Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Benny123

Utombordsmotor stannar

Rekommendera Poster

Har köpt en helt ny suzuki 2,5hk. Motorn är igång i ca 1 minut, därefter dör den. Får igång motor direkt efter men dör igen efter 1min. Provat så 5 ggr med samma resultat.

 

Vatten strålen från kylningen är konstant. 

Luft skruven på bensin locket är öppen, bensin kranen är öppen, men har ca 20 procent fylld tank. 

Akterspegeln på segelbåten har en lutning på ca 12,5 grader, därav motorfästet lutar och motorn lutar. Kan det vara bensin mängden eller lutningen som gör att bensin flödet rubbas..? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med att fylla tanken helt. Kolla oljenivån i motorn, en del motorer stängs av om nivån är för låg. Lutningen brukar gå att åtgärda genom att flytta en spärrpinne. 

Ja, tänkte glömma; läs manualen,,😀

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Faderullan:

Testa med att fylla tanken helt. Kolla oljenivån i motorn, en del motorer stängs av om nivån är för låg. Lutningen brukar gå att åtgärda genom att flytta en spärrpinne. 

Ja, tänkte glömma; läs manualen,,😀

Oljenivån är mellan max och minimum. Jag har en negativ akterspegel, att flytta spärrpinnen gör lutningen större på motorn.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Benny123:

Oljenivån är mellan max och minimum. Jag har en negativ akterspegel, att flytta spärrpinnen gör lutningen större på motorn.. 

 

 

Då rinner bensinen framåt i tanken alltså, var på tanken sitter avflödet med bensinkranen? dom brukar sitta längst bak på tankarna, iallafall på de småmotorer jag mekat med....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte rinner ner från tanken borde den inte starta och gå igen direkt. Jag gissar snarare på nåt justeringsfel, särskilt om det alltid varit så här sen den köptes.

12.5 grader låter för lite för att förgasaren i sig skulle få problem. Många motorer kan köras upptiltade utan bekymmer, långt mer än 12.5 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte den förrgår, startade den igår. Kontaktade säljaren, bad mig fylla på med mer bränsle. Jag tänkte mer som dig "Om det inte rinner ner från tanken borde den inte starta och gå igen direkt".. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Då rinner bensinen framåt i tanken alltså, var på tanken sitter avflödet med bensinkranen? dom brukar sitta längst bak på tankarna, iallafall på de småmotorer jag mekat med....

Stämmer, bensinen rinner framåt och bensinkranen sitter på sidan av motorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dör den bara på tomgång eller också med lite gas? Vill minnas att jag skruvade upp varvtalet på tomgången en smula på min (nya) Suzuki 2.5hk just för att den kunde stanna när den gick på tomgång vid hamnmanövrar. Inga fler tjuvstopp efter det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev adeseaso:

Dör den bara på tomgång eller också med lite gas? Vill minnas att jag skruvade upp varvtalet på tomgången en smula på min (nya) Suzuki 2.5hk just för att den kunde stanna när den gick på tomgång vid hamnmanövrar. Inga fler tjuvstopp efter det.  

Den dör på tomgång och med lite gas, oavsett så är den på i ca 1min, men startar direkt efter också. Känns som om det finns en timer klocka i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Benny123:

Den dör på tomgång och med lite gas, oavsett så är den på i ca 1min, men startar direkt efter också. Känns som om det finns en timer klocka i motorn. 

Mer troligt är det ungefär så mycket bränsle som finns i förgasarskålen eller i ett bränslefilter, som inte fylls på korrekt. Fast det borde fortfarande inte gå att starta och köra en minut direkt gång på gång då.

Jag tror fortfarande att nåt behöver justeras. Visst ska väl en ny motor vara korrekt justerad, men man vet aldrig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Benny123:

Den dör på tomgång och med lite gas, oavsett så är den på i ca 1min, men startar direkt efter också. Känns som om det finns en timer klocka i motorn. 

Då skulle jag kontrollera bränslefiltret och luftintaget.

6 minuter sedan skrev raol:

Mer troligt är det ungefär så mycket bränsle som finns i förgasarskålen eller i ett bränslefilter, som inte fylls på korrekt. Fast det borde fortfarande inte gå att starta och köra en minut direkt gång på gång då.

Jag tror fortfarande att nåt behöver justeras. Visst ska väl en ny motor vara korrekt justerad, men man vet aldrig.

Nu kom problemet i annan dager, "det ena behöver ju inte utesluta det andra"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Mer troligt är det ungefär så mycket bränsle som finns i förgasarskålen eller i ett bränslefilter, som inte fylls på korrekt. Fast det borde fortfarande inte gå att starta och köra en minut direkt gång på gång då.

Jag tror fortfarande att nåt behöver justeras. Visst ska väl en ny motor vara korrekt justerad, men man vet aldrig.

Menar du tomgången som bör justeras? Din dog ju på tomgången, min dör oavsett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Då skulle jag kontrollera bränslefiltret och luftintaget.

Nu kom problemet i annan dager, "det ena behöver ju inte utesluta det andra"..

Jag får väl kontrollera bränslefiltret och luftintaget. 

 

Köper en ny motor för att undvika problem, men får problem 🤦‍♀️😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta tillbaka till säljaren som jag förmodar är ett företag och be (säg åt) dem att fixa!

Nytt ska fungera direkt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev ChristerN:

Ta tillbaka till säljaren som jag förmodar är ett företag och be (säg åt) dem att fixa!

Nytt ska fungera direkt!

Jo, sant. Ska testa en sista gång, annars åker den tillbaka.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Benny123:

Jo, sant. Ska testa en sista gång, annars åker den tillbaka.. 

jag skulle prova att köra den på land i tunna eller med muff och kolla hur den går när den sitter i våg för att utesluta att vinkeln påverkar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...