Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Kenneth_S

Fortsatt kylproblem, haft hela tiden...

Rekommendera Poster

Jag köpte vår Nidelv 28 2013. I den sitter en VP TMD40B. Ända sen jag köpte båten så har tempen krånglat. Första året såpass att motorn sprängdes och jag fick köpa en likadan motor (satt alltså en annan TMD40B i från början). Denna motor invigdes också med kylproblem, men då var vi mer uppmärksamma på det så vi rev ner oljekylaren och gjorde ren den. Något som inte gjorts sen bronsåldern så det ut som. Blev lite bättre, men inte bra. Bytte impeller, kört med nåt norskt fenomen som hette kylrens eller nåt liknande. Hjälpte inte. Bytt termostat, och impeller igen. Hjälpte inte. Nu inför denna säsong har jag dragit ut värmeväxlaren och lämnat in för rengöring. Den kom tillbaka snygg och ren, och såg nästan ny ut. Hjälpte inte...

 

Vad tusan kan det vara? Börjar fundera på om det möjligen är givaren som är kass, eller tempmätaren. 

 

Motorn funkar fint och går upp till sina 3600 varv som den ska, och gör då c:a 14,5 - 16 knop, beroende på väder, vågor, vind mm. Grejen är att om jag går över 2900 varv så kilar tempmätaren över 90 grader, och fortsätter till jag inte vågar dra på mer (nära kokpunkt). Jag har ju sprängt en motor tidigare, så vis av erfarenheten vill jag inte göra samma resa med motorbyte igen. Det är ju inte så att den blåa väggautomaten är jättegenerös med pengar...

Har ni något tips, eller nån aning om vad ända ini hela Västra Götaland det kan vara för fel?

Ser fram mot synpunkter, tips och förslag på åtgärder

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev No_jah:

Motorns kylkanaler kan ju också sättas igen.

 

Tackar för tips 👍

 

Vet du hur jag gör för att rensa dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du in kylvatten i en genomföring? Tidigare läst om slangar som kollapsar invändigt vid högre varvtal som stryper vattentillförseln. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev mikaojje:

Tar du in kylvatten i en genomföring? Tidigare läst om slangar som kollapsar invändigt vid högre varvtal som stryper vattentillförseln. 
 

Sjövattenkylning via genomföring. Slang från intaget till impellerpumphuset runt 60 cm, och intakt - Alltså inte kollapsad 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev No_jah:

Motorns kylkanaler kan ju också sättas igen.

Eller... Det är väl det jag gjort när jag plockar ur värmeväxlare och oljekyl, och rengjort dem?

 

Vilka övriga kanaler tänker dup på annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Sjövattenkylning via genomföring. Slang från intaget till impellerpumphuset runt 60 cm, och intakt - Alltså inte kollapsad 🙂

 

Tänker att den kollapsar internt när du drar på och undertrycket stiger. 
Finns en tråd på MG om detta, tror det var en TMD40

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har 2 olika system på motorn, sjövattensidan och sötvattensidan.

Se till att köra igenom båda sidorna med rensning (finns nån syra som ska gå i 3 dygn som inte påverkar metall). Kör var och en för sig.

Sen kan du renovera vattenpumpen och byta kylslangarna på sugsidan så de inte imploderar vid gaspådrag.

Men testa helst innan du gör nåt med en ir-termometer.

Jag hade problem med min förra båt som gick varm, använde den knappt pga av det. Men så köpte jag en Bosch IR-tempmätare och kollade när motorn var riktigt varm och tempmätaren visade rött. Då visade ir-mätarn 71 grader 😉

Felaktig tempgivare......

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Eller... Det är väl det jag gjort när jag plockar ur värmeväxlare och oljekyl, och rengjort dem?

 

Vilka övriga kanaler tänker dup på annars?

