Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
FiddeM

Mariner 60 hk 2-takt användarmanual

Rekommendera Poster

Hej, letar efter en användarmanual till min Mariner 60 hk 2-takt som jag tror är en 1988 (efter vad jag har fått fram efter mycket sökning på nätet). Serienr 9510553, från Belgien enligt serienr-brickan. Jag ska dra om elen i min Ryds Camping och skulle vilja sätta en huvudströmbrytare och har förstått att jag behöver läsa om motorns föreskrifter för att veta vad jag ska välja för prylar osv. IMG_20230818_225852.thumb.jpg.9a0bae7675abfc9de1db76b21a4bbc6d.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att sätta huvudbrytaren mellan batteriet och motorn/förbrukare, om du väljer en brytare. Påverkar inte motorn, vad jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Det är väl bara att sätta huvudbrytaren mellan batteriet och motorn/förbrukare, om du väljer en brytare. Påverkar inte motorn, vad jag vet.

Det vad precis min tanke också men sen fick jag höra att jag behöver veta vad motorn ger ut i Ah vid start osv (om jag inte har missuppfattat). En annan sak jag hittade, vid sökande på nätet, var att det är lite annorlunda med äldre motorer. Ett urklipp från en artikel Båtliv:

 

"Äldre utbordare med förga­sare är speciellt känsliga när man bryter strömmen eller om huvudbrytaren är för klen eller har dåliga kontaktytor på grund av korrosion med mera. För dessa motorer rekommenderar motortillverkarna att man lägger motorns plus- och minuskabeln direkt på batteriets motsvarande poler. En förgasarmotor har näm­ligen ett elsystem med dubbla laddkretsar och om en av dessa kretsar bryts ofrivilligt under gång får man en överladdning. Resultatet blir att laddregulatorn och laddspolen går sönder, helt

enkelt bränns sönder."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev FiddeM:

Det vad precis min tanke också men sen fick jag höra att jag behöver veta vad motorn ger ut i Ah vid start osv (om jag inte har missuppfattat). En annan sak jag hittade, vid sökande på nätet, var att det är lite annorlunda med äldre motorer. Ett urklipp från en artikel Båtliv:

 

"Äldre utbordare med förga­sare är speciellt känsliga när man bryter strömmen eller om huvudbrytaren är för klen eller har dåliga kontaktytor på grund av korrosion med mera. För dessa motorer rekommenderar motortillverkarna att man lägger motorns plus- och minuskabeln direkt på batteriets motsvarande poler. En förgasarmotor har näm­ligen ett elsystem med dubbla laddkretsar och om en av dessa kretsar bryts ofrivilligt under gång får man en överladdning. Resultatet blir att laddregulatorn och laddspolen går sönder, helt

enkelt bränns sönder."

Stämmer inte alls för din motor.  Var har du fått detta ifrån. Du bör undvika att bryta battribrytaren under drift, men varför ska du göra detta? Montera en batterifrå skiljare på pluspolen från batteriet. Ev  länspump och larm kopplas in med säkring innan denna brytare.

Jobbar som marinelekriker med stor erfarenhet av el- och tändsystem, speciellt i äldre utombordare som denna.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev FiddeM:

Det vad precis min tanke också men sen fick jag höra att jag behöver veta vad motorn ger ut i Ah vid start osv (om jag inte har missuppfattat). 

En generator ger A (Ampere). Batteriet bestämmer hur många av dem det behöver. En huvudbrytare brukar ha flera hundra A som max ström och det kommer inte din motor behöva vid start.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev guestsson:

Stämmer inte alls för din motor.  Var har du fått detta ifrån. Du bör undvika att bryta battribrytaren under drift, men varför ska du göra detta? Montera en batterifrå skiljare på pluspolen från batteriet. Ev  länspump och larm kopplas in med säkring innan denna brytare.

Jobbar som marinelekriker med stor erfarenhet av el- och tändsystem, speciellt i äldre utombordare som denna.

Okej vad bra! Nej bryta under drift har jag ingen anledning till att göra. Handlar mer om att jag vill vara säker på att jag köper en huvudströmbrytare som klarar att bryta allt och som inte går sönder så att motorn skadas, därför jag vill veta just min motors specifikationer.

 

Så tror du jag klarar mig på en huvudströmbrytare från biltema som ska klara "12–48 V. Belastning: 275 A konstant, 455 A 5 min, 1250 A 10 s." eller är det säkrare att köpa en från t ex HansenMarine trots att den ser likadan ut? 

 

Biltema:

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/huvudstrombrytare-2000041887

 

 

HansenMarine:

https://www.hansenmarine.se/product/huvudstrombrytare-2089187

 

Som svar på din fråga var jag fick det ifrån så har jag läst det ur denna artikeln, men jag har säkert tolkat det galet och är lite för försiktig kanske. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2020/05/Huvudstr%C3%B6mbrytare-B%C3%A5tliv-3-20.pdf&ved=2ahUKEwjFwNn_remAAxUBRPEDHYxpDNAQFnoECA0QBg&usg=AOvVaw2nP2B15LePdTUJld6We92q

 

Tack för era snabba svar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig med Biltemas brytare. Med jättemarginal.

F.ö. är den sannolikt identisk med Hansen Marines brytare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt har inte en 200 hk + motor, ingen bogpropp, inget elekriskt ankarspel och heller ingen elektiskt reglerad generator som kan lämna 50 A eller mer. Troligen har du inte ens en laddningsregulator, kolla på boarts.net. Inte mycket som stämmer med de problem som beskivs i artikeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är trots allt viktigt att huvudbrytaren är av god kvalitet och du ska absolut inte bryta den då motorn går. Inte främst för att något i motorn måste gå sönder utan för att t.ex GPS och annan elekronik kan utsättas för spänning betydligt över 12 V som dessutom pulserar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wingan för svar!

 

2 timmar sedan skrev guestsson:

Din båt har inte en 200 hk + motor, ingen bogpropp, inget elekriskt ankarspel och heller ingen elektiskt reglerad generator som kan lämna 50 A eller mer. Troligen har du inte ens en laddningsregulator, kolla på boarts.net. Inte mycket som stämmer med de problem som beskivs i artikeln.

Det var därför jag var ute efter en manual eller info om vad min motor har för prylar, eftersom jag inte är så kunnig med motorer så ser jag inte vad som är vad när jag kollar under kåpan.

Kanon, tack för tipset!

30 minuter sedan skrev guestsson:

Det är trots allt viktigt att huvudbrytaren är av god kvalitet och du ska absolut inte bryta den då motorn går. Inte främst för att något i motorn måste gå sönder utan för att t.ex GPS och annan elekronik kan utsättas för spänning betydligt över 12 V som dessutom pulserar.

Ja jag kommer att koppla in fler förbrukare längre fram, men då kommer jag se till att det är säkringsbox mellan.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gå in på myboatmanual.com och köp en manual, jag gjorde det till min Mercury 90hp kostade straxt över 100 lappen och väldigt smidigt att ladda ner.

 

//Janne

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...