Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Petter10

Engbo ankarspel drar inte in linan..

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Mitt Engbo ankarspel (av äldre modell) drar inte in linan. Den släpper på röd knapp, fall. Den pulserar men drar inte på "P"-knappen, och det klickar bara på gula "hämta hem" ankaret knappen.

Vad tror Ni kan vara fel? Säkring ser ok ut. Ärg, dålig kontakt? Kolla efter fel på kretskortet?

Ha en bra kväll!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla frågor om Engbo ankarspel brukar kunna besvaras enkelt och professionellt av Christian Gilander på Marinbutiken i Åkersberga. 
https://marinbutiken.com/kontakt/

Även om du inte befinner dig i närheten kan du säkert få råd om felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för info. Tänkte dock felsöka lite mer innan man stör i bråda båttider! Ankarspelet fungerade bra innan upptagningen, det kändes inte som det gick tänkt mm. Därför funderar jag på om det kan vara något elfel/kontaktfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, rätt tänkt iofs men två minuter i telefon kan ge dig just de RÄTTA felsökningarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma ankarspel, låter som "kontaktorn" är färdig. 
Det ser du snabbt om du tar ut det och tar av kåpan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Petter10:

Ok, tack för info. Tänkte dock felsöka lite mer innan man stör i bråda båttider! Ankarspelet fungerade bra innan upptagningen, det kändes inte som det gick tänkt mm. Därför funderar jag på om det kan vara något elfel/kontaktfel?

På det du beskriver låter det som misstänkt fel på kontaktorn/kraftreläet (glapp/okontakt).

Men som @ChristerN skriver - ett par minuters telefonsamtal med en som verkligen har erfarenhet av många sådana ankarspel (vi andra har i bästa fall erfarenhet av ett eller två) kan ge dig mycket mer kvalitativa svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack båtvänner för era tankar! Det låter som en bra idé att kontakta dom för expertis! En liten fråga; var brukar kontaktorn sitta, och hur ser man att den har gjort sitt? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
37 minuter sedan skrev Petter10:

En liten fråga; var brukar kontaktorn sitta, och hur ser man att den har gjort sitt?

Nära ankarspelsmotorn, inte sällan med en automatsäkring i närheten (även om säkringen borde sitta nära batteriet). Kontaktor = annat namn för kraftigt relä.

 

Man kan inte "se" att den gjort sitt utanpå, möjligen kan ärg och oxid på anslutningarna vara ett tecken. Men lika ofta syns inget speciellt utanpå.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, bra beskrivet! Då kan det alltså vara det kretskortliknande relät jag ser (sitter bra till på insidan av skrovet) men väldigt nära ankarspelet alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Petter10:

Ok, bra beskrivet! Då kan det alltså vara det kretskortliknande relät jag ser (sitter bra till på insidan av skrovet) men väldigt nära ankarspelet alltså?

kontaktor.jpg.9604cb6f1afec58cbb0c58913c6a8346.jpgNjae, dom brukar se ut som en svart klump.

Ungefär så här eller likadan som på bilden.

Mitt Lewmar har den fritt placerad, på ett annat ankarspel jag hade satt det inbyggd i en elektronikbox. Bogpropellerar har många gånger samma typ av dubbla polvändande kontaktorer som den på bilden.

Dessa är rätt så universella och passar till flera olika fabrikat, OM det nu är en sådan kontaktor du har till ditt engbospel.

Du finner ju kontaktorn eller elektronikboxen om du följer ankarspelets grova kablar mot batteriet.

 

De allra flesta elfelen ombord brukar orsakas av dåliga och/eller oxiderade kontaktytor.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett engbo maxi 40 modell äldre ser man reläts kontaktytor från utsidan.

Sannolikt sluter inte relät där på eftersom gul och grön inte hämtar hem men röd fungerar

 

 

dc88b-6-albright-36v-dc-motor-reversing-solenoid-contactor-continuous[3].jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev mikaojje:

Om det är ett engbo maxi 40 modell äldre ser man reläts kontaktytor från utsidan.

Sannolikt sluter inte relät där på eftersom gul och grön inte hämtar hem men röd fungerar

 

 

dc88b-6-albright-36v-dc-motor-reversing-solenoid-contactor-continuous[3].jpg

Suck, öppna kontaktytor i en båt… Men ok, då är dom ju iallafall lätta att komma åt och putsa.

Putsa med en tops doppad i något bra putsmedel, Häxans silverputs brukar hjälpa. Men slipa inte!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lärde mig för några år sen av Georg Ohm detta om kontaktytor…Den gången vaknade startmotorn till liv igen. Så nu gick jag igenom hela vägen och putsade, samt körde med motorn igång och bra tryck i laddningen, vips så funkar ankarspelet igen! Tack för påminnelsen Georg, man ska börja med att putsa väck oxidering!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott !

Sedan är det just viktigt att putsa med rengörande medel framför att slipa/använda sandpapper.

 

Nu ser nog dessa kontaktytor inte speciellt pläterade ut på bilden, men normalt sett finns en plätering av annat material som har hög ledningsförmåga och bättre motståndskraft mot oxidation, bränning p.g.a ljusbågar m.m. Som @Georg_Ohm påpekar så skall man inte slipa, eftersom man då förstör det som är kvar av just denna ytbehandling. Kommer fungera utmärkt en liten stund, men tämligen snabbt är det värre än innan man "rengjorde". Och kontaktorn är mer eller mindre förstörd och måste bytas ut.

