stranden720 1 Posted December 6, 2022 Har sökt på forumet men hittar ingen riktig info. Två funderingar: 1. Det är kopplat som nedan bild men ingen solpanel än. Om jag stoppar i landströmmen och slår igång laddarna , laddar det då både förbrukningsbatteri och startbatteri , inte nödvändigtvis båda samtidigt men när ett är fulladdat går det automatiskt över och laddar det andra? Har laddat förbrukningsbatterierna som ligger över 14v nu och sen går den över på underhållsladdning och det nya startbatteriet har inte laddats då detta ligger på strax över 12v. 2. Ska i med solpaneler och vill då främst ladda förbrukningsbatterier då vi kommer att ligga ute en del, har redan en victron mppt-regulator. Är det smartast att använda den och ansluta direkt på förbrukningsbatterierna eller ska jag skippa den och koppla solpaneler direkt på Ctek 250s ? Share this post Link to post Share on other sites
anuba 184 Posted December 6, 2022 Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet. Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕 Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort. Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas. Share this post Link to post Share on other sites
stranden720 1 Posted December 7, 2022 20 timmar sedan skrev anuba: Du kan kopple på lite olika sätt enligt manualen. Jag har haft ett liknande system, D250SA och Smartpass120, i några år och har skrivit om det i några trådar. Jag testat olika sätt att ladda förbrukare och startbatteri. Om du vill ladda både startbatteriet och servicebanken samtidigt så är det bäst att koppla nätladdaren till startbatteriet och låta D250 ladda service banken. Om du sedan har en tempsensor till nätladdaren sätter du den på startbatteriet. Solpanelarna kopplar jag mot servicebanken via Victron smartpass regulator. Den ger bättre koll på solladdningen via mobilen än den regulatorn som sitter i D250. Jag har tidigare funnit att min installation av solpanener har varit trasiga tack vara Victron-regulatorn. Man skall tydligen inte både limma och skruva tunna solpaneler. 😕 Startbatteriet underhållsladdas bara av servicebanken när den är fulladdad. Inte särskilt fort. Om du kör kylskåpet hela tiden så att servicebanken inte är full så får startbatteriet ingen laddning. Det är oftast inget problem om du bara kör starten till motorn. Men då jag har både bogisen och ankarspelen på starten så sög det ut startbatteriet om jag körde korta turer och alltid hade på kylskåpet när båten låg still. Nu för tiden har jag är kyskåpet avstängt när jag inte använder båten så att servicebatterierna är full och startbatteriet undehållsladdas. Aha då förstår jag funktionen. Tackar så mycket. Share this post Link to post Share on other sites