Jump to content
Saturday 23 September 2023
Anders89

VP 4.3GXI (ventilknack ?)

Recommended Posts

Hej alla!

 

gör en ny tråd angående olja och ventilknack som jag tror det är men är osäker. tänkte dra allt från början så kanske ni kan hjälpa mig lättare.

när jag tog upp båten i höstas så funkade allt perfekt men efter 1v på land blev drevet stulet, så jag visste inte hur jag skulle starta den och köra igenom glykol.

men det fanns en "flush" eller vad man kallar det uppe på motorn. Tömde den på olja först och fyllde på ca 3 liter sen visade min sticka konstigt nog fullt så jag avvaktade där och startade motorn med slangen inkopplad. det var nu jag först märkte det lilla tickande ljudet som jag ej hört innan. men tänkte att det var nåt med slangen som tryckte in vatten där så tänkte inte så mkt mer på den utan körde igenom glykolen o stängde motorn. nur när jag startade upp den efter vintern låter knacket högre och jag fyllde på ca 1,2 liter till så borde vara ca 4.2 liter minst i motorn. ska det inte tryckas upp olja på topplocket ? allstå locket man tar av för o fylla på motornoljan? för den e ganska snustorr. bifogar bilder o filmer

tacksam för hjälp

 MVH Anders

IMG_3529.jpg

IMG_3530.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hej!

Under belastning när du kör, kan det skvätta upp olja på insidan av locket. Att det inte är någon olja där nu, hade jag inte bekymrat mig över. Kamkedjan "drar" upp olja till ventilkåpan och det kan ju skvätta en del när du gasar. Gällande knacket låter jag annan initierad svara, men oregelbundenheten i ljudet hade även fått mig att reagera, dock hade jag avvaktat och låtit motorn bli genomvarm först. 

 

Enligt bild på stickan, så är motorn full med olja, dvs så full den skall vara

Edited by klusa
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev klusa:

Hej!

Under belastning när du kör, kan det skvätta upp olja på insidan av locket. Att det inte är någon olja där nu, hade jag inte bekymrat mig över. Kamkedjan "drar" upp olja till ventilkåpan och det kan ju skvätta en del när du gasar. Gällande knacket låter jag annan initierad svara, men oregelbundenheten i ljudet hade även fått mig att reagera, dock hade jag avvaktat och låtit motorn bli genomvarm först. 

 

Enligt bild på stickan, så är motorn full med olja, dvs så full den skall vara

Hej! Ska testa o varmköra mer.

du ser de inte på stickan men den e ungefär 1cm över full ca

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev klusa:

.Kamkedjan "drar" upp olja till ventilkåpan och det kan ju skvätta en del när du gasar.

Kan du utveckla det där lite?

För i min värld så har inte kamkedjan någon kontakt med topparna på 4.3 V6 överhuvudtaget, smörjningen kommer via dom ihåliga stötstängerna upp till vipporna.

Men helt rätt är att det blir inte mycket olja på locket vid tomgång.

 

Ang missljudet, tycker inte det låter som lyftartick/ventilslammer

Svårt att höra på filmen men det är inte något brythjul/remspännare som börjar säga upp sig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Gelis:

Kan du utveckla det där lite?

För i min värld så har inte kamkedjan någon kontakt med topparna på 4.3 V6 överhuvudtaget, smörjningen kommer via dom ihåliga stötstängerna upp till vipporna.

Men helt rätt är att det blir inte mycket olja på locket vid tomgång.

 

Ang missljudet, tycker inte det låter som lyftartick/ventilslammer

Svårt att höra på filmen men det är inte något brythjul/remspännare som börjar säga upp sig.

Njae, utveckla och utveckla, då du redan verkar veta. När du frågar sådär blir jag givet osäker på hur kamaxlarna sitter i förhållande till ventilerna på denna motorn, men om du lyfter på ventilkåporna och gasar, så skvätter det en hel del olja. Du menar att det är inte kamkedjan som orsakar detta ?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo jag vet, och det är därför jag ville att du skulle utveckla ditt svar så inte TS får fel information. Och det verkar visa sig att du inte riktigt vet, men jag kanske har fel.😎

 

GM V6:an och även V8:or modell lite äldre, vilket 4.3 V6 får räknas som, är stötstångsmotorer dvs kammen sitter centralt i motorblocket och drivs av en kort kamkedja, denna har då ingen kontakt med topparna. Dvs kammen sitter inte i topparna, och det är bara en kamaxel.

