Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Stormfocken

Gasfjäder

Rekommendera Poster

 

Tidigare i sommar la gasfjädern i rodkicken av - bommen hängde trött och jag fick segla med dirk, vilket ju också funkar! Jag plockar ut gasfjädern och den är helt stum och fast i ett gaska "kort" läge. Så nu letar jag gasfjäder och har sett här på forumet att det kanske finns billigare på Mekonomen. Men hur vet man att de passar? Min rodkick är en Benns och jag har förstått att det finns olika storlekar. Men hur vet man vilken storlek man har? Är det diametern på rodkickens grövre rör som gäller? Eller det tunnare? Och eftersom "ändstyckena" på den gasfjäder som nu är trasig har ser ut att passa rören i rodkicken kanske det är bäst att skaffa en gasfjäder till Benns. Men tänkte ändå att det vore bra att lyssna med forumets expertis (själv kan jag nada och noll om gasfjädrar).

 

Den trasiga gasfjädern är av märket Aratron och gjord i Tyskland. Det finns vad jag tror är en datummärkning på etiketten "Herst. Dat. 16.02.06". Betyder det att den var ny 2016 eller 2006?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det står angivet antal Nm.

 

Byggde eget och köpte min på Swedool.

Behöver vara rätt längd också.

 

Den smala delen, kolvstången ska helst vända nedåt, för då tätar oljan i uti, smörjer och håller gasen kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Stormfocken:

Den trasiga gasfjädern är av märket Aratron och gjord i Tyskland. Det finns vad jag tror är en datummärkning på etiketten "Herst. Dat. 16.02.06". Betyder det att den var ny 2016 eller 2006?

Bör vara 16 februari 2006 det där.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar! Den smala kolvstången nedåt - då passar gummiändstycket på det tunnare röret (som ju ska vara uppåt).

 

Det finns inte någon Nm men däremot en ruta på etiketten där det står N överst och 800 under.

 

Så sannolikt 800 Newton?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Styrkan på gasfjädern är lite valbar. Visserligen finns det säkert nån sorts maxgräns för rodkicken, men det går i alla fall att variera inom rimliga gränser.

 

På förra båten hade vi rodkick, som kom med båten. Den fjädern var lite för svag i mitt tycke. Visst, det räcker att den kan lyfta bommen egentligen, men när man ska ha på bomkapell och när man går längs bommen är det bra om den kan motstå lite kroppsvikt också.
Båten vi har nu hade bara en stel pinne under bommen, så inför säsong 2022 skaffade jag och monterade en Seldén Rodkicker. Jag valde då den kraftigaste gasfjädern, 1200 N om jag minns rätt.
Bra på många sätt, för den klarar verkligen mycket belastning när man ska jobba med bommen, men det innebär förstås också att det blir större krafter att motverka när man skotar. Också bra att tänka på att man inte är med huvudet rakt ovanför bommen mer än absolut nödvändigt, för släpper skotet så får man bommen i nyllet med enorm fart och kraft. I bästa fall kanske det blir en ny uppsättning tänder. I värsta fall är det inte mycket kvar av skallen...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

29 minuter sedan skrev raol:

ör släpper skotet så får man bommen i nyllet med enorm fart och kraft.

Ojoj!

 

Sitter med gasfjädern i handen. Tar i med lite mer kraft på ändstyckena. De går ju att ta av! De satt bara så hårt fast att jag trodde de var helt integrerade ("ditbyggda"). Nu öppnar sig förstås fler möjligheter att hitta en ungefär lika stor och ungefär lika kraftig gasfjäder. Men såg också på Benns hemsida att gasfjädern till rodkick 5 kostar 698 kr och är på 700 N. Den borde kunna passa, om den passar i storlek. 

 

Men hur vet man om man har rodkick 5, 10 eller 20?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Stormfocken:

Men hur vet man om man har rodkick 5, 10 eller 20?