Ja, alltså. Kylvattnet cirkulerar ju i kylkanaler i bl.a. motorblocket och topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Janne_G:

Du har 2 olika system på motorn, sjövattensidan och sötvattensidan.

Se till att köra igenom båda sidorna med rensning (finns nån syra som ska gå i 3 dygn som inte påverkar metall). Kör var och en för sig.

Sen kan du renovera vattenpumpen och byta kylslangarna på sugsidan så de inte imploderar vid gaspådrag.

Men testa helst innan du gör nåt med en ir-termometer.

Jag hade problem med min förra båt som gick varm, använde den knappt pga av det. Men så köpte jag en Bosch IR-tempmätare och kollade när motorn var riktigt varm och tempmätaren visade rött. Då visade ir-mätarn 71 grader 😉

Felaktig tempgivare......

Sjövattensidan körde jag genom med systemrens (köpt från Norge via Hjertmans) för något år sedan. Vattenpumpen är 7 år gammal, köpte den ny när jag bytte motor. Kylslangen på sugsidan är två år gammal, så den tror jag inte är nån fara för implosion. Vart köpte du IR-mätaren? Den känns intressant 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

IR-termometer kan du köpa på JULA, Biltema o.s.v.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/digitala-matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-010985/

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/infrarod-termometer-2000044496

https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer-mini/p/36-6891

 

Vattnet passerar väl Intercoolern också m.m. Även om oljekylaren är första anhalten för impellerrester att fastna i så gäller det ju att kolla hela systemet. Även flödet genom sjövattenfiltret.

 

Jag felsökte en bekants TAMD41:a som hade exakt dessa symptom för en massa år sedan, och det var inte förrän vi kollade igenom bit för bit med IR-termometer MEN även mätte kylvattenflödet i kombination med vattentrycket som vi hittade en nästan täppt passage. Mätenheten bestod av en flödesgivare från Kina kopplad till en multimeter som mätte frekvens samt en manometer från Biltema iskruvad i ena änden. Denna flyttades till ett par olika ställen från slangen från impellerpumpen och framåt, och på ett ställe var trycket plötsligt väldigt lågt. Strax innan låg en blockering.....

 

Sedan kan det ju som sagt vara fel på vattenpumpen och annat på det "interna" systemet också. Men den var ju bytt, även om det var sju år sedan. Gissar att detta tempproblem funnits hela tiden ?

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev IngemarE:

IR-termometer kan du köpa på JULA, Biltema o.s.v.

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/digitala-matinstrument/ir-termometrar/ir-termometer-010985/

https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/ir-termometrar/infrarod-termometer-2000044496

https://www.clasohlson.com/se/IR-termometer-mini/p/36-6891

 

Vattnet passerar väl Intercoolern också m.m. Även om oljekylaren är första anhalten för impellerrester att fastna i så gäller det ju att kolla hela systemet. Även flödet genom sjövattenfiltret.

 

Jag felsökte en bekants TAMD41:a som hade exakt dessa symptom för en massa år sedan, och det var inte förrän vi kollade igenom bit för bit med IR-termometer MEN även mätte kylvattenflödet i kombination med vattentrycket som vi hittade en nästan täppt passage. Mätenheten bestod av en flödesgivare från Kina kopplad till en multimeter som mätte frekvens samt en manometer från Biltema iskruvad i ena änden. Denna flyttades till ett par olika ställen från slangen från impellerpumpen och framåt, och på ett ställe var trycket plötsligt väldigt lågt. Strax innan låg en blockering.....

 

Sedan kan det ju som sagt vara fel på vattenpumpen och annat på det "interna" systemet också. Men den var ju bytt, även om det var sju år sedan. Gissar att detta tempproblem funnits hela tiden ?

 

Har inte aftercooler/intercooler, är en tmd.

 

Ja, tempproblem funnits hela tiden, därför finns funderingar på om det kan vara givaren eller mätaren som visar fel. Har en kompis som har en IR-mätare, ska låna den vid tillfälle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...