Oljan kommer upp till topparna via dom hydrauliska lyftarna genom stötstängerna, rinner sedan ner genom ett hål i topparna tillbaka till tråget.

Visst det flödar ganska bra med olja om du gasar lite med kåporna borta. Och vipporna gör att det stänker olja.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Gelis:

Jo jag vet, och det är därför jag ville att du skulle utveckla ditt svar så inte TS får fel information. Och det verkar visa sig att du inte riktigt vet, men jag kanske har fel.😎

 

GM V6:an och även V8:or modell lite äldre, vilket 4.3 V6 får räknas som, är stötstångsmotorer dvs kammen sitter centralt i motorblocket och drivs av en kort kamkedja, denna har då ingen kontakt med topparna. Dvs kammen sitter inte i topparna, och det är bara en kamaxel.

Oljan kommer upp till topparna via dom hydrauliska lyftarna genom stötstängerna, rinner sedan ner genom ett hål i topparna tillbaka till tråget.

Visst det flödar ganska bra med olja om du gasar lite med kåporna borta. Och vipporna gör att det stänker olja.

Du vet inget om ljudet som kommer från motorn ? De jag e mest orolig över 😂

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev Anders89:

Du vet inget om ljudet som kommer från motorn ? De jag e mest orolig över 😂

Jag skrev lite om det i några inlägg upp.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
28 minuter sedan skrev Gelis:

Jag skrev lite om det i några inlägg upp.

Hmm jadu, om jag tar örat nära toppen så låter det som de kommer inifrån motorn men jag kan ha fel, kan kylningen /vattenpump / eller något låta så ? 

För de kändes som ljudet kom när jag drog in vattenslangen :s 

Edited by Anders89

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Anders89:

Hmm jadu, om jag tar örat nära toppen så låter det som de kommer inifrån motorn men jag kan ha fel, kan kylningen /vattenpump / eller något låta så ? 

För de kändes som ljudet kom när jag drog in vattenslangen :s 

Ja allt kan ju låta, väldigt svårt att avgöra med hjälp av ljudet på filmen. 

Men jag tycker inte det låter som något hårt metalliskt ljud.

Vad är det för generatorrem på den där? Är det inte en multiribbrem med brytrullar och spännare?

Tycker det kan låta som spännaren slår fram och tillbaka, men bara gissning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte lyssna med ett stetoscope.

Lokalisera vart det låter högst.

 

Köp bara inte det billigaste med slangar typ lakritsremmar.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuter sedan skrev Gelis:

Ja allt kan ju låta, väldigt svårt att avgöra med hjälp av ljudet på filmen. 

Men jag tycker inte det låter som något hårt metalliskt ljud.

Vad är det för generatorrem på den där? Är det inte en multiribbrem med brytrullar och spännare?

Tycker det kan låta som spännaren slår fram och tillbaka, men bara gissning.

Jo det stämmer nog att det är, kommer inte ihåg men det e en o samma remm e jag rätt säker på

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Anders89:

Jo det stämmer nog att det är, kommer inte ihåg men det e en o samma remm e jag rätt säker på

Även i mina "okunniga" öron, låter det som ngt remrelaterat. Jag hade, som jag skrev tidigare, låtit maskin bli varm först. Sedan hade jag smort spännrullarna med typ W40. Åtgärder som förhoppningsvis ger en förändring i ljudkaraktären, eller får det att försvinna. Jag tycker inte det låter som ngt inifrån motorn. Hur förändras ljudet, om det förändras när du gasar? Be mig inte utveckla 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev klusa:

Även i mina "okunniga" öron, låter det som ngt remrelaterat. Jag hade, som jag skrev tidigare, låtit maskin bli varm först. Sedan hade jag smort spännrullarna med typ W40. Åtgärder som förhoppningsvis ger en förändring i ljudkaraktären, eller får det att försvinna. Jag tycker inte det låter som ngt inifrån motorn. Hur förändras ljudet, om det förändras när du gasar? Be mig inte utveckla 😊

Hej

ska testa :) det som förändras är i stort sett bara att ljudet kommer fortare för det är mer rpm

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev klusa:

 Be mig inte utveckla 😊

Finns ingen anledning till det, du är ju inte ute o cyklar den här gången😁👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej alla!