Tror du får kolla måtten och jämföra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Stormfocken:

 

Ojoj!

 

Sitter med gasfjädern i handen. Tar i med lite mer kraft på ändstyckena. De går ju att ta av! De satt bara så hårt fast att jag trodde de var helt integrerade ("ditbyggda"). Nu öppnar sig förstås fler möjligheter att hitta en ungefär lika stor och ungefär lika kraftig gasfjäder. Men såg också på Benns hemsida att gasfjädern till rodkick 5 kostar 698 kr och är på 700 N. Den borde kunna passa, om den passar i storlek. 

 

Men hur vet man om man har rodkick 5, 10 eller 20?

Ifjor pajade en gasfjäder för mig. Jag hittade en ny i rostfritt hos en dansk firma Sodemann Industrifjedre A/S. Du hittar dem på www.fjadrar.se

De hade ett enormt stort sortiment med olika dimensioner (längd och diameter) på kolvstång och kolv, olika styrkor samt olika ändutföranden. De var snabba att leverera, tog bara ett par dagar så hade jag kolven på mitt utlämningsställe.

474397340_Gasfjder_helbild.thumb.jpg.436f9699645d4ab370cec42771a216cf.jpg

Den här gaskolven hade gjort sitt....

Har suttit inne i ett rör utan dränering där det kom in både spolvatten och regnvatten.

Nu är det både rostfri kolv och dränering och kommer att hålla min livstid ut.

Prisjämförelse: Fick först tag på en i vanligt stål för ca 600:- Den rostfria kostade 1140:- inkl frakt.

Min kolv var ca 45 cm och 350N.

Redigerad av Lintott
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tackar!

 

Men hur ska man tänka kring vilken hårdhet på gasfjädern man väljer? Vad är fördelarna med en hård gasfjäder jämfört med en mjuk?

 

En hård sjunker inte ihop om man ska gå på bommen, se ovan kommentar, men om man som jag inte gör det, kanske det räcker med en mjuk - blir väl lite lättare att skota ned bommen, både genom rodkicken och storskotet antar jag.

 

Min trasiga hade 800 N men den förrförre ägaren tror jag sportseglade, eller i alla fall ville kunna totalmaxa farten. Själv familjeseglar jag så kanske ska man ha en mjukare gasfjäder då? Båten är en Albin 78.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Stormfocken:

Tackar!

 

Men hur ska man tänka kring vilken hårdhet på gasfjädern man väljer? Vad är fördelarna med en hård gasfjäder jämfört med en mjuk?

 

En hård sjunker inte ihop om man ska gå på bommen, se ovan kommentar, men om man som jag inte gör det, kanske det räcker med en mjuk - blir väl lite lättare att skota ned bommen, både genom rodkicken och storskotet antar jag.

 

Min trasiga hade 800 N men den förrförre ägaren tror jag sportseglade, eller i alla fall ville kunna totalmaxa farten. Själv familjeseglar jag så kanske ska man ha en mjukare gasfjäder då? Båten är en Albin 78.

Jag tror du kan hitta lite värden på gasfjädrar på Seldéns hemsida (har för mig att jag läste om styvheten där nån gång). Kraften i gasfjädern beror även på riggens utformning på båten. Om bommen är lång så behövs en kraftigare gasfjäder. Om seglet är i grov duk och tungt så behövs en kraftigare gasfjäder. Och så vidare.... Det är lite som frågan "hur långt är ett snöre".

 

Men finns det verkligen ingen beteckning på din gamla gasfjäder som avslöjar kraften? Det brukar stå lite kryptiska beteckningar som kan översättas via tillverkarens hemsida. På "stålfjädern" som jag lämnade tillbaka fanns ett sexsiffrigt nummer som med sökbegreppet "gasfjäder" o numret gav många träff på rätt gasfjädern där alla data kunder läsas. Sen var det enkelt att hitta modellen för min rostfria gasfjäder.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...