Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Susie

Installation av en akterspegelsgivare

Rekommendera Poster

Jag tänker installera givaren till min nya Garmin Echomap. Har någon några bra tips att tänka på?

  • Jag funderar över bl.a. placeringen. Den ska sitta på akterspegeln utan att någonting framför den orsaker bubblor. Så inte direkt bakom kölen, utan lite till styrbord, tänker jag och enligt instruktioner minst 38 cm från propellern. Tänker jag rätt?
  • Sedan undrar jag om den ska sitta fast vid sjösättningen och riskera bli skadad? Men, om den ska vara avtagbar, kan inte kablarna gå genom akterpegeln. Ska jag pröva första säsongen att fästa dem på så sätt att givaren kan tas loss vid behov? 
  • Hur fungerar givaren när båten kränger och den ev. lyfts ur vattnet?

Som du ser, är jag nybörjare och tacksam för alla möjliga tips. Tack på förhand för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Susie:

Jag tänker installera givaren till min nya Garmin Echomap. Har någon några bra tips att tänka på?

  • Jag funderar över bl.a. placeringen. Den ska sitta på akterspegeln utan att någonting framför den orsaker bubblor. Så inte direkt bakom kölen, utan lite till styrbord, tänker jag och enligt instruktioner minst 38 cm från propellern. Tänker jag rätt?
  • Sedan undrar jag om den ska sitta fast vid sjösättningen och riskera bli skadad? Men, om den ska vara avtagbar, kan inte kablarna gå genom akterpegeln. Ska jag pröva första säsongen att fästa dem på så sätt att givaren kan tas loss vid behov? 
  • Hur fungerar givaren när båten kränger och den ev. lyfts ur vattnet?

Som du ser, är jag nybörjare och tacksam för alla möjliga tips. Tack på förhand för hjälpen.

Om skrovet är solitt så kan du limma fast givaren i marintätningsmassa inombords, men det är litet vanskligt att göra det med båten på land utan att man kan testa om det fungerar. Med givaren inombords kommer man runt många givarproblem, möjligen minskar man ekolodets känslighet vid väldigt stora djup, jag såg det för en del år sedan när jag provade i förra båten, på Kostrerfjorden, kosterrännan, men det är väl bara sportfiskarna som är intresserade av om det är 200 eller 300  meter djupt.

För oss andra som är paranoida på den "oberäkneliga och akuta landhöjningen" är det ju området 0-5 meter som är mest intressant.

 

Jo jag tror att du tänker rätt.

Jag har två sådana givare längst ned på akterspegeln på var sin sida av drev och propeller, jag har köpt en ny givare till det ena ekolodet, och följer anvisningarna i manualen (den gamla givaren vars fäste är trasigt limmar jag fast inne i båten även temeratursensorn hade lagt av Garmin GT21). Kablarna till dessa går in igenom akterspegeln sisådär 50 cm ovanför vattenlinjen. Kablarna är skyddade på utsidan av någonting som kan liknas vid en kabelkanal som jag fick med i flera meter vid köp av trimplanen. Tydligen skall man ta hänsyn till åt vilket håll propellern vanligtvis roterar, men jag har ju dubbelpropeller och då en givare på var sin sida...

Givaren skall alltså sitta i ostört vatten några centimeter under och bakom båtens botten, exakta mått står som du redan sett i installationsanvisningen.

 

Anledningen till att min ena givare gått sönder i sitt fästöra är att den var för hårt åtskruvad i konsolen som man skruvar fast i akterspegeln. Där sitter det en maskinskruv med låsmutter, det är meningen att givaren skall vinklas uppåt när en lina eller liknande fastnar i den. Om så är fallet visar ekolodet ett ofantligt stort djup... Nu gjorde inte min det, den satt för hårt åtskruvat så den gick sönder, jag har limmat med epoxilim x 2 men tröttnade på det.

Bra om du med färg eller märktape märker ut var givarna sitter på skrovet ovanför vattenlinjen för att underlätta när dom skall rengöras eller då vinklas tillbaka, eller då man undvika att trassla in någonting i dem. Jag konstaterade att den nya givaren har en annan konstruktion i sin upphängning så att den lättare skall kunna vinklas upp om det trasslar till sig.

 

Om det kommer luftblandat vatten, eller bara luft under givaren börjar sannolikt djupangivelsen i displayen att blinka eller visa streck -- det betyder osäkert mätvärde eller uteblivet mätvärde. Men ekolodet har ju en viss fördröjning så enstaka luftbubblor kommer inte att märkas.

 

Nybörjare = "sjö-övare".

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg!

Och tack för ditt snabba och informativa svar. Jag känner mig lite tryggare inför morgondagens försök att installera båda den ena och den andra. 

 

Toppen att få lära sig att monteringen av givare ska inte vara för hårt skruvad. I installationsbladen står det ingenting om att det gör det möjligt för givaren att vinklas uppåt om en lina eller annat trasslar in sig runt givaren.

 

God segling i år också, önskas en tacksam Sjö-övare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Första säsongen satte jag givaren på ett kvastskaft så att jag kunde hitta en bra placering som fungerade både för motor och på hård kryss.

 

Nu är kvastskaftet permanent! 😟

 

Hur som helsy så var det ett bra sätt att hitta ett bra läge.

 

här kan det finnas tips.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Susie:

Vilken bra idé! Tack

Susie

Akta dig så att inte ditt kvastskaft också blir permanent. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med akterspegelsmontage så får man inte samma koll på det känsligaste djupet - under fören vid tilläggning.

 

Med inombordsmontering (eller en genomföringsgivare) i fören på båten så får du bättre koll på djupet vid tilläggning. Metoden att limma fast givaren med tätningsmedel fungerar oväntat bra. Börja att välja ut en lämplig plats med givaren i en plastpåse med vatten så du ser att signalerna orkar igenom botten (inte för tjockt laminat som t.ex. vid skarven mellan båthalvorna). När du hittat en bra placering så är det bara att limma med rikligt med tätningsmassa och få till det utan luftbubblor. Du slipper problemen med linor och störning från propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter oerhört bra. Det är klart att det är det som är framför båten som är mest intressant för seglare. Men kan du förklara lite mer. Jag förstår inte idéen med plastpåsen fylld med vatten. Om jag har förstått dig rätt, limmas givaren med tätningsmedel direkt mot skrovets insida. Och skulle det funka med givaren som följde med i mitt köp av Garmins Echomap? Den har en lätt rundad botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Susie:

Det låter oerhört bra. Det är klart att det är det som är framför båten som är mest intressant för seglare. Men kan du förklara lite mer. Jag förstår inte idéen med plastpåsen fylld med vatten. Om jag har förstått dig rätt, limmas givaren med tätningsmedel direkt mot skrovets insida. Och skulle det funka med givaren som följde med i mitt köp av Garmins Echomap? Den har en lätt rundad botten.

Man använder en plastpåse med vatten i för att hitta ett ställe på skrovet där ekolodsgivaren ger utslag, dvs den klarar att skicka sina pulser genom skrovet och ta emot ekot. När man hittat ett bra ställe så kan man där limma givaren och se till så att medlet man limmar med inte innehåller några luftbubblor. Att limma en givare med lätt rundad undersida funkar bra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...