Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

Behöver akut tips😥

Matarpump drar in bränslet fint in i pumphuset, men ut ur de 3 såkallade tryckmunstyckena så kommer inget bränsle, men lossar jag dessa med ett halvt varv ca så blir det en stark stråle upp i taket,,men dessa kan givetvis inte sitta löst så kan de vara felmonterade? kan fjädrarna osv vara dåliga,,evt för hårda?

Tacksam för hjälp, korrekt namn på dessa? monteringsanvisning, bilder tips mm.

Mvh, David,  Tjust Skärgård 😊spacer.pngspacer.png

 

20230613_215155.jpg

20230612_135203.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har lossat spridarrörens överfallsmuttrar på insprutningspumpen, och där kommer det diesel, vilket är bra. Men vad är historiken till driftstörningen, la motorn bara av? Eller är det första uppstarten efter renovering etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, hur uppstod problemet?

För det är väl inte bara så enkelt att du behöver gör en luftning vid respektive spridare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är första uppstart efter lite fix o don, har luftat nere vid pumphuset och samtidigt pumpat manuellt på matarpumpen tills det endast kommer ren diesel,,sen har jag både haft rören av och monterade,,och då borde det tokspruta bränsle,,men inte.

Men när jag lossar lite på dessa 3 så kommer stråle, tänkte demontera dessa 3 försiktigt igen och se så alla små delar är korrekt monterade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Penta17c:

Hej, det är första uppstart efter lite fix o don, har luftat nere vid pumphuset och samtidigt pumpat manuellt på matarpumpen tills det endast kommer ren diesel,,sen har jag både haft rören av och monterade,,och då borde det tokspruta bränsle,,men inte.

Men när jag lossar lite på dessa 3 så kommer stråle, tänkte demontera dessa 3 försiktigt igen och se så alla små delar är korrekt monterade

Ok, men har du lossat bränslerören framme vid spidarna, för om det är luft i dom så blir det svårt att få igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kan minnas av gårdagens demontering av dessa 3 enheter var att jag ej såg några "Justerbrickor" som skall ligga ovanför fjädern, men ska kolla igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lossat rören vid spridarna, och även haft rören helt av från pumphus,,ko.mer det inget ur pumphuset så kommer det inte upp till spridarna,  men vrider jag dessa 3 vid pumphuset så kommer det stråle upp I taket,,,men när jag drar åt dom så är det stängt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Penta17c:

Det jag kan minnas av gårdagens demontering av dessa 3 enheter var att jag ej såg några "Justerbrickor" som skall ligga ovanför fjädern, men ska kolla igen.

Såhär ser ju din pump och dess delar ut, så kan du jämföra med delarna du har in din pump:

https://marinepartseurope.com/sv/dealer/defaultse/category/marine diesel engines/product/md17c/explodedview/54148919?catalog=7742230&functiongroup=Bränslesystem&img=49941.png&header=Bränsleinsprutningspump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev No_jah:

Har nu tagit bort rör och tittat på samtliga 3 enheter vid pumphuset,,samtliga delar är korrekta och korrekt monterade, se bild

20230614_105411.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om allting är rätt monterat så är det väl helt enkelt något fel på pumpen, typ att pumpen läcker internt på något vis. Det är väl även några o-ringar som kanske kan vara värt att byta? 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att den gick förra veckan på pall innan vi la i den, nu när dessa 3 på pumpen är borttagna kör jag med startmotorn,,,det kommer upp bränsle,,men inte med nån kraft.

20230614_105411.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan du definiera ”lite fix och don”? Finns det någon anledning att du plockade bort komponenter från pumpen? Har insprutningspumpen varit demonterad från motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Penta17c:

Har lossat rören vid spridarna, och även haft rören helt av från pumphus,,ko.mer det inget ur pumphuset så kommer det inte upp till spridarna,  men vrider jag dessa 3 vid pumphuset så kommer det stråle upp I taket,,,men när jag drar åt dom så är det stängt

Du måste lufta vid spridarna. Lossa muttrarna och kör startmotorn tills det kommer bränsle. För kommer det vid pumpen så kommer det att komma vid spridarna också, så småningom. Det är ju en väldigt liten mängd diesel som kommer ur pumpen vid varje insprutningstakt. Du använder begrepp som tokspruta. Vad menar du då? Högt flöde eller väldigt högt tryck på det lilla flöde som kommer? Om du håller på med luftning och körning av startmotorn när båten ligger i sjön så tänk på att stänga kylvattenintaget, annars kommer du att fylla avgassystemet och sedan cylindrarna med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och typ halvgas, annars är dieselflödet minimalt.

Går knappast att lufta annars.

Var beredd på att stänga motorn ifall den startar, utan vatten o s v.

 

Går motorn på en cylinder eller flera, så öppna kylvattnet och dra ned på gasen. Lufta sen en insprutare åt gången.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skrev att det ej kom nåt vid pumpen utan att jag lossade pumpmunstyckena eller va de heter,,men jag använde mitt sunda förnuft,,nu har jag supertryck vid spridarna och motorn som tidigare var svårstartad startar nu kall på 1/2 sekund och går som en klocka på låg mellan och högvarv😁

Jag tog bort justerbrickan nr 24 i varje enhet,,detta borde jag ta patent på😆

Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Penta17c:

Hej,

Skrev att det ej kom nåt vid pumpen utan att jag lossade pumpmunstyckena eller va de heter,,men jag använde mitt sunda förnuft,,nu har jag supertryck vid spridarna och motorn som tidigare var svårstartad startar nu kall på 1/2 sekund och går som en klocka på låg mellan och högvarv😁

Jag tog bort justerbrickan nr 24 i varje enhet,,detta borde jag ta patent på😆

Mvh.

Det är väl den brickan som används för att justera insprutningstrycket? I så fall har du gått runt felet som troligen beror på en sliten insprutningspump. Pumpen orkar inte producera det tryck som behövs för att öppna spridaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...