Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jonaslatt

Fördelaren glappar

Rekommendera Poster

Vet någon om det är okej att fördelarens tändplatta glappar lite fram och tillbaka? 

Som bilden visar 

 

Enda som man kan justera är ju denna hake om jag inte är helt ute och cyklar.? 

Knackar man åt den hårdare /tajtare så funkar inte förtänningen då den går för trögt. 

 

Screenshot_20230727_145017_Photos.jpg

Screenshot_20230727_145155_Photos.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte det brukar vara ett problem. Däremot kan det vara ett problem om axeln glappar radiellt i kombination med att man fortfarande använder brytarspetsar. Det gör nämligen att förtändningen hoppar fram och tillbaka. Byte till brytarlöst tändsystem löser det problemet eftersom det är okänsligt för radiellt glapp. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eld-:

Tror inte det brukar vara ett problem. Däremot kan det vara ett problem om axeln glappar radiellt i kombination med att man fortfarande använder brytarspetsar. Det gör nämligen att förtändningen hoppar fram och tillbaka. Byte till brytarlöst tändsystem löser det problemet eftersom det är okänsligt för radiellt glapp. 

Precis axeln finns inget glapp. 

Jag kör brytarlöst på den. Tänkte bara när jag ändå hade isär sakerna om detta va ett problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

osäker på vad som menas med haken,men förtändningen ändras med centrifugalvikterna/fjädrarna under plattorna justera tändningen med stroboskop då syns det om förtändningen inte funkar

osäker på grader 6´ - 35´ ca ungefär  .vacuumregleringen brukar inte vara med på marinmotor?  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bemek:

osäker på vad som menas med haken,men förtändningen ändras med centrifugalvikterna/fjädrarna under plattorna justera tändningen med stroboskop då syns det om förtändningen inte funkar

osäker på grader 6´ - 35´ ca ungefär  .vacuumregleringen brukar inte vara med på marinmotor?  B

Jag undra om man kunde få bort glappet. Det enda jag hittar som skulle kunna minska glappet lite va haken. Men den har tyvärr inget med glappet att göra.

Förtändningen funkar fint. 

Jaså kör ni utan vaccumet på era marin motorer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vacuumförställningen är tänkt att spara bränsle genom höja tändningen när motorn går med låg last men hyffsat högt varv. En situation som uppstår  med en bil vid konstant hastighet på plan väg. På sjön är det alltid uppförsbacke varför fördelare brukar sakna vacuumförställning. Vet inte exakt vilket glapp du avser, men jag tog bort och låste plattan som vreds av vacuumförställningen på min ganska hårt trimmade Amazon B20. Om man inte låser denna finns risk att tändpunkten far lite fram och tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo eller sänka tändningen när lasten ökar... B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev guestsson:

Vacuumförställningen är tänkt att spara bränsle genom höja tändningen när motorn går med låg last men hyffsat högt varv. En situation som uppstår  med en bil vid konstant hastighet på plan väg. På sjön är det alltid uppförsbacke varför fördelare brukar sakna vacuumförställning. Vet inte exakt vilket glapp du avser, men jag tog bort och låste plattan som vreds av vacuumförställningen på min ganska hårt trimmade Amazon B20. Om man inte låser denna finns risk att tändpunkten far lite fram och tillbaka.

Känner igen detta. Jag kanske frågade detta tidigare.

Men är det egentligen bättre om jag kopplar bort vaccumet och pluggar den? 

Eller kan man lika gärna köra med den inkopplad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör låsa vacuumplattan. Därefter blir det meningslöst att ha vacuumslangen inkopplad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev guestsson:

Du bör låsa vacuumplattan. Därefter blir det meningslöst att ha vacuumslangen inkopplad.

Och ställa tändningen runt 12 grader på tomgång? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Den där fördelaren hör hemma på någon bilmotor och ska inte sitta på en båtmotor. Du ska ha en utan vacuum-klocka med fast platta.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Den där fördelaren hör hemma på någon bilmotor och ska inte sitta på en båtmotor. Du ska ha en utan vacuum-klocka med fast platta.

Ingemar

Så är det tyvärr. Men det e den fördelaren jag har nu. Ska prova utan vaccumklockan och se om det går bättre eller sämre. 

