Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
50sman

Minsta "trolling" motor till en 5.15 m 660 kg

Rekommendera Poster

Som överskriften.

Jag har båten i öresund och jag har funderat på att ha en "extra" motor som en "försäkring" om huvudmotorn skulle lägga av.

Jag vill bara ha en motor som är stark nog för att kunna ta mig ur "leden" så man inte blir påkörd i det trafikerade sundet.

Har lånat en 65 pounds elmotor men den är för "klen".

Är medveten om att frågan är lite som "hönan och ägget".

Vill som sagt bara ha en liten motor som kan skjutsa mig ur farleden med några knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, 660 kg bör inte kräva någon större motor. Skulle nog tro att dom minsta bensinsnurrorna gör jobbet galant (2-3,5hk isch)

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Hej, 660 kg bör inte kräva någon större motor. Skulle nog tro att dom minsta bensinsnurrorna gör jobbet galant (2-3,5hk isch)

Tack.

 

Vet ngn därute om det finns ng "formel" där man räkna ut det hela.

Mina fysikkunskaper är inte dagsfärska efter 40 år :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formler är svåra eftersom skrovformen påverkar ganska mycket. Men för låga farter, upp till ett par knop, är det mest en fråga om hur mycket skrovyta som är i kontakt med vattnet, och hur slät den ytan är. Så fort det börjar bli en betydande vågbildning bryter allt samman. Det ligger långt bortom enkla formler att räkna på det.

Som redan påpekats så bör 2-4 hk klara av det utan bekymmer. Vi hade en 4.5 hk på vår förra segelbåt. Den vägde nog ca två ton med en person ombord. Jag minns inte maxfarten men säkerligen 4-5 knop. Sannolikt bara nån hästkraft vid 2-3 knop.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat titta på små snurror. Letar upp till 10 hk men de faller nog bort då jag vill ha så låg vikt som möjligt men ändå hk nog. Bra om man kan ansluta till befintliga bensintankar dvs slippa de extra kilona med en inbyggd tank i motor.

 

*Tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en utombordare med lösa bränsletankar idag? Då är det väl bara att leta efter en reservmotor av samma fabrikat så att bränsletankarna förhoppningsvis passar.

 

Men det kanske är en fördel att ha en motor med inbyggd tank i stället. En av anledningarna till att en motor lägger av är att det är något fel på bränslet och då kan det vara praktiskt att reservmotorn har ett helt oberoende bränslesystem.

 

Jag tänker mig en liten 2-takts motorn från 80 eller 90 talet och en liten reservdunk med några liter färdigblandad bensin. Låg vikt, enkel konstruktion och pålitlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på en modern liten 4-taktare 4-5 hk med inbyggd tank som man vet startar på första rycket när det krisar. Jag delar Kalle-Ankas åsikt om att bränsleproblematik inte sällan är källan till driftstörningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...