Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Janne1

Solcells regulator

Rekommendera Poster

Har fortfarande samma problem som förra året. Jag har en panel på 100w o en på 20w parallellkopplade, (ok enligt Sunbeam) får inte upp spänningen i regulatorn. (Victron mppt 75/15) Mäter var för sig obelastade 20-22v, ihopkopplade 20-22v kopplar in dom i regulatorn då dyker spänningen till 15v. Har någon nån idé ?

IMG_5900.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en idé är att en eller några celler i den ena, den andra eller i båda har kortslutits.

Koppla loss båda panelerna från regulatorn, koppla istället in exempelvis 24 volts glödlampa på 21 watt, samtidigt som du mäter spänningen. Nu skall lampan lysa klart och fint och spänningen skall inte påverkas i någon större utsträckning. 
Om nu panelerna är ok är det ju då regulatorn som inte fungerar. Har du mätt med multimeter/voltmeter på dess utgång? Jag menar det kan ju vara fel i överföringen från regulatorn till appen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla i databladet för solcellerna vad det står. Helt normalt att spänningen är högre vid helt obelastade solceller. 15V känns lite lågt. Normalt är ett par Volt högre. Men igen, kolla databladet vad som gäller. Brukar finnas en dekal på solcellerna också.

Här kan man se skillnaden i de olika spänningarna på Victrons solcellerhttps://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-BlueSolar-Polycrystalline-Panels-SV.pdf

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att koppla in enbart 100-wattaren och se vad det blir. Kan det vara så att 20-wattaren "drar ner"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minuter sedan skrev raol:

Testa att koppla in enbart 100-wattaren och se vad det blir. Kan det vara så att 20-wattaren "drar ner"?

Nej, det tror inte jag. Inte heller tror jag egentligen på kortslutna celler, för det skulle märkts på avvikande olastad spänning.

 

Däremot är tomgångsspänning och spänning under last väldigt olika. På en solpanel som lastas sjunker spänningen, och eftersom batterierna vill ha mer ström än panelen kan ge så lastas de ner till en eller ett par volt ovanför batterispänningen (den spänningsskillnad regulatorn minimum behöver i in/utskillnad för att jobba). Det är därför panelen mäts i effekt (watt) och inte en viss ström eller spänning, för den varierar kraftigt.

 

Tänk panelen (förenklat) som en spänningsskälla med en inre resistans/motstånd. Ju sämre solljus, desto högre är resistansen och därmed spänningsfallet vid en viss ström. Lyser det lite, kan man ändå mäta hög olastad spänning men redan en liten lastström kommer att sänka utspänningen mycket. Medan om solen skiner rejält så kan man dra mer ström innan spänningen blir lika låg.

Det är alltså snarast strömmen panelen lämnar (eller till batterierna) alternativt effekten som är intressant, spänningen kommer gå ner helt naturligt eftersom solpanelen lastas till max effekt (vad den/de kan lämna för stunden).

 

Jag tycker väl egentligen inte TS värden ser så konstiga ut. Detta förutsatt att det inte var alldeles tokoptimalt läge, med perfekt vinkel mot solen och jättestark sol, eftersom de "bara" gav totalt 28W just vid detta tillfälle, mot teoretiska 120W. Ett teoretiskt värde som dock är beräknat vid den bästa solinstrålning du kan få på detta klot.

Mina 2x"80W" har jag i praktiken nog aldrig sett ge mer än lite drygt 100W tillsammans. Men så ligger de platt på taket och solen har aldrig stått i zenit där jag varit med båten...än.

 

Men gör gärna som @raol föreslår - kör dem en och en och se vilken effekt de bidrar med separat, för att sedan jämföra med dem i parallell.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Här kommer skärmdumpar när jag provade att köra bägge och var för sig, korten är från förra året.

 

20W panel.PNG

100W panel.PNG

Bägge panelerna.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker fortfarande det ser rätt normalt ut: Du hade vid testtillfället troligen en solinstrålning som - beroende på vinkel och intensitet - var drygt 30% av den teoretiskt maximala (1000W/m²) som panelernas angivelse oftast är satt efter. Just nu när och där jag skriver detta svar - med lite skyig sol - ligger det t ex på drygt 400W/m². Sedan har du försämringar beroende på icke optimal vinkel, förluster i regulatorn (10% eller så) o.s.v. att ta hänsyn till.

