Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Fnattertratt

Elsystem segelbåt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Har köpt en segelbåt (jag är ägare nr 3) med något otydlig historia. Ägare 1 (avliden) hade den sen ny och har till synes gjort många uppgraderingar längs vägen. Verkar tämligen kompetent och har tex sparat orginalkvitton från 1970 när båten byggdes. Ordningsam och ordentlig liksom.

Ägare 2 hade (enligt dokumentation) stora planer men avled. Har efterlämnat sig bl.a. massor av konstruktionsritningar på andra (och egendesignade båtar). Verkade ha arbetat på sjöfartsverket och varit aktiv inom många olika båtkretsar, NFB bland annat. Om jag läser rätt mellan raderna så eventuellt alkoholiserad.

Som sagt båda dessa herrar har lämnat efter sig mängder av dokumentation som gör att jag ändock litar på deras kompetens. MEN... el är el och jag vill inte elda upp båten det första jag gör och det finns ingen tidigare ägare att fråga. Batterierna totalt förstörda av fukt (de låg dumt placerade i kölsvinet) efter att båten stått på land i 3 år och jag vill verifiera huruvida elsystemet är korrekt draget. Ser det ok ut? Hittar ingen jord-koppling mot köl, är det absolut nödvändigt?

 

image.png.a8e907a6637a6eceda8844824e9668af.png

 

 

Redigerad av Fnattertratt
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

Om jag var du skulle jag sälja båten innan det är för sent. :)

Tar en titt och återkommer.

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser bra ut tycker jag, men jag skulle klämma in ett par säkringar till.

 

image.png.fed9f9c196e7fedd2690704765d89e73.png

Tänk på att säkringar ska skydda kabeln mot brand så de ska sitta så nära spänningskällan som möjligt och vara anpassade efter kabelarean.

 

Det kan ju vara idé att kolla hur övriga säkringar är valda i förhållande till kabelarea så att inte någon smugit in en för kraftig säkring.

 

Här är en tabell försäkringsval.

Jag skulle lägga mig på nivån "Säkring mot överbelastning" och vid behov öka något, men inte ända upp till "Säkring mot kortslutning".

 

image.png.d5fa11f12e4c4ada42729e1c7c9f0fa7.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle även satt en säkring mellan landströmsladdaren och batterierna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev No_jah:

Jag skulle även satt en säkring mellan landströmsladdaren och batterierna.

Ja, naturligtvis.

 

Sedan så är det många som laddar sönder sina batterier med externa laddare, även av finare modell, så bäst är att undvika att ladda med landström och bara göra det när det verkligen finns behov av att ladda extra mycket.

 

Solpanelen och lite motorgång i och ur hamn klarar vanligtvis att hålla batterierna laddade.

100 W panel horisontellt monterad räcker ofta, eller 50 W som riktas mer eller mindre ständigt mot solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Fnattertratt:

Men det behövs ingen "jord" eller?

Nej, det är inget direkt behov/krav.

Det finns lösningar med jord och om jag förstått det rätt är detta viktigast om man ofta ligger med landström eller om man har en kortvågsradio.

Detta får någon annan beskriva, jag har ingen koll.

 

Jag ser min båt som en bil, dvs. ingen kontakt med jord, men jag använder aldrig landström.

Jo, någon gång om året om det varit mulet länge kan det bli och naturligtvis vid laddning av batterier i samband med sjösättning, upptagning och ett par gånger vid underhållsladdning under vintern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är, som jag skrivit tidigare här, lite allergisk mot att kalla minus för jord. Jordning är en sak och minus en annan, i princip. Och så finns det olika sorters jordningar. Men jag går inte in mer på det här och nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl "jorda" saker. Min tank är av någon anledning kopplad på minus för någon sorts potentialutjämning men i övrigt finns det väl ingen anledning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Fnattertratt:

Men det behövs ingen "jord" eller?

 

24 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag är, som jag skrivit tidigare här, lite allergisk mot att kalla minus för jord. Jordning är en sak och minus en annan, i princip. Och så finns det olika sorters jordningar. Men jag går inte in mer på det här och nu.

