Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
raol

Kylvätskenivå inombordare?

Rekommendera Poster

Inför en längre tur med tidspress under veckan som varit kollade vi olja och kylvätska så nivåer och så var ok.

Oljan var finfin. Kylvätskenivån vet vi inte. Varken verkstadsmanualen eller användarmanualen säger ett enda ord om vad som är rätt nivå. På ena sidan upptill sitter kombinerat expansionskärl och värmeväxlare. Helt i metall, så ingen möjlighet att se igenom som i min bil, där det är i plast med tydliga min- och maxstreck. Inga markeringar nånstans på vad som är lagom nivå. Vi bedömde i alla fall att nivån var över både värmeväxlardelen och motorblockets högsta punkt, så det lär ha varit tillräckligt, men ändå olustigt att inte ha full koll. Att fylla upp till toppen känns inte heller vettigt med tanke på att det ska finnas utrymme för expansion.

 

Nån bra riktlinje eller tumregel?

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

något knapphändig info men försöker iaf . har själv justerat nivån på indianviken .. om allt fungerat väl med nivåerna kan det vara en lagom mängd olja/kylvätska . det är bra att ha/montera ett nivålarm på kylvätskan räddade mig i somras från varmgång   . fler kan svara om det är känt vilken motor som avses?  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är "indianviken"?

 

Jo, alltså, motorn går ju bra och så, så det är inget akut problem egentligen. Men det är olustigt att inte veta säkert om nivån är för låg eller inte. Den är garanterat lägre än max, men frågan är om den också är lägre än min.

Det är en Lombardini LDW 903M.

Servicemanualen säger bara "fyll till nivåmarkeringen". Men det finns ingen synlig nivåmarkering i tanken. Jag har letat efter nån pinne, nån "sockel" eller nåt streck i sidan, men det finns absolut inget alls som jag eller brorsan kunnat upptäcka.

Här är allt som står:

image.png.2ae12ecbb3a404e700f6d00cd11e00f6.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

👍 är det ett "fönster" vid pilen, som visar rätt nivå ?  

 

B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bemek:

👍 är det ett "fönster" vid pilen, som visar rätt nivå ?  

 

B

Solid metall. Kolsvart inne i tanken, så om den inbuktningen är märket, så går den inte att se genom hålet. Det går inte att lysa och se in samtidigt mer än rakt ner i hålet eftersom det bara är ett par cm i diameter och den första biten är ett rör ner. Om det faktiskt är den inbuktningen man ska gå efter, så får man i så fall ta en pinne och måtta på utsidan och sen sticka ner och se om spetsen blir blöt. Om inte får man väl fylla på lite, mäta igen och hålla på så en 10-20 gånger...

image.png.42a1b93780f05d58135a1ca62fa485c3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då vet jag inte. om inte det går att koppla extern tank så man ser nivån där?

ps  lokal öl  AW,,  b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev raol:

Solid metall. Kolsvart inne i tanken, så om den inbuktningen är märket, så går den inte att se genom hålet. Det går inte att lysa och se in samtidigt mer än rakt ner i hålet eftersom det bara är ett par cm i diameter och den första biten är ett rör ner. Om det faktiskt är den inbuktningen man ska gå efter, så får man i så fall ta en pinne och måtta på utsidan och sen sticka ner och se om spetsen blir blöt. Om inte får man väl fylla på lite, mäta igen och hålla på så en 10-20 gånger...

image.png.42a1b93780f05d58135a1ca62fa485c3.png

Det är ju en modern motor med existerande återförsäljare, ring och fråga, dom borde ju veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Det är ju en modern motor med existerande återförsäljare, ring och fråga, dom borde ju veta.

Jag är ju inte deras kund. Båten fick ny motor 2005 eller 2006, och vi har ägt den sen 2020.
De kan ju inte heller rå för att Lombardini inte kan skriva vettiga manualer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hindrar väl inte ett telefonsamtal?

När jag ringde Silva och frågade vad jag skulle fylla på min 35 år gamla kompass (av annat märke) med, fick jag svar direkt.

När jag mailade den tyska tillverkaren av den lika gamla motorn undrande om jag måste plocka ur kamaxeln, fick jag svar nästa dag.

Det sitter ofta en människa i andra änden av ledningen, och är oftast rätt trevlig.

Redigerad av trewq
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det finns fler som har Lombardini :)

Jag har inte samm modell som du. Jag har en LDW2004MT. I min manual (som har samma förvirrande design som din) står att det skall fyllas upp till 2 cm under "Level should always be approx 2 cm belox (sic) filling hole.".

Någon markering liknande din har jag inte. Så (förutom att ringa leverantören förstås) så är nog din teori om att "mäta" ner från toppen och då lika långt som markeringen som finns på din motor (i och med att ingen längd finns angiven i din manual)... förmodligen tyvärr korrekt verkar det som.

Men nog bästa att ringa dem.

HTH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Dany_ms:

I min manual (som har samma förvirrande design som din) står att det skall fyllas upp till 2 cm under "Level should always be approx 2 cm belox (sic) filling hole.".

Läser igenom denna - igen baraföratt...

 

Norska: "Lösne skruen på filterstötten og slipp ut luften."

Engelska: "Loosen the filter support screw and breathe."

 

Och jag som slutat med yoga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

Jag är ju inte deras kund. Båten fick ny motor 2005 eller 2006, och vi har ägt den sen 2020.
De kan ju inte heller rå för att Lombardini inte kan skriva vettiga manualer.

 

Du kan ju bli deras kund den dag du behöver någon reservdel. Oftast är dom trevliga och hjälpsamma om man själv är trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...