Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pratkvarn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Pratkvarn

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. kblomster: Tack för två mycket värdefulla länkar (lyckades däremot inte komma åt sprängskissen, men marinepartseurope tycks ligga på en webserver som trasslar överlag för närvarande). Jag begriper inte hur jag kunnat missa dem under mitt tidigare letande, men sån't är som bekant alltid lätt att tycka när man sitter med såväl artikelnummer som direktlänk framför näsan. Du nämner att du bytt båda vattenpumparna, varför, undrar man då nyfiket. No_jah: Så är det naturligtvis. Mina möjligheter att utföra eller få den typen av arbeten utförda är dock begränsade.
  2. 75 grader för färskvatten och - om jag inte missminner mig 60 grader för sjövatten (detta efter vad jag förstått för att undvika saltutfällningen vid de högre temperaturerna). Båten rör sig hur som helst mest i "grodhavet", men oavsett den saken har jag - ungefär lika spontant - funderat i samma banor. Misstänker att en rad mer eller mindre kritiska komponenter hinner haverera på motorn innan rosten tar den. Problemet med det förbaskade T-stycket kvarstår dock, som i sin nuvarande utformning blir nästintill oanvändbart om jag återställer till sjövattenkylning :\
  3. Värmeväxlaren har varit mogen för byte sedan länge, och kylningen otillräcklig under allt annat än måttlig belastning - vilket naturligtvis kan ha berott på en svajig pump (eller för den delen igensatta kylkanaler, men det tror jag inte), men i det här läget är det inte ett alternativ att lappa på den nuvarande lösningen. Med bilder antar jag att du syftar på T-kopplingen, eller T-stycket, vilket inte är helt lätt att fotografera med tanke på dess placering. Bifogar en principskiss samt en instruktionsbild som visar var det skall kapas vid montering av sötvattenskylning. När jag dessutom tittar på den bilden inser jag att min lösning inte ens är samma rör, utan någon alternativ lösning som gissningsvis följt med den nuvarande kylningslösningen.
  4. Har en VP MD7B med eftermonterad färskvattenkylning (ett gammalt sendure-system) vilken aldrig fungerat tillfredsställande. Nu har dess cirkulationspump slutligen lagt fötterna(!) i vädret, och jag står inför valet att investera i ett Martec-system (att skaffa ny cirkulationspump till befintligt system är inte ett alternativ) för 9 - 10 000 SEK, eller helt sonika återställa motorn till sjövattenkylning. Jag vet inte exakt hur länge motorn varit färskvattenkyld, gissningsvis 20 - 30 år, och har inte heller någon särskild detaljerad uppfattning om dess allmänkondition i övrigt. Frågan som jag spontant ställer mig är om fortsatt färskvattenkylning överhuvudtaget kan förväntas tillföra några ytterligare gångtimmar på en så pass gammal motor. Och på en relaterad not; t-kopplingen som löper från värmeväxlaren (i original från sjövattenintaget) till termostathuset tycks helt omöjlig att få tät i anslutningen mot avgaslimpan. Gissningsvis saknar jag rätt packning/o-ring, men det kompliceras ytterligare av att man vid eftermontering av färskvattenkylningen kapat röret på ett sätt som gör att det inte går att fixera i höjd med avgaskröken, utan bara sitt i "spänn" med hjälp av termostathuset. Går det överhuvudtaget att hitta en så'n t-koppling någonstans?
  5. Får sent omsider ge dig rätt, det borde gå att lyfta av klämringen utan att dela drevet. Har dock ställts inför ett annat problem då drevet är monterat mot en VP MD7B, som av allt att döma har en infästning vilken går utanför alla anvisningar för montering/demontering av 120S. Min gissning är dock att den "mellanliggande" delen (se bild) uteslutande fungerar som främre motorupphängning, och att jag bör kunna dela motorn genom att först lossa de fem synliga bultarna (varav tre syns i till vänster i bild) vilket efter att jag dragit undan motorn borde ge mig åtkomst till ytterligare fyra bult som låser samma motorupphängning mot s-drevet. Någon som har möjlighet att bekräfta eller dementera detta?
  6. Jag antar att du med "främre tassarna för motorn" avser den del där svänghjulet sitter, alltså de bult som befinner sig längst ifrån drevets infästning i motorn? Misstänker att jag måste dela på drevet alldeles oavsett. Jag hoppas innerligt att slippa den typen av överkurshantering, men enligt lagen om alltings jävlighet lär det väl dyka upp en och annan överraskning. 😕
  7. Har nu granskat klämringen lite grundligare, och kan konstatera att en tillfällig lösning inte är ett alernativ då rostangreppen är mer omfattande än jag i förstone trodde. Har varit i kontakt med varvet som kan tänka sig att att byta in den skadade klämringen mot en "ny" (gissningsvis rekonditionerad) klämring, men inte mer än så då reklamationstiden för arbetet är passerad med vid det här laget 3 månader. Såvitt jag kan se bör egentligen hela motorn lyftas en bit från bädden för att man skall frigöra klämringen. Motorn i sig (en VP MD7B) är inte överdrivet tung, c.a. 180 kg, däremot är jag osäker på hur jag bäst löser just det momentet då jag inte har någon tidigare erfarenhet av den här typen av arbeten. Ett alternativ kan möjligen vara att bara lossa de bakre motorfästena tillräckligt för att för att kunna vinkla upp den främre delen mot vilken drevet är monterat och demontera samt - inte minst viktigt - återmontera klämringen. Synpunkter och råd är, som alltid, välkomna
  8. Låter rimligt. Bälgen byttes av ett varv för c.a. 3 år sedan (just för att undvika den här typen av komplikationer) vet inte hur gammalt rostangreppet är men det lär knappast predatera bälgbytet. Men jag tolkar åtminstone svaret som att jag, tills vidare, kan byta bulten. Kan självklart även försöka reklamera arbetet, men lär knappast komma särskilt långt med det. :\
  9. Har en Winga 750 med ett VP 120S-drev, och har kunnat konstatera ett rostangrepp på och kring en av infästningsbultarna mot motorbädden (9 på illustrationen som iofs avser ett 110S, men det var så nära jag kunde komma). Frågan som följer blir då; kan jag någorlunda enkelt byta sagda infästningsbult utan att äventyra säkerheten inför nästa sjösättning, eller förutsätter det ett mer omfattande ingrepp där samtliga infästningsbultar exempelvis måste momentdras på nytt? Packningen borde rimligen fixeras av övriga bult under ett sådant ingrepp. Signaturen "Oroligt undrande"
×
×
  • Skapa nytt...