Jord det har man i blomkrukor och enligt traditionen för det otur med sig att ha såväl ”trän” (=krukväxter) såsom snittblommer ombord. Inte ens fådda blommer är bra…🤕

Signaljord och skyddsjord däremot, men det är andra grejer. Elektrisk jord och elektrisk minus är alltså skilda begrepp, även om dessa begrepp ofta kopplas ihop…

 

Jag håller ju med ovanstående forumdeltagare i att allting skall säkras av, jag kan väl få tillägga att man inte skall ha någon som helst kabel osäkrad, iallafall inte i den delen av elsystemet som är till förbrukning. Och säkringen skall sitta så nära källan som möjligt, nära batteri, laddare, regulatorer och vad det mer kan vara. Men det är redan nämnt, men det kan inte upprepas för många gånger.

 

I den andra delen, den till startmotorn och generatorn brukar ju det vara en originalkoppling från motortillverkaren, kan se litet olika ut, men det är sällan det finns säkring mellan startbatteriet och startmotorn. Det beror på att en startmotor drar väldigt mycket ström, bortåt 100 A (för en mindre dieselmotor i segelbåt) och att säkra för såväl överbelastning som kortis så skulle snarare kabelisoleringen smälta innan säkringen löser ut… Att säkra av generatorn har varit omstritt här. Det är ju så att om generatorn förlorar kontakten med batteriet under gång så kan generatorns dioder gå sönder pga överbelastning. Iallafall i äldre generatorer.

 

Men då i förbrukarsystemet, så sätt upp lämplig säkring innan batteriavskiljaren, (=huvudströmbrytaren) som du ju redan har ritat in i ditt schema. I min båt som också haft två ägare, sannolikt lever båda två…(enligt Hitta.se och Eniro.se)  så satt det en 60A säkring där och den har fått sitta kvar.

 

Din länspump har ingen säkring, det skall den ha. Kanske är det så att den har en automatik som startar pumpen om vattennivån i båten stiger över en viss nivå. Då skall den automatiken kopplas före  batteriavskiljaren, och ha en säkring, den manuella funktionen kan kopplas efter batteriavslijare och ha en säkring.

 

En säkring direkt efter solcellspanelen är ju säkert bra det också, men det har inte jag, vid installation hittade jag inga bra vattentäta säkringshållare.

Däremot en adekvat säkring på kabeln från regulatorns mot förbrukarbatterierna. Startbatteriet behöver i allmänhet ingen extra laddning utöver generatorn.

 

Skiljerelät bör säkras av nära startbatteriet.


Att länspumpen kopplas före batteriavskiljaren har jag redan nämnt, dit skall även kopplas eventuellt larm, om du har en litet modernare bilstereo ombord skall dess minneskrets också kopplas dit. Likaså om du har någon typ av värmare, Ardic, Wallas, ”Eber”, Webasto eller liknade, skall dessa också kopplas innan batteriavskiljaren, eftersom dess avstängningsfas måste avslutas innan strömmen kan brytas.

 

För att sedan ha koll på inkomster och utgifter i förbrukarsystemets kretsar är en ”batteritankmätare” eller batterimonitor väldigt bra. Den berättar hur mycket kapacitet du har kvar i batteriet, hur länge du kan förbruka med nuvarande belastning innan det är dax att ladda, och tvärtom hur länge du måste ladda för att batteribanken skall bli full. Sedan kan den berätta om spänning, ström och en del andra parametrar. Det finns litet olika sådana instrument, gemensamt är att dessa har en mätshunt på batteriets minuspol, så då måste allting anslutas på denna shunts sekundära sida, eftersom all ström in och ur batteriet måste passera denna shunt för att instrumentet skall kunna visa rätt värden. På dess primära sida skall då endast batteriets minuspol kopplas.

 

Sedan har du ju ett tredje elsystem ombord, landströmssystemet, men det tar vi i ett annat kapitel eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...