 

Putsmedel för ädelmetaller som rekommenderats ovan är helt ok. Om man vill använda spray så finns speciell kontaktrengöringsspray som bör väljas i så fall. 5-56 tror många på, och det kommer kanske fungera jättebra - en liten stund. Men det är inget långsiktigt "undermedel". I synnerhet inte som smörjmedel, vilket en del tror. Märkligt förresten att man lyckats få folk att tro att samma medel både kan lösa upp fett, rost och smuts och sedan strax veta att det skall sluta lösa upp och vara återsmörjande. Nästan som "Ipren - den intelligenta värktabletten" (som de sedan inte fick säga i reklamen, då den ju inte har någon "intelligens").

 

Sedan kommer man så småningom till en punkt där putsning bara är konstgjord andning. Men det märker man 😉

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Petter10:

Lärde mig för några år sen av Georg Ohm detta om kontaktytor…Den gången vaknade startmotorn till liv igen. Så nu gick jag igenom hela vägen och putsade, samt körde med motorn igång och bra tryck i laddningen, vips så funkar ankarspelet igen! Tack för påminnelsen Georg, man ska börja med att putsa väck oxidering!!!

 

1 timme sedan skrev IngemarE:

Gott !

Sedan är det just viktigt att putsa med rengörande medel framför att slipa/använda sandpapper.

 

Nu ser nog dessa kontaktytor inte speciellt pläterade ut på bilden, men normalt sett finns en plätering av annat material som har hög ledningsförmåga och bättre motståndskraft mot oxidation, bränning p.g.a ljusbågar m.m. Som @Georg_Ohm påpekar så skall man inte slipa, eftersom man då förstör det som är kvar av just denna ytbehandling. Kommer fungera utmärkt en liten stund, men tämligen snabbt är det värre än innan man "rengjorde". Och kontaktorn är mer eller mindre förstörd och måste bytas ut.

 

Putsmedel för ädelmetaller som rekommenderats ovan är helt ok. Om man vill använda spray så finns speciell kontaktrengöringsspray som bör väljas i så fall. 5-56 tror många på, och det kommer kanske fungera jättebra - en liten stund. Men det är inget långsiktigt "undermedel". I synnerhet inte som smörjmedel, vilket en del tror. Märkligt förresten att man lyckats få folk att tro att samma medel både kan lösa upp fett, rost och smuts och sedan strax veta att det skall sluta lösa upp och vara återsmörjande. Nästan som "Ipren - den intelligenta värktabletten" (som de sedan inte fick säga i reklamen, då den ju inte har någon "intelligens").

 

Sedan kommer man så småningom till en punkt där putsning bara är konstgjord andning. Men det märker man 😉

 

Det är väl inte bara jag, det är flera här som har konstaterat att kontaktproblem nog utgör 80% eller mer av alla elproblem ombord.

 

Spray… nej jag är heller ingen direkt vän av 5-56, jag tycker det är för fett och kladdigt.

Det finns elektronikspray från olika tillverkare istället för sådana här ändamål. Dessa innehåller i regel isopropanolalkohol, och sådan finns även i bromsskivespray. Nu löser väl denna alkohol inte alla problem (och det gör ju inte drickbar alkohol heller…) Men till skillnad från etyl skapar den kanske inga nya problem.

 

Sedan kan jag väl också tycka att alla typer av strömbrytare, relän, kontaktorer etc. som finns ombord borde vara helkapslade, gärna fyllda med kväve eller något som förhindrar oxidering, men så är det ju inte alls. Vid torraättningen, efter det att jag slagit ifrån batteriavskiljarna ställer jag alla strömbrytare som går att sätta i läge ”på” jag inbillar mig då att kontaktytorna klarar sig bättre från att oxideras, om dom ligger tätt tillsammans.

 

Det är ju säkerligen så att det blivit en ljusbåge mellan kontakterna i kontaktorn som sotat ned kontaktytorna. Vid mindre relän kan man undvika detta med en konding. Men vid så stora laster som en kontaktor till ett ankarspel skapar är det svårt. Inom elkraftsindustrin har man brytare där en stråle med tryckluft släcker ut gnistor… det hade ju varit något! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm jag skall sätta upp en lapp i båten: "Kontaktproblem"? Kolla först...!!!

Jag instämmer med dina tankar kring kontaktytor och hur de borde hanteras. Har du någon "favorit" bland elektroniksprayer?

 

Ha det gott!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Petter10:

@Georg_Ohm jag skall sätta upp en lapp i båten: "Kontaktproblem"? Kolla först...!!!

Jag instämmer med dina tankar kring kontaktytor och hur de borde hanteras. Har du någon "favorit" bland elektroniksprayer?

 

Ha det gott!

Dagstidningarnas kontaktannonser duger inte…. Inte heller de kontaktytor som skapas på (a)sociala medier duger till detta ändamål!

😀

 

Nä, ingen favvo, men jag har haft CRSs 6-36 eller vad den kan tänkas heta, nu har jag bromsskivespray och nån elektronikspray från Biltema, sannolikt samma innehåll.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CRC 2-26 är en spray som fungerar rätt bra till kontakter, potentiometrar o.s.v.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...