Jump to content
Saturday 13 July 2024
Chrillechrille

Suzuki df 140 -06a problem

Recommended Posts

Har någon erfarenhet av insprutnings motorer som bara börjar gå fruktansvärt dåligt och knappt startar utan lite startgas eller gas för att sedan bara dö? 

Har fått detta problem på min motor och håller på att bli galen, det nästan rinner ut bensin ur kylvattnet. 

 

Motorn larmar för spridarfel men dom är kollade och testade att dom fungerar, kablarna till varje spridare är summerade, ren och ny soppa... 

 

Känns som den får för mycket bränsle... 

 

Har ni några ideer? 🙏

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Chrillechrille:

Har någon erfarenhet av insprutnings motorer som bara börjar gå fruktansvärt dåligt och knappt startar utan lite startgas eller gas för att sedan bara dö? 

Har fått detta problem på min motor och håller på att bli galen, det nästan rinner ut bensin ur kylvattnet. 

 

Motorn larmar för spridarfel men dom är kollade och testade att dom fungerar, kablarna till varje spridare är summerade, ren och ny soppa... 

 

Känns som den får för mycket bränsle... 

 

Har ni några ideer? 🙏

Hej, måste ställa lite kontrollfrågor innan svar.

1, Är det felkod 11 som motorn signalerar dvs 4 och sedan 3 blinkningar?

2, Du skriver att spridarna är testade, hur är dessa testade?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom är testade lösa/urkopplade med tryck på och injector cleaner och anslutna till pulserande 12v matning och alla 4 spridare (sprutar fint)  men tre av stiften är väldigt sotiga och blöta, känns som den får väldigt mycket bransle. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Dom är testade lösa/urkopplade med tryck på och injector cleaner och anslutna till pulserande 12v matning och alla 4 spridare (sprutar fint)  men tre av stiften är väldigt sotiga och blöta, känns som den får väldigt mycket bransle. 

 

Ok, och hur är kablarna uppmätta? Har man både mätt upp på 12V matarkablen på varje cylinder samt att styrkabeln inte är kopplad till konstant jord? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Japp, kablarna är både summerade och ecu,n skickar ut 12 volt till varje spridare när tändningen är på, varje spridare är uppmätt till 14 ohm, det skall sägas att jag jobbar med styr och regler så jag vet hur man mäter... 😂

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Japp, kablarna är både summerade och ecu,n skickar ut 12 volt till varje spridare när tändningen är på, varje spridare är uppmätt till 14 ohm, det skall sägas att jag jobbar med styr och regler så jag vet hur man mäter... 😂

 

Har du kopplat in en spänningsprovare/lampa till pluspolen på batteriet i ena ändan och ändra ändan på styrkabeln på respektive spridare (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön) kollat om du får lampan att pulsera vid startförsök?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Nej det har jag inte gjort. 🙄

Kör det testet först. Med tanke på felkoden så borde lampan ge konstant sken, eller inget sken alls på någon av de fyra ovan nämnda kabelfärgerna. Om du har tur är det kortslutning i en av styrkablarna och om du har otur är felet inne i ECM Modulen. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kul med kunniga människor som hjälper till, tack. 

 

Jag har nu testat med lampa till plus och det händer inget, lampan är död på varje spridare, Ansluter jag däremot spänningsprovare direkt på dom två stiften som går till spridarna så är det konstant 12 volt (även när man kör startmotorn. Har även testat med en annan ecm modul från en 115 hk suzuki nu på morgonen och det är samma resultat.. Mängder av soppa väller ut i riggen och motorn överflödas. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Chrillechrille:

Kul med kunniga människor som hjälper till, tack. 

 

Jag har nu testat med lampa till plus och det händer inget, lampan är död på varje spridare, Ansluter jag däremot spänningsprovare direkt på dom två stiften som går till spridarna så är det konstant 12 volt (även när man kör startmotorn. Har även testat med en annan ecm modul från en 115 hk suzuki nu på morgonen och det är samma resultat.. Mängder av soppa väller ut i riggen och motorn överflödas. 

Jag är inte säker på att jag uppfattade vad du menade,

Menar du att det konstant är 12V mellan stiften som sitter i kontakten till spridarna? I så fall är det inte så konstigt att de släpper igenom massa bensinen. Det borde dock bli samma resultat med spänningsprovaren mot pluspolen på batteriet, det är lite märkligt om signalkabeln leder 12v till jord i ena situationen, men inte i andra. 

