Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Petter10

Dålig generator alt bogpropeller sänkt batterierna?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Jag hade fräscha batterier både i startkretsen (start,  bog och ankarspel) samt i förbrukningskretsen. Nu märker jag att vilospänningen är för låg i startkretsen, även om man mäter bara ett dygn efter laddning, 11,6. De behöver bytas ut förmodligen, frågan är dock varför startkretsens batterier är så mycket sämre än förbrukningskretsen? Kan det vara pga generatorn la av i somras och byttes ut, dvs ett antal turer laddade det dåligt/eller inget alls. Eller kan det bero på att bogpropellern "skenade" i väldigt hård sjö under en tur (tyvärr ingen brytare till bogen). Eller är det kombination av startmotor/bog/ankarspel ligger på samma krets? För tuffa tag helt enkelt? Någon som har ett svar, dumt att byta batterier och råka ut för samma sak igen....

 

Ha en bra dag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den dåliga generatorn har gjort att du haft väldigt dåligt laddade batterier en bra stund så de tagit stryk Men du kunde starta på dem ?

 

En skenande bogpropeller är ingen annorlunda belastning än en startmotor som får gå en stund. Laddas batteriet upp efteråt (eller det får återhämta sig) är det inget som det skadas av. Att det du nämner ligger på samma batteri/batteribank spelar heller ingen roll - du kör ju t ex inte startmotor och bogprop samtidigt. Dessutom är ett bly/syra väldigt tåligt mot hård last. Dvs i den betydelsen att det inte går sönder, även om spänningen kan sjunka tillfälligt (dvs under lasten) ganska rejält p.g.a. den inre resistansen i batteriet.

 

Sedan skriver du "fräscha batterier". De flesta batterier upplevs som "fräscha" ända tills de plötsligt blivit så dåliga att de inte orkar det vanliga, en cell går åt skogen eller liknande. Hur gamla är de egentligen ?

Sedan hade jag först laddat dem separat med en "känd" laddare och lämnat dem bortkopplade ett dygn eller så och sedan mätt.  Detta för att utesluta att något ligger och tjuvdrar ström ur batterierna på startsidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ultimata frågan igen:

-Hur långt är ett snöre, eller hur djupt är ett hål?

 

Det kan tänkas att det sitter en etikett med tillverkningsdatum på batteriets topp eller en inbränd datummärkning i plasten, det kan ju vara så enkelt att för förbrukarbankens batterier är yngre än de i startkretsen…? 
 

Annars som @IngemarEskriver så kan ju startbatterierna tagit stryk i somras när generatorn lade av.

 

Var det första säsongen med den båten?

I de begagnade båtar jag köpt genom åren har säljaren intygat att batterierna är (nästan-) nya. Det stämmer aldrig, både jag och mina båtkompisar har fått byta batteribanken eller bankerna första eller andra säsongen. 
 

Om du nu inte kör bogpropellern mer än  någon minut, och inte har ankrat upp ”typ” i Kosterfjorden, där det kan vara 300 meter djupt, och om motorn startar efter fem sekunders gång av startmotorn så skall generatorns snabbt ersätta den strömmen dessa tre saker har förbrukat, om nu generatorn har varit frisk… eller ej. 
 

Men om nu den skenade bogpropellern belastade startbatterierna så mycket att dess kapacitet sjunk en bra bit under 50% så är det sannolikt att batteribanken tagit skada. Likaså om syranivån under en längre tid varit för låg så är det skadligt för batteriet.

 

Nya startbatteriern rekommenderas, liksom en batterimonitor, eller ”batteritankmätare” som håller reda på in och utgående ström och en del andra saker, som varnar dig  om laddningsnivån börjar bli låg, är ju bra att ha. Ävensom man helst bara mäter på för förbrukarbanken. 
 

Det är nog dessvärre så att du nästa eller nästa även får byta förbrukarbankens batterier… Om dom nu inte är färska och fått spädbarnsskötsel och aldrig urladdats till mer än ”typ” 30-40%.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Och ja, det är precis vad jag har gjort, laddat med en "känd" fin laddare, sedan kopplat ifrån och mätt efter ett dygn! Därefter har jag ställt min fråga.

Apropå "fräscha", det är min båt, och jag som har köpt batterierna så den bedömningen vågar jag lita på.....

Därför tror jag inte, till skillnad från föregående talare, att jag behöver byta förbrukarkretsen snart! Däremot nya startbatterier, och jag vill inte haverera igen, blir dyrt i längden!:) Jag tror också på den felaktiga generatorn som sänkte det hela. Nya grejer, och som Ohm tipsade om, lite monitorering för att säkerställa att inte något annat tjuvar!

Tack, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-09 vid 19:41 skrev Petter10:

Hej båtvänner!

Jag hade fräscha batterier både i startkretsen (start,  bog och ankarspel) samt i förbrukningskretsen. Nu märker jag att vilospänningen är för låg i startkretsen, även om man mäter bara ett dygn efter laddning, 11,6. De behöver bytas ut förmodligen, frågan är dock varför startkretsens batterier är så mycket sämre än förbrukningskretsen? Kan det vara pga generatorn la av i somras och byttes ut, dvs ett antal turer laddade det dåligt/eller inget alls. Eller kan det bero på att bogpropellern "skenade" i väldigt hård sjö under en tur (tyvärr ingen brytare till bogen). Eller är det kombination av startmotor/bog/ankarspel ligger på samma krets? För tuffa tag helt enkelt? Någon som har ett svar, dumt att byta batterier och råka ut för samma sak igen....

 

Ha en bra dag!

Om du har tre batterier sammankopplade i samma krets och det blir tekniskt fel i ett av batterierna (t.ex. att en enstaka cell kortsluts i ett av batterierna) så kommer alla tre batterierna att dräneras på ström.

 

Min rekommendation är att ladda upp hela paketet igen. Separera de tre batterierna från varandra. Efter ett dygn så mäter du spänningen enskilt på respektive batteri. Om du hittar att ett av batterierna havererat så är det sannolikt inget fel på generatorn som knäckt hela batteribanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...