Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Rekommendera Poster

Har en VP MD7B med eftermonterad färskvattenkylning (ett gammalt sendure-system) vilken aldrig fungerat tillfredsställande. Nu har dess cirkulationspump slutligen lagt fötterna(!) i vädret, och jag står inför valet att investera i ett Martec-system (att skaffa ny cirkulationspump till befintligt system är inte ett alternativ) för 9 - 10 000 SEK, eller helt sonika återställa motorn till sjövattenkylning.

 

Jag vet inte exakt hur länge motorn varit färskvattenkyld, gissningsvis 20 - 30 år, och har inte heller någon särskild detaljerad uppfattning om dess allmänkondition i övrigt. Frågan som jag spontant ställer mig är om fortsatt färskvattenkylning överhuvudtaget kan förväntas tillföra några ytterligare gångtimmar på en så pass gammal motor.

 

Och på en relaterad not; t-kopplingen som löper från värmeväxlaren (i original från sjövattenintaget) till termostathuset tycks helt omöjlig att få tät i anslutningen mot avgaslimpan. Gissningsvis saknar jag rätt packning/o-ring, men det kompliceras ytterligare av att  man vid eftermontering av färskvattenkylningen kapat röret på ett sätt som gör att det inte går att fixera i höjd med avgaskröken, utan bara sitt i "spänn" med hjälp av termostathuset. Går det överhuvudtaget att hitta en så'n t-koppling någonstans?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta gärna några bilder och visa vad du menar.

 

Men nog måste det väl gå att få sötvattenskylningen att fungera, om det nu inte är så att värmeväxlaren är alldeles underdimensionerad, en ny cirkulationspump kostar väl sådär 1500-2000kr eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren har varit mogen för byte sedan länge, och kylningen otillräcklig under allt annat än måttlig belastning - vilket naturligtvis kan ha berott på en svajig pump (eller för den delen igensatta kylkanaler, men det tror jag inte), men i det här läget är det inte ett alternativ att lappa på den nuvarande lösningen.

 

Med bilder antar jag att du syftar på T-kopplingen, eller T-stycket, vilket inte är helt lätt att fotografera med tanke på dess placering. Bifogar en principskiss samt en instruktionsbild som visar var det skall kapas vid montering av sötvattenskylning. När jag dessutom tittar på den bilden inser jag att min lösning inte ens är samma rör, utan någon alternativ lösning som gissningsvis följt med den nuvarande kylningslösningen.

t-stycke01.jpg

t-stycke02.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spontant känner jag plocka bort allt som har med färskvattenkylningen att göra .

Du skriver inte om du är på framsidan av vårat land eller i grod havet, vilket som tror jag inte att du förkortar livslängden på motorn.Vad som är viktigt är att du har rätt termostat,har för mig att sjövattenkylning har 87 grader färskvattenkylningen 92 grader lite osäker kan ha fel.Någon kan säkert rätta om det inte stämmer.Ronnie Funderar det kanske var 82 grader.Ronnie

Redigerad av Ronnienr10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75 grader för färskvatten och - om jag inte missminner mig 60 grader för sjövatten (detta efter vad jag förstått för att undvika saltutfällningen vid de högre temperaturerna). Båten rör sig hur som helst mest i "grodhavet", men oavsett den saken har jag - ungefär lika spontant - funderat i samma banor. Misstänker att en rad mer eller mindre kritiska komponenter hinner haverera på motorn innan rosten tar den.

 

Problemet med det förbaskade T-stycket kvarstår dock, som i sin nuvarande utformning blir nästintill oanvändbart om jag återställer till sjövattenkylning :\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle aldrig byta till sjövattenkylning på min MD7A (färskvattenkyld sedan 1990) och är övertygad om att om jag sköter om den så kan jag köra den så länge jag orkar meka. Kanske får jag någon gång lämna in insprutningspumpen och spridarna på service och förr eller senare köpa en ny matarpump, men lager, vevstakar och cylindrar håller nog min tid ut så länge de smörjs. Jag har redan bytt båda vattenpumparna och generatorn. Detta är dock mer av en ideologisk fråga än en ekonomisk eller teknisk för mig; motorn fungerar ju fullt tillfredsställande och jag kan inte bara låta den förfalla. Fler hästkrafter behöver jag inte heller.

