Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
wvansl

Importera båt från Norge, vad beräknas moms på?

Rekommendera Poster

Hej!
Jag undrar om att importera en båt från Norge. Jag vet att man behöver betala 25% moms + 2% tullavgift. 

Men vad ska den 25% moms vara baserat på? Om jag köper den extremt billigt (andrahands naturligtvis), blir det ett problem för tullen?

 

Säg jag köper en båt för 150.000 sek som är värd i Sverige (blocket) typ 500.000 sek. Baseras 25% moms på privat "köpkontraktet"?

Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Momsen och avgifter baseras normalt på det kvitto som styrker vad du betalat för båten vid köpet i Norge.

 

Att värdera en båt utifrån vad andra är prissatta till på t ex Blocket är inte rättvisande, och det vet de flesta.

För dels är de båtar som du hittar på Blocket garanterat överprissatta, annars hade de ju redan sålts och annonsen inte varit kvar - eller hur ?  Sedan kan en båt variera enormt i värde beroende på t ex motorns skick. Även en "fin" båt kan ju ha en kass motor, och då motorinstallationen är en så stor del av båtens värde så kan det mycket väl finnas "fina" exemplar vars verkliga värde och pris är mycket lägre än andra likvärdiga båtars.

 

Endast om det verkar vara någon form av uppenbart bedrägeri eller det finns andra varningssignaler tror jag tullen skulle börja gräva djupare. Annars gäller kvittot, de är inga värderingsexperter. Dock gäller ju att kvittot är odiskutabelt och gärna verifierat på något sätt.

 

Sedan kan man ju fundera på varför någon verkligen skulle sälja en begagnad båt till dig för 30% av dess värde. Norrmän är inte alls dumma 😉. Eller menar du att riktpriset för denna båt bara är 1/3 i Norge jämfört med Sverige ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev IngemarE:

Norrmän är inte alls dumma 😉. Eller menar du att riktpriset för denna båt bara är 1/3 i Norge jämfört med Sverige ?

Norrmän är kanske inte dumma, men jag tror att många vill ha nyare och finare båtar i Norge som numera är ett rikt land.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kan man komma överens att skriva en kvitto som är lite lägre och ge norrmannen en liten present....

 

Båten i sig har varit i Sverige med Svensk betalat moms, sen har den blivit en Norsk båt (och de betalade Norsk moms) och nu kanske kan båten komma till Sverige igen, men moms som var tidigare betalat gäller inte så nu måste man betala moms IGEN.

 

Kanske inte helt bra men lagen är inte helt bra heller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är inte särskilt lyckat att man ska betala momsen flera gånger. Jag är absolut för skatter och att göra rätt för sig, men dubbelbeskattning av det slaget skaver, tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den som exporterar från Norge ska väl få tillbaka momsen, om den en gång betalats in till (norska) staten? Men det kanske inte gäller begagnade saker, och sedan vet jag ju förstås inte hur reglerna ser ut i Norge. Men i Sverige säljer man ju på export utan moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Stormfocken:

Men den som exporterar från Norge ska väl få tillbaka momsen, om den en gång betalats in till (norska) staten? Men det kanske inte gäller begagnade saker, och sedan vet jag ju förstås inte hur reglerna ser ut i Norge. Men i Sverige säljer man ju på export utan moms.

Nej moms för en begagnad vara som först momsats och brukats i landet och senare säljs utomlands kan du inte få tillbaka.

Däremot kan företag exportera nya saker till utlandet utan svensk eller norsk moms, och då momsas den först i mottagarlandet. Den har då aldrig satts på marknaden i ursprungslandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man betala moms och tull i efterskott då? Jag menar om jag köper en båt i Norge och vill köra hem den - alltså inte för att smita, bara för att det helt enkelt är så nära hem den vägen - kan jag då på något sätt betala in momsen när jag är hemma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp det noga. Vid bilimport till Finland får du betala moms på bilens värde i Finland, inte på inköpspriset. Tullen bestämmer värdet när du dyker upp med bilen, du kan inte få en uppskattning i förväg. Jag vet att detta kan ses som tveksamt relevant till ett båtlöp i Norge. Jag vill bara påpeka att staten kan tycka att de ska få bestämma värdet på fordonet oavset vad vi anser om blocket priserna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Kolla upp det noga. Vid bilimport till Finland får du betala moms på bilens värde i Finland, inte på inköpspriset. Tullen bestämmer värdet när du dyker upp med bilen, du kan inte få en uppskattning i förväg. Jag vet att detta kan ses som tveksamt relevant till ett båtlöp i Norge. Jag vill bara påpeka att staten kan tycka att de ska få bestämma värdet på fordonet oavset vad vi anser om blocket priserna.

Såhär står det på tullens hemsida:

 

Avgifter

Tullverket beräknar tullavgiften på

• inköpspriset

• fraktkostnader

• försäkring

• hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns.

 

Tullverket beräknar momsen på kostnaderna i punkterna ovan (det vill säga inköpspriset, fraktkostnaderna, försäkring, hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns) inklusive kostnaden för tullavgiften.

 

Källa: https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...