 

Spridarna fungera som så att de gråa kabarna är kraftmatningen, den är kopplad till pluspolen 12V. Den matar spridarna med 12V så fort tändningen är tillslagen, oavsett om motorn går eller ej.  På andra stiftet sitter signalkabeln (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön). Dessa går till ECMn som jordar kretsen vid rätt läge i tändningscykeln vilket gör att spolen i spridaren laddas upp och magnetventilen i spridaren öppnar. Vid enbart påslagen tändnings ska alltså kretsen inte vara sluten, så potentialskillnaden mellan stiften ska vara 0V.  Om du har en konstant spänning mellan stiften på 12V borde detta innebära att det är någon kortslutning i kablarna på väg till ECM modulen eller inuti ECM modulen. Förmodligen inte i ECM modulen då du fick samma resultat med en annan modul. Jag bifogar nedanstående bild på hur systemet är uppbyggt.

 

image.thumb.png.04a3f23aa442d624ec974597e23e58c7.png

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stämmer... Såfort jag slår på tändningen har jag konstant 12 volt på stiften till spridarna (alla fyra) spelar ingen roll om jag kör startmotorn (samma resultat) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Stämmer... Såfort jag slår på tändningen har jag konstant 12 volt på stiften till spridarna (alla fyra) spelar ingen roll om jag kör startmotorn (samma resultat) 

12v mellan stiften är inte så bra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Känns som att du är inne på jordfel/kortslutning.. Kanske skall ta och riva bort elen ock gå igenom kabel härvan imorgon och se om jag hittar något. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Vad tror du det skulle kunna vara? 

Svårt att säga säkert, mest troligt när flera kontakter strular samtidigt är väl ECM modulen, men den har du ju redan uteslutit. Kanske kan vara kortslutning i 44pins kontakten som ansluts vid ecm modulen. Stift 38-40 går till cylinder 1-3 det skulle förklara varför du har 3 cylindrar med blöta tändstift, är det på cylinder 1-3 mån tro?

cylinder 4 har sitt stift en bit bort på plats 22.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Ja det stämmer... Stift två (cylinder två) är det enda stiftet som ser okey ut, 1,3 och 4a näst intill droppar bensin. 

 

Ja kolla kablarna efter skador, och kontrollera stift 22,38,39,40 i kontakten. 

Du kan koppla in en testlampa till pluspolen på batteriet för att kontrollera så att du inte har någon stadigvarande kontakt med jord på signalkablarna eller dess stift, även på sidan mot ECM. Skickar med en bild på 44 pins kontakten nedan.

 

image.png.d51c6c5ba24115d1b81a688ec17bc786.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Måste bara försöka förstå... 

 

Ecm, n skickar altså ut minus när spridarna skall injecera? 

 

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev ABC:

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

Ja det är en korrekt beskrivning av systemet. Kretsen brukar vara sluten 1-10ms på tomgång, brukar synas ett pulserande ljus med spänningsprovarlampa som man kopplar till plus. Utslag på multimetern på likströmsinställning brukar ligga mellan 2-6v på tomgång. Eftersom spänningen inte är linjär så kan detta variera beroende på vilken multimeter man använder.

Edited by Craycoat
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja nu startar den och och går jättefint om jag kopplar bort spridarna vid start och klickar i dom när den startat, då går den hur fint som helst. Om jag sedan stänger av och startar igen så uppstår samma problem. Känns som den får för mycket bensin vid själva startögonblicket. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var skumt. Känns som ett fel i ECM, men då borde felet inte kvarstå med annan ECM.

 

Du får meddela om du vill ha en lite mer felsökningsförslag så kan jag skicka över.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-10 vid 21:51 skrev ABC:

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

Spridarna  drivs av transistorerna som är Open Collector-kopplade. Transistorerna funkar som switchar. När ECU:n matar på ström i pilens riktning bottnar transistorn med en restspänning på ca 0,2 V mellan jord och den negativa anslutningen på spridaren, vilket ger 11,8 V över spridaren vid 12 V in. Med transistorn i OFF så är spänningen till jord 12 V till spridarens båda stift och mellan stiften 0 V. Lite oklart hur du mätt och fått konstiga värden, mellan stiften eller från resp. stift till jord. Jag börjar fundera på om det inte sensorkretsen som spökar och skickar på helt fel värde när motorn skall starta. 

 

Testlampan skall anslutas mellan anslutningarna på spridaren, (lyser då spridaren är öppen) eller mellan negativa anslutningen och jord, (lyser när spridaren är stängd), men påverkas då av spänningsfallet genom spolen.

 

Kanske ska spridarna öppna helt vid en kort tid vid kallstart, men de där kan Craycoat mycket bättre än jag.

 

Såg att du jobbar med Styr och regler, så detta kanske är basic för dig, men kanske du missat något. 

Edited by guestsson
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...