 

Hursomhelst, vi släpper den frågan där jag inte tror att mina åsikter är särskilt relevanta, och går vidare till frågan om kylvattenrör. T-stycket som separat del har man bara om man har slangar istället för rör och jag vet inte om detta faktiskt fanns till MD7 i verkligheten. Det finns på sprängskissen men inte i reservdelslistan och jag vet inte om det faktiskt såldes MD7:or med den varianten  verkligheten. Det som däremot existerar som reservdel är det rör som du troligen har och som jag också har på min MD7A, och det röret har T-stycket inbyggt. Se position 69 i denna sprängskiss. Reservdelsnummer 840287, går att beställa direkt från Volvo Penta (finns i lager!) till det facila priset 1788 kronor. Packingssats för vattenrör finns hos både Crom Marine och Marinexpress och kostar under hundralappen.

 

Det kan säkert också gå att få tag på ett rör från en annan motor, för gamla MD7:or som folk inte vill ha längre finns det rätt gott om. Det finns firmor som sysslar med att handla med sådant (den som flest människor snackar om, Davids Mekaniska, verkar dock kräva att man bor i Göteborg och kan besöka på plats för killen är tydligen väldigt dålig på att svara i telefon och har ingen hemsida att tala om). Lycka till!

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om problemet bara handlar om att rörstumpen på t-kopplinren är för kort för att få dit slang och slangklämma på ett bra sätt så är väl ett alternativ att löda dit en länge rörstump?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

kblomster: Tack för två mycket värdefulla länkar (lyckades däremot inte komma åt sprängskissen, men marinepartseurope tycks ligga på en webserver som trasslar överlag för närvarande). Jag begriper inte hur jag kunnat missa dem under mitt tidigare letande, men sån't är som bekant alltid lätt att tycka när man sitter med såväl artikelnummer som direktlänk framför näsan.

 

Du nämner att du bytt båda vattenpumparna, varför, undrar man då nyfiket.

 

No_jah: Så är det naturligtvis. Mina möjligheter att utföra eller få den typen av arbeten utförda är dock begränsade.

Redigerad av Pratkvarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pratkvarn:

No_jah: Så är det naturligtvis. Mina möjligheter att utföra eller få den typen av arbeten utförda är dock begränsade.

Varför då, det borde inte vara någon jättekomplicerad operation?

Enklast är nog att du först tar loss avgaslimpan, efter att du tömt motorn på kylvatten. Sen löder du dit en rörstump på samma vis som rörmokarna gör, vill du inte göra det själv så borde en rörmokare kunna hjlpa dig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Pratkvarn:

kblomster: Tack för två mycket värdefulla länkar (lyckades däremot inte komma åt sprängskissen, men marinepartseurope tycks ligga på en webserver som trasslar överlag för närvarande). Jag begriper inte hur jag kunnat missa dem under mitt tidigare letande, men sån't är som bekant alltid lätt att tycka när man sitter med såväl artikelnummer som direktlänk framför näsan.

 

Du nämner att du bytt båda vattenpumparna, varför, undrar man då nyfiket.

Sprängskisslänken funkar för mig i alla fall.

 

Vattenpumparna är båda bytta mer eller mindre preventivt. Jag bytte packboxar i sjövattenpumpen för ett tag sedan och märkte då att axeln var ganska sliten, men den fick gå en eller två säsonger till. Samtidigt retade jag mig på att röranslutningarna var jobbiga att få täta, så jag tänkte att det är ändå lika bra att byta till kullagrad pump innan den gamla börjar ställa till problem. Det var nog lite onödigt egentligen, hade säkert gått att täta och det finns reparationssatser med nya bussningar och axlar till gamla pumpen, men de var så dyra att jag sket i det och köpte ny pump istället.

 

Cirkulationspumpen i Martec-systemet var märkt med tillverkningsdatum 1990 och även om den fortfarande funkade började jag känna mig lite nervös. Har varit med om att den stannat pga glappande säkringshållare (byttes naturligtvis efteråt) och när den gör det blir motorn väldigt snabbt överhettad. Så jag tänkte att efter över 30 års tjänstgöring så får den anses avskriven och bytte i våras. Ser ingen mening med att försöka snåla genom att skjuta upp underhållet, jag har inga planer på att sälja båten så förr eller senare måste det göras och då gör jag det hellre innan den rasar än efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...