Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
HerrBauer

Ventilgaller som sitter fast

Rekommendera Poster

Hej igen.

 

Nyss köpt en Bella 621 DC där ett svart ventilgaller på skrovet är trasigt. 
 

Enligt säljaren var det bara skruva loss och beställa ett nytt på seasea vilket jag gjort men den som sitter där sitter som berget.

 

Jag har skruvat loss och fått ut ventilgallret ca 1 cm men nu rör det sig inte mer. Jag skulle vilja komma in på insidan och se om ett plaströr eller liknande sitter på det mer rörklammer och det är det som stoppar, men att komma in på insidan här verkar omöjligt.

 

Någon som varit med om liknande eller har något bra knep?

 

tack på förhand 

06772063-ACA3-41B6-A4B7-15B8FAEE7413.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur det sitter men gissar att det sitter en slang på insidan eftersom ventilen sitter ganska långt ner på skrovsidan så en sk svanhals är nog på plats så det inte strömmar in vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen aning om hur det sitter men gissar att det sitter en slang på insidan eftersom ventilen sitter ganska långt ner på skrovsidan så en sk svanhals är nog på plats så det inte strömmar in vatten.

Det är en likt nedan som sitter där men trasig, har köpt en ny men lyckas som sagt inte få ut den som sitter där mer än 1 cm cirka.. 

 

 

CA3D7C3D-02A9-4E6C-99A3-670E8E54CE59.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där ventilen är ju gjord för att ha en slang på insidan så det har du säkert. Får du inte ut ventilen med slangen monterad så måste du ta bort slangen inifrån, rätt självklart eller hur? Det finns nog inga ”trix” för att få ut en rund detalj som är större än hålet.

Hur ser det ut på insidan? Kommer du inte åt där så kan ventilen med tillhörande slang ha blivit monterad innan ett ev innerskrov monterades och då är det nog bara att gilla läget (om du inte vill ge dig på ett mindre plastningsprojekt efter att ha sågat ur för slangen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i stuvfacket på insidan?

Jag har ägt en Bella 620 för många år sedan och om jag inte minns fel så fanns det ett enormt stuvfack i aktern, stoppa ned huvudet där och titta föröver längs med skrovsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Den där ventilen är ju gjord för att ha en slang på insidan så det har du säkert. Får du inte ut ventilen med slangen monterad så måste du ta bort slangen inifrån, rätt självklart eller hur? Det finns nog inga ”trix” för att få ut en rund detalj som är större än hålet.

Hur ser det ut på insidan? Kommer du inte åt där så kan ventilen med tillhörande slang ha blivit monterad innan ett ev innerskrov monterades och då är det nog bara att gilla läget (om du inte vill ge dig på ett mindre plastningsprojekt efter att ha sågat ur för slangen).

Har försökt allt men kommer inte åt den på insidan verkar det som..

Lite synd, ser ju så tråkigt ut med en trasig ventil!

 

Tack ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Jorgen01:

Har du tittat i stuvfacket på insidan?

Jag har ägt en Bella 620 för många år sedan och om jag inte minns fel så fanns det ett enormt stuvfack i aktern, stoppa ned huvudet där och titta föröver längs med skrovsidan.

Inget sånt stort fack på modell tyvärr. Hade ventilgallert suttit på andra sidan hade jag kommit åt det genom ett större sidostuvutrymme på den sidan men barbord finns inte det tyvärr..

 

Tack ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, någon har ju en gång i tiden gjort montaget, då får man anta att det går att komma åt. Om du inte också har en konstig lukt i båten från gubben de lämnade kvar efter montaget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på med exakt samma sak på min Bella 620 DC. Sitter en likadan trasig fast vit på sidan till batterilådan. Den är både limmad/tejpad och skruvad så jag tänker att samma sak våra trasiga på skrovet. Det är därför de sitter som berget. Jag skall tejpa runt som skydd och försiktigt jobba bort dem med stämjärn har jag tänkt när jag kommer till båten nästa gång.

Redigerad av Ryddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-17 vid 16:25 skrev Peter_K:

Alltså, någon har ju en gång i tiden gjort montaget, då får man anta att det går att komma åt. Om du inte också har en konstig lukt i båten från gubben de lämnade kvar efter montaget. 

Det är nog så att vissa saker installeras innan skrovhalvorna sammanfogas just för att det är väldigt besvärligt eller tom omöjligt efter de sammanfogats. Tex stävöglor, pollare mm. Och det kan säkert också gälla dessa ventilgaller.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-08-30 vid 17:31 skrev Ryddan:

Håller på med exakt samma sak på min Bella 620 DC. Sitter en likadan trasig fast vit på sidan till batterilådan. Den är både limmad/tejpad och skruvad så jag tänker att samma sak våra trasiga på skrovet. Det är därför de sitter som berget. Jag skall tejpa runt som skydd och försiktigt jobba bort dem med stämjärn har jag tänkt när jag kommer till båten nästa gång.

Håll mig gärna uppdaterad på hur det går!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svarta kommer du åt om du i golvet skruvar upp luckan för bränsletanken om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att den ventilerar utrymmet vid den fasta bränsletanken. Den vita som sitter vid stuvfack för batteri bytte jag till rostfritt. Den var både limmad och skruvad, tog stämjärn och knackade bort det gamla försiktigt och skruvade dit det nya utan att limma. Antar att det är samma för det svarta på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Kojak77:

Den svarta kommer du åt om du i golvet skruvar upp luckan för bränsletanken om jag kommer ihåg rätt. Har för mig att den ventilerar utrymmet vid den fasta bränsletanken. Den vita som sitter vid stuvfack för batteri bytte jag till rostfritt. Den var både limmad och skruvad, tog stämjärn och knackade bort det gamla försiktigt och skruvade dit det nya utan att limma. Antar att det är samma för det svarta på utsidan.

Då är det luckan i golvet jag behöver ge mig på, tusen tack Kojak!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...