Jump to content
Monday 30 November 2020

Pratkvarn

Medlemmar
  • Content Count

    4
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Pratkvarn

  • Rank
    Landkrabba

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag antar att du med "främre tassarna för motorn" avser den del där svänghjulet sitter, alltså de bult som befinner sig längst ifrån drevets infästning i motorn? Misstänker att jag måste dela på drevet alldeles oavsett. Jag hoppas innerligt att slippa den typen av överkurshantering, men enligt lagen om alltings jävlighet lär det väl dyka upp en och annan överraskning. 😕
  2. Har nu granskat klämringen lite grundligare, och kan konstatera att en tillfällig lösning inte är ett alernativ då rostangreppen är mer omfattande än jag i förstone trodde. Har varit i kontakt med varvet som kan tänka sig att att byta in den skadade klämringen mot en "ny" (gissningsvis rekonditionerad) klämring, men inte mer än så då reklamationstiden för arbetet är passerad med vid det här laget 3 månader. Såvitt jag kan se bör egentligen hela motorn lyftas en bit från bädden för att man skall frigöra klämringen. Motorn i sig (en VP MD7B) är inte överdrivet tung, c.a. 180 kg, däremot är jag osäker på hur jag bäst löser just det momentet då jag inte har någon tidigare erfarenhet av den här typen av arbeten. Ett alternativ kan möjligen vara att bara lossa de bakre motorfästena tillräckligt för att för att kunna vinkla upp den främre delen mot vilken drevet är monterat och demontera samt - inte minst viktigt - återmontera klämringen. Synpunkter och råd är, som alltid, välkomna
  3. Låter rimligt. Bälgen byttes av ett varv för c.a. 3 år sedan (just för att undvika den här typen av komplikationer) vet inte hur gammalt rostangreppet är men det lär knappast predatera bälgbytet. Men jag tolkar åtminstone svaret som att jag, tills vidare, kan byta bulten. Kan självklart även försöka reklamera arbetet, men lär knappast komma särskilt långt med det. :\
  4. Har en Winga 750 med ett VP 120S-drev, och har kunnat konstatera ett rostangrepp på och kring en av infästningsbultarna mot motorbädden (9 på illustrationen som iofs avser ett 110S, men det var så nära jag kunde komma). Frågan som följer blir då; kan jag någorlunda enkelt byta sagda infästningsbult utan att äventyra säkerheten inför nästa sjösättning, eller förutsätter det ett mer omfattande ingrepp där samtliga infästningsbultar exempelvis måste momentdras på nytt? Packningen borde rimligen fixeras av övriga bult under ett sådant ingrepp. Signaturen "Oroligt undrande"
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy