Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Palma

Sötvattenkylning blir varm efter motorstopp

Rekommendera Poster

Har en Bukh dv20 med sötvattenkylning.

Var ute för första gången i år, kollade som vanligt att det kom ut sjövatten via avgaserna, efter bara typ 5min körning visade tempmätaren 90 grader, sjönk sedan lite. 

Köpte mig en sån där ir-tempmätare, körde igång motorn på tomgång (vid bryggan) efter ca 20min var temperaturen 70 grader. Värmeväxlaren ca 25, allt verkade bra. Slog av motorn men lät tändningen vara på så den elektriska vattenpumpen gick, då steg temperaturen snabbt till 90grader....

Vad kan vara fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Palma:

Har en Bukh dv20 med sötvattenkylning.

Var ute för första gången i år, kollade som vanligt att det kom ut sjövatten via avgaserna, efter bara typ 5min körning visade tempmätaren 90 grader, sjönk sedan lite. 

Köpte mig en sån där ir-tempmätare, körde igång motorn på tomgång (vid bryggan) efter ca 20min var temperaturen 70 grader. Värmeväxlaren ca 25, allt verkade bra. Slog av motorn men lät tändningen vara på så den elektriska vattenpumpen gick, då steg temperaturen snabbt till 90grader....

Vad kan vara fel?

Troligen inget fel alls, om bara tempen håller sig låg när du har sjökylvatten (dvs motorn går).

 

Fenomenet kallas värmetröghet. När du stänger av (men har på cirkulationspumpen) så kyls ju färskvattenslingan inte längre av sjövattnet, nej ingenting kyler motorn längre. Värmen längre in i motorblocket och ofta även oljan - där det varit varmare under gång än just intill kylkanalerna - sprider sig för att jämna ut temperaturen och värmer upp vattnet i motorn.

 

Detta är anledningen till att man bör köra på tomgång eller mycket låg last strax innan man stänger av, för att allmänt sänka temperaturen så inte eftervärmechocken blir för stor. Inne vid bryggan löser det sig ofta självt, men har man anledning att stänga av mitt ute på vattnet bör man tänka till lite innan.

 

Du har aldrig reflekterat över att den elektriska kylfläkten på en bil ofta startar strax efter att den parkerats ?  Det är av samma anledning.

Jag som dessutom har en sommarbil med fläktstyrd luftkylning av förgasaren kan höra denna startande och stoppande upp till en timme efter att bilen ställts in i garaget.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utanför ämnet men de som körde SAAB turbo på 70-80 talet känner till fenomenet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hörrni mina två Audi 100 lät så pass mycket efter en tur att grannen klagade (!!!) Letade efter ett sätt att stänga av det men det fanns förstås inte (det skulle ju förta hela "grejjen", liksom).

 

Men vaddå löser sig vid bryggan men ute på vattnet... hur menar du @IngemarE?

11 timmar sedan skrev IngemarE:

Inne vid bryggan löser det sig ofta självt, men har man anledning att stänga av mitt ute på vattnet bör man tänka till lite innan.

 

Redigerad av Dany_ms
Matchat parenteser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dany_ms:

Men vaddå löser sig vid bryggan men ute på vattnet... hur menar du @IngemarE?

Skall du lägga till inne vid en brygga eller i en hamn lär du köra ganska lugnt, troligen på tomgång, de sista minutrarna innan du stänger av motorn. Så då löser det sig automatiskt med att man drar ner ett tag innan man stänger av.

 

Men kör du ute på öppet vatten och får för dig att stänga av för att ligga och guppa och ha det bra, kan det ju hända att man drar av från kanske marschfart och sedan stänger av nästan direkt.

 

Så menade jag 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...