en nyckel för tändstift som passar denna storlek), men kanske att detta inte är tillräckligt.

 

Jag antar att det inte är någon större fara att det bubblar upp lite olja? Men omvänt kan ju en otäthet också leda till vatteninträngning utifrån. Om jag förstått det rätt så leder öppningarna för tändstiften rätt ner i vevhuset, kanske är det alltså olja från motorn som trycks upp genom någon springa?

Var dom där rostiga tändstiften nya när du bytte i somras, eller bytte du till begagnade? Om dom var begagnade kan ju packningarna vara skadade sen tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev namdo:

Det här började ske efter byte av tändstift tidigare i somras. Jag har dragit åt muttern med skiftnyckel (har inte fått tag på en nyckel för tändstift som passar denna storlek), men kanske att detta inte är tillräckligt.

 

Jag antar att det inte är någon större fara att det bubblar upp lite olja? Men omvänt kan ju en otäthet också leda till vatteninträngning utifrån. Om jag förstått det rätt så leder öppningarna för tändstiften rätt ner i vevhuset, kanske är det alltså olja från motorn som trycks upp genom någon springa?

Snarare att hålet för tändstiftet leder ner i cylindern, och under kolven som huserar i cylinder så har du vevhuset.

Och visst ska det vara tätt mellan topplocket och tändstiftet, men det är nog ingen större fara.

Men en ordentlig tändstiftsnyckel måste hu ju ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet, bra att man inte behöver oroa sig.
 

Det vore bra med en tändstiftsnyckel som passar de NKG-tändstift jag fått tag på från Albin-shopen. Den nyckel jag köpt (Biltema) har rätt mått för själva muttern men tändstiftet är för långt så man kommer inte åt muttern ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Rascal said:

Var dom där rostiga tändstiften nya när du bytte i somras, eller bytte du till begagnade? Om dom var begagnade kan ju packningarna vara skadade sen tidigare.

Nu när du påpekar det så minns jag att tändstiften faktiskt inte är bytta, just för att jag inte hittat en passande tändstiftsnyckel, så detta är gamla som sitter i fortfarande. De som sitter på är åtdragna med skiftnyckel långt tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändstifthylsor brukar ofta ha en gummiring i toppen inuti, så man kan "få med" sig tändstiftet upp. Men det kräver att man trycker ner hylsan rätt bestämt.

 

Det är inte en sådan du har och inte tryckt ner ordentligt och det är därför du tycker den är för "kort" ?

Gummiringen går f.ö. att peta bort ur hylstoppen om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev namdo:

Tack för klargörandet, bra att man inte behöver oroa sig.
 

Det vore bra med en tändstiftsnyckel som passar de NKG-tändstift jag fått tag på från Albin-shopen. Den nyckel jag köpt (Biltema) har rätt mått för själva muttern men tändstiftet är för långt så man kommer inte åt muttern ändå.

Det finns ju speciella hylsor med lång hals just för tändstift, dessa har dessutom en gummiring inuti i vilken tändstiftets hals skall fastna. Det borde ju finnas hylsor som passar till alla stift.

Tändstift tillverkas med gängor M10x1, M12x1,25, M14x1,25 och M18x1,5

Men jag har ett stift på en gräsklippare som är svårt att byta då jag inte lyckats hitta rätt hylsa, kanske du kar samma dimension.

42 minuter sedan skrev namdo:

Nu när du påpekar det så minns jag att tändstiften faktiskt inte är bytta, just för att jag inte hittat en passande tändstiftsnyckel, så detta är gamla som sitter i fortfarande. De som sitter på är åtdragna med skiftnyckel långt tidigare.

Även om gamla tändstift fungerar, så brukar just den där tätningsbrickan ge med sig. En bilmekaniker sade en gång till mig att det var vanligt att "folk" drog fast tändstiften alldeles för hårt så att tätningen slutade att täta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr inte gummiring som obstruerar utan tändstiftet går in i metallen på hylsan. 
 

M18x1,5 är vad dessa tändstift har (åtminstone de som vi beställt). Man tycker det borde vara standardiserat med höjdmått.

 

Vi kan mycket väl ha dragit i hårt på de nuvarande tändstiften.

 

Egentligen vet jag inte om jag har några funderingar mer om detta efter alla hjälpsamma svar jag fått här, men om någon har en bra koll på nycklar som funkar till just tändstiften som saluförs på Albin-shoppen för bl.a. O21 så skulle man vara ett motorproblem mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev namdo:

men om någon har en bra koll på nycklar som funkar till just tändstiften som saluförs på Albin-shoppen för bl.a. O21 så skulle man vara ett motorproblem mindre.

Det ser ju ut på din bild som om man kommer åt med en fast ringnyckel runt tändstiften. Testat det?

Tändstift brukar ju ha en metall-”packning” mot tändstiftshålet. Saknas denna kan ju det både läcka och stiftet komma för långt ner.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...