 

Om man köper en beg fördelare. Hur vet man vilken som är till marin eller inte.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev Eld-:

Tror inte det brukar vara ett problem. Däremot kan det vara ett problem om axeln glappar radiellt i kombination med att man fortfarande använder brytarspetsar. Det gör nämligen att förtändningen hoppar fram och tillbaka. Byte till brytarlöst tändsystem löser det problemet eftersom det är okänsligt för radiellt glapp. 

662D81E6-F506-4D82-9ADF-22237123464D.jpeg.6bc84b99e1e81f2706fc2c332d7942b0.jpeg

 

14 timmar sedan skrev sanktanna:

Hej.

Den där fördelaren hör hemma på någon bilmotor och ska inte sitta på en båtmotor. Du ska ha en utan vacuum-klocka med fast platta.

Ingemar

 

2 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Så är det tyvärr. Men det e den fördelaren jag har nu. Ska prova utan vaccumklockan och se om det går bättre eller sämre. 

 

Om man köper en beg fördelare. Hur vet man vilken som är till marin eller inte.? 

Bosch i serien 009.

 

6CFA3766-B1DA-4214-81C3-984B96CF577B.jpeg.9e19d52ff10342d692050eabe020ee4c.jpeg

 

Däremot finns det ju ett kluster med centeifugalvikter under fördelarplattan.

Om det blir slag eller glapp i dessa så påverkar det tändningen klart negativt.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo liknar bilden ovan, som väl hör hemma på GM motor.

håller i en utan vacuum inget 009 nr men från marin aq 170  volvo nr slutar på ....311002  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bemek:

jo liknar bilden ovan, som väl hör hemma på GM motor.

håller i en utan vacuum inget 009 nr men från marin aq 170  volvo nr slutar på ....311002  B

Om den passar. Säljer du? 😀

Kör redan brytarlöst. 

Koppla nyss bort vaccumet och justera tändningen lite. Spännande att se om jag märker skillnad nästa gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med vacuumfördelare är ju den att fördelarplattan är rörlig även om vacuumklockan är borttagen, eller särskilt då. Så om du behåller den fördelaren måste du fixera plattan så att den sitter helt stumt. Vacuumfördelare är bra i bilar med enkelförgasare, men endast där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Problemet med vacuumfördelare är ju den att fördelarplattan är rörlig även om vacuumklockan är borttagen, eller särskilt då. Så om du behåller den fördelaren måste du fixera plattan så att den sitter helt stumt. Vacuumfördelare är bra i bilar med enkelförgasare, men endast där.

Jag har låst fast plattan. 

Jag kör dock enkel förgasare weber 36 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Jag har låst fast plattan. 

Jag kör dock enkel förgasare weber 36 

Weber 36/36 dubbelports- eller snarare tvåstegsförknasare, den är väldigt bra, även kopiorna.

Det är ju så att man egentligen skall matcha förgasare och fördelare mot varandra, det måste matcha relativt bra. I en båt bildas det ju aldrig något vacuum, eller mer korrekt något undertryck i insuget efter förgasaren, men det gör det i en bil så snart man lättar på högerfoten, när man rullar i nedförsbacke och när man motorbromsar, men dessa saker gör man ju aldrig i en båt, jämfört med en bilmotor så ligger ju alltid en båtmotor att jobbar som om man körde i uppförsbacke eller accelererade. Då bildas inget undertryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Weber 36/36 dubbelports- eller snarare tvåstegsförknasare, den är väldigt bra, även kopiorna.

Det är ju så att man egentligen skall matcha förgasare och fördelare mot varandra, det måste matcha relativt bra. I en båt bildas det ju aldrig något vacuum, eller mer korrekt något undertryck i insuget efter förgasaren, men det gör det i en bil så snart man lättar på högerfoten, när man rullar i nedförsbacke och när man motorbromsar, men dessa saker gör man ju aldrig i en båt, jämfört med en bilmotor så ligger ju alltid en båtmotor att jobbar som om man körde i uppförsbacke eller accelererade. Då bildas inget undertryck.

Tack för matig info. 

Man lär sig något nytt varje dag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...