 

har inte lyckats få bort ljudet från motorn men tycker det låter mer nu speciellt när den e kall gemfört med varm. kan det vara generatorn? jag vet inte hur den låter när den blir kass men den verkar bara ladda ca 12V.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Remmen far ju fram o tillbaka på generatorn, troligtvis den som låter när den slår i remhjulets kanter. Vet i fan men är det verkligen rätt rem.

Byt rem och spänn upp den. Sitter det en fjäderspännare så byt den. Kolla så alla remskivor linjerar. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Gelis:

Remmen far ju fram o tillbaka på generatorn, troligtvis den som låter när den slår i remhjulets kanter. Vet i fan men är det verkligen rätt rem.

Byt rem och spänn upp den. Sitter det en fjäderspännare så byt den. Kolla så alla remskivor linjerar. 

Hej :)

ska testa det, det låter dock som det kommer bakom generatorn men kan ha fel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej :)

ska testa det, det låter dock som det kommer bakom generatorn men kan ha fel. 

Har du kört helt utan rem?

Då är det ju lätt att utesluta aggregaten eller själva motorn.

@Hybro har ju nämnt att stetoskop är ju riktigt bra för att ringa in ljudet men även en lång skruvmejsel funkar om du lägger klingan mot motorns delar och örat tryckt mot ändan på skaftet

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

nej har ej testat utan rem trode inte man kunde starta upp utan rem. Den driver ju alla hjul? Eller de går bra?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej!

nej har ej testat utan rem trode inte man kunde starta upp utan rem. Den driver ju alla hjul? Eller de går bra?

Går att köra utan rem en kort stund. Blir ingen kylvattencirkulation eller laddning men funkar ett kort tag kall motor, ca 30 sek är inga problem. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ett tips är att skaffa ett stetoskop så att du enkelt kan lyssna på var felet ligger.

Jula har nåt billigt. Finns på många ställen, Biltema, Verktygsboden etc.

Det har sparat mig många sömnlösa nätter.

Edited by Janne_G

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Gelis:

Går att köra utan rem en kort stund. Blir ingen kylvattencirkulation eller laddning men funkar ett kort tag kall motor, ca 30 sek är inga problem. 

Tjena! testade utan rem och ljudet försvann. tror det är den hära som låter?

bifogar film 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Byt samtliga brytrullar och remmen, är det fjäderspännare eller gammal helig manuell remspännare? Är det fjäderspännare så byt den också.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Gelis:

Byt samtliga brytrullar och remmen, är det fjäderspännare eller gammal helig manuell remspännare? Är det fjäderspännare så byt den också.

Tjena!

sjukt att det lilla hjulet kostar 2100 😂

det är en sån spännare man håller med ett spärskaft och hylsa för o lossa remmen om du förstår hur jag menar .

vet du/ni något bra ställe med sånna här delar? Eller ska man beställa vp orginal?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Gelis:

Hittar fan inte vilken modell det är, vet du var man ser det? Har tittat överallt :s

IMG_3528.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Står ju beteckningen V6-225-A så GXi är det inte enl den etiketten.
Ska du söka efter delar så använd v6 (4.3)-225-A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beställt remmar från Rembutiken.

 

Längd och antalet ribbor.

 

Men kom på en sak. Det är väl inte frihjulet i remskivan på generatorn som låter? Om det nu finns någon sådan.

På min bil låter det när batteriet ska laddas, typ första 5 minuterna efter en natt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Hybro:

På min bil låter det när batteriet ska laddas, typ första 5 minuterna efter en natt

Säker på att det inte låter för att remmen klagar på den tunga generatorn den skall driva (dvs inte spänd ordentligt eller fel typ av rem) ?  Eller att lagren i generatorn är dåliga ?

 

Aldrig hört talas om att mekanismen låter när en frihjulsmekanism är inkopplad dvs då allt är ihoplåst...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...