 

För du får ju:

20W-panelen gav 7W (35%)

100W-panelen gav 34W (34%)

 

Tillsammans gav de lite mer, inte exakt summan av de båda enskilda mätningarna, men man kan också se på de övriga värdena att ljusförhållandena inte verkar ha varit exakt lika vid samtliga deltest.

 

Vet inte riktigt vad du förväntar dig, för det du visar ser faktiskt inte så alarmerande ut. Att spänningen sjunker till strax ovan batterispänningen är som sagt bara naturligt, det är strömmen och effekten som är de intressanta parametrarna.

Hur är de monterade, har du ett foto ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, en idé är att en eller några celler i den ena, den andra eller i båda har kortslutits.

Koppla loss båda panelerna från regulatorn, koppla istället in exempelvis 24 volts glödlampa på 21 watt, samtidigt som du mäter spänningen. Nu skall lampan lysa klart och fint och spänningen skall inte påverkas i någon större utsträckning. 
Om nu panelerna är ok är det ju då regulatorn som inte fungerar. Har du mätt med multimeter/voltmeter på dess utgång? Jag menar det kan ju vara fel i överföringen från regulatorn till appen.

Japp jag har mätt med multimeter o jämfört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag tycker fortfarande det ser rätt normalt ut: Du hade vid testtillfället troligen en solinstrålning som - beroende på vinkel och intensitet - var drygt 30% av den teoretiskt maximala (1000W/m²) som panelernas angivelse oftast är satt efter. Just nu när och där jag skriver detta svar - med lite skyig sol - ligger det t ex på drygt 400W/m². Sedan har du försämringar beroende på icke optimal vinkel, förluster i regulatorn (10% eller så) o.s.v. att ta hänsyn till.

 

För du får ju:

20W-panelen gav 7W (35%)

100W-panelen gav 34W (34%)

 

Tillsammans gav de lite mer, inte exakt summan av de båda enskilda mätningarna, men man kan också se på de övriga värdena att ljusförhållandena inte verkar ha varit exakt lika vid samtliga deltest.

 

Vet inte riktigt vad du förväntar dig, för det du visar ser faktiskt inte så alarmerande ut. Att spänningen sjunker till strax ovan batterispänningen är som sagt bara naturligt, det är strömmen och effekten som är de intressanta parametrarna.

Hur är de monterade, har du ett foto ?

Hej Ingemar, jag har kopierat denna text från Victron manual (Laddningsregulatorn startar en ny cykel varje morgon, när solen börjar lysa och när solcellsspänningen är 5 V högre än batterispänningen.) 

Fråga. Medför inte detta att jag får problem med att regulatorn skall starta när jag har problem att få upp spänningen, eller misstolkar jag texten?

häslsn Janne 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Janne1:

....när solen börjar lysa och när solcellsspänningen är 5 V högre än batterispänningen.) 

Fråga. Medför inte detta att jag får problem med att regulatorn skall starta när jag har problem att få upp spänningen, eller misstolkar jag texten?

häslsn Janne 

Texten är rätt. MEN, har den väl börjat att skicka energin vidare kommer den fortsätta tills panelens spänning är mindre än en volt över batterispänningen. Står på något annat ställe. Så om det bara finns någon "ork" att lämna ström överhuvudtaget så reglerar den maxströmmen så panelens spänning inte kommer ner under detta. Men hamnar strax över, precis som du har det.

 

Att den startar först när det är minst 5V högre spänning än batteriet beror på att det inte är någon idé att försöka dra ur energi genom att hänga på lasten batterierna innebär, om ljuset är så dåligt att det obelastat inte ens når denna spänning. Den skulle omedelbart behöva slå ifrån igen då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev IngemarE:

Texten är rätt. MEN, har den väl börjat att skicka energin vidare kommer den fortsätta tills panelens spänning är mindre än en volt över batterispänningen. Står på något annat ställe. Så om det bara finns någon "ork" att lämna ström överhuvudtaget så reglerar den maxströmmen så panelens spänning inte kommer ner under detta. Men hamnar strax över, precis som du har det.

 

Att den startar först när det är minst 5V högre spänning än batteriet beror på att det inte är någon idé att försöka dra ur energi genom att hänga på lasten batterierna innebär, om ljuset är så dåligt att det obelastat inte ens når denna spänning. Den skulle omedelbart behöva slå ifrån igen då.

Stort tack för svaren, då kör jag nog vidare som det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...