Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
goetheiby

ärgade genomföringar

Rekommendera Poster

Hej, har nyligen köpt en  båt som legat i vattnet i många år där genomföringar och anslutningar har ärgat mycket. Kan någon säga mig vad det beror på och vad jag ska göra för att det inte ska bli så i framtiden?

 

20230403_092935.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bör väl tillägga att axelgenomföring ser likadan ut och anslutningar vid värmeväxlare etc och att någon tidigare ägare jordat allt som jag inte riktigt förstår varför. Min tidigare båt har inte haft jordkablar dragna till alla genomföringar och den hade inget ärg  alls..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I USA- båtar brukar alla genomföringar vara jordade, och då brukar det se ut så här. I andra båtar blir det inte så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopparhaltiga material, legeringar som brons och mässing ärgar förr eller senare och blir gröna. Men om dom även blir anfrätta är det fara å färde.

Det ser ju inte så bra ut på bilden, man kan undra hur denna jordning är utförd, om den månne är kopplad till någonting som har en annan legering, alltså en annan elektrisk potential?

Alla anslutningar, kranar och bordsgenomföringar i bränslesystemt till bensinmotorer skall vara ihopkopplade, och det är vanligt att så även är fallet när det gäller dieslar, kanske även där ett krav?

 

Men grönärg går knappast att undvika, möjligen om man byter grejerna till prylar utförda i syrafast stål (A4) eller sådana i kompositmaterial. Annars är det brons avsett för marint bruk som gäller.

 

Bilden:

Kranen eller ventilen på bilden, jag skulle inte sjösätta den båten när det ser ut som det gör. Byt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - - - -

Men grönärg går knappast att undvika, möjligen om man byter grejerna till prylar utförda i syrafast stål (A4) eller sådana i kompositmaterial. Annars är det brons avsett för marint bruk som gäller.

 

Bilden:

Kranen eller ventilen på bilden, jag skulle inte sjösätta den båten när det ser ut som det gör. Byt!

Att byta en bronskran för att den blivit grön är överilat. En Blake håller hela båtens livslängd.

Kikventiler behöver bara lite omvårdnad sedan fungerar och håller de i evigheter.

Googla på "Blakes seacock" så finns det ett antal länkar om att sköta kikventiler.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Lintott:

Att byta en bronskran för att den blivit grön är överilat. En Blake håller hela båtens livslängd.

Kikventiler behöver bara lite omvårdnad sedan fungerar och håller de i evigheter.

Googla på "Blakes seacock" så finns det ett antal länkar om att sköta kikventiler.

Den ser ju väldigt rostig ut i axeln som sitter fast i handtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är sjösatt sen 20 år och ligger fortfarande i vattnet så byte av genomföring är inte aktuellt i nuläget men jag uppskattar era råd och idéer och ska undersöka saken noggrannare för att se om jag behöver lyfta.

Som det är nu så sitter den "fast" och jag vet inte hur hårt jag vågar bryta för att öppna kranen utan att ta sönder något som sen gör livet ännu jobbigare än att inte kunna använda toan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som @Lintott skriver så är det normalt ingen fara med att en riktig bronsventil blir grön, men den är för den skull inte underhållsfri och utifrån bilden ( och det faktum att den sitter fast) behöver din ventil en översyn, mest för att kiken tätar genom perfekt konisk passform mot huset och utan underhåll kommer den läcka, vilket den kanske redan gör? Handtaget sitter inte på någon axel, utan direkt på kiken som är gjuten i ett stycke med fyrkantsfattning för handtaget. Det är en enkel konstruktion och lätt att plocka isär, i alla fall när den är i gott skick. Jag hade väntat med att försöka röra den innan båten är på land, risken är annars att den börjar läcka eller läcka mer.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...