Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrillechrille

Suzuki df 140 -06a problem

Rekommendera Poster

Har någon erfarenhet av insprutnings motorer som bara börjar gå fruktansvärt dåligt och knappt startar utan lite startgas eller gas för att sedan bara dö? 

Har fått detta problem på min motor och håller på att bli galen, det nästan rinner ut bensin ur kylvattnet. 

 

Motorn larmar för spridarfel men dom är kollade och testade att dom fungerar, kablarna till varje spridare är summerade, ren och ny soppa... 

 

Känns som den får för mycket bränsle... 

 

Har ni några ideer? 🙏

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Chrillechrille:

Har någon erfarenhet av insprutnings motorer som bara börjar gå fruktansvärt dåligt och knappt startar utan lite startgas eller gas för att sedan bara dö? 

Har fått detta problem på min motor och håller på att bli galen, det nästan rinner ut bensin ur kylvattnet. 

 

Motorn larmar för spridarfel men dom är kollade och testade att dom fungerar, kablarna till varje spridare är summerade, ren och ny soppa... 

 

Känns som den får för mycket bränsle... 

 

Har ni några ideer? 🙏

Hej, måste ställa lite kontrollfrågor innan svar.

1, Är det felkod 11 som motorn signalerar dvs 4 och sedan 3 blinkningar?

2, Du skriver att spridarna är testade, hur är dessa testade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom är testade lösa/urkopplade med tryck på och injector cleaner och anslutna till pulserande 12v matning och alla 4 spridare (sprutar fint)  men tre av stiften är väldigt sotiga och blöta, känns som den får väldigt mycket bransle. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Dom är testade lösa/urkopplade med tryck på och injector cleaner och anslutna till pulserande 12v matning och alla 4 spridare (sprutar fint)  men tre av stiften är väldigt sotiga och blöta, känns som den får väldigt mycket bransle. 

 

Ok, och hur är kablarna uppmätta? Har man både mätt upp på 12V matarkablen på varje cylinder samt att styrkabeln inte är kopplad till konstant jord? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, kablarna är både summerade och ecu,n skickar ut 12 volt till varje spridare när tändningen är på, varje spridare är uppmätt till 14 ohm, det skall sägas att jag jobbar med styr och regler så jag vet hur man mäter... 😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Japp, kablarna är både summerade och ecu,n skickar ut 12 volt till varje spridare när tändningen är på, varje spridare är uppmätt till 14 ohm, det skall sägas att jag jobbar med styr och regler så jag vet hur man mäter... 😂

 

Har du kopplat in en spänningsprovare/lampa till pluspolen på batteriet i ena ändan och ändra ändan på styrkabeln på respektive spridare (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön) kollat om du får lampan att pulsera vid startförsök?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Nej det har jag inte gjort. 🙄

Kör det testet först. Med tanke på felkoden så borde lampan ge konstant sken, eller inget sken alls på någon av de fyra ovan nämnda kabelfärgerna. Om du har tur är det kortslutning i en av styrkablarna och om du har otur är felet inne i ECM Modulen. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med kunniga människor som hjälper till, tack. 

 

Jag har nu testat med lampa till plus och det händer inget, lampan är död på varje spridare, Ansluter jag däremot spänningsprovare direkt på dom två stiften som går till spridarna så är det konstant 12 volt (även när man kör startmotorn. Har även testat med en annan ecm modul från en 115 hk suzuki nu på morgonen och det är samma resultat.. Mängder av soppa väller ut i riggen och motorn överflödas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Chrillechrille:

Kul med kunniga människor som hjälper till, tack. 

 

Jag har nu testat med lampa till plus och det händer inget, lampan är död på varje spridare, Ansluter jag däremot spänningsprovare direkt på dom två stiften som går till spridarna så är det konstant 12 volt (även när man kör startmotorn. Har även testat med en annan ecm modul från en 115 hk suzuki nu på morgonen och det är samma resultat.. Mängder av soppa väller ut i riggen och motorn överflödas. 

Jag är inte säker på att jag uppfattade vad du menade,

Menar du att det konstant är 12V mellan stiften som sitter i kontakten till spridarna? I så fall är det inte så konstigt att de släpper igenom massa bensinen. Det borde dock bli samma resultat med spänningsprovaren mot pluspolen på batteriet, det är lite märkligt om signalkabeln leder 12v till jord i ena situationen, men inte i andra. 

 

Spridarna fungera som så att de gråa kabarna är kraftmatningen, den är kopplad till pluspolen 12V. Den matar spridarna med 12V så fort tändningen är tillslagen, oavsett om motorn går eller ej.  På andra stiftet sitter signalkabeln (svart/orange, Svart/Gul, Röd/vit och ljusgrön). Dessa går till ECMn som jordar kretsen vid rätt läge i tändningscykeln vilket gör att spolen i spridaren laddas upp och magnetventilen i spridaren öppnar. Vid enbart påslagen tändnings ska alltså kretsen inte vara sluten, så potentialskillnaden mellan stiften ska vara 0V.  Om du har en konstant spänning mellan stiften på 12V borde detta innebära att det är någon kortslutning i kablarna på väg till ECM modulen eller inuti ECM modulen. Förmodligen inte i ECM modulen då du fick samma resultat med en annan modul. Jag bifogar nedanstående bild på hur systemet är uppbyggt.

 

image.thumb.png.04a3f23aa442d624ec974597e23e58c7.png

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer... Såfort jag slår på tändningen har jag konstant 12 volt på stiften till spridarna (alla fyra) spelar ingen roll om jag kör startmotorn (samma resultat) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Stämmer... Såfort jag slår på tändningen har jag konstant 12 volt på stiften till spridarna (alla fyra) spelar ingen roll om jag kör startmotorn (samma resultat) 

12v mellan stiften är inte så bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att du är inne på jordfel/kortslutning.. Kanske skall ta och riva bort elen ock gå igenom kabel härvan imorgon och se om jag hittar något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Vad tror du det skulle kunna vara? 

Svårt att säga säkert, mest troligt när flera kontakter strular samtidigt är väl ECM modulen, men den har du ju redan uteslutit. Kanske kan vara kortslutning i 44pins kontakten som ansluts vid ecm modulen. Stift 38-40 går till cylinder 1-3 det skulle förklara varför du har 3 cylindrar med blöta tändstift, är det på cylinder 1-3 mån tro?

cylinder 4 har sitt stift en bit bort på plats 22.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer... Stift två (cylinder två) är det enda stiftet som ser okey ut, 1,3 och 4a näst intill droppar bensin. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Ja det stämmer... Stift två (cylinder två) är det enda stiftet som ser okey ut, 1,3 och 4a näst intill droppar bensin. 

 

Ja kolla kablarna efter skador, och kontrollera stift 22,38,39,40 i kontakten. 

Du kan koppla in en testlampa till pluspolen på batteriet för att kontrollera så att du inte har någon stadigvarande kontakt med jord på signalkablarna eller dess stift, även på sidan mot ECM. Skickar med en bild på 44 pins kontakten nedan.

 

image.png.d51c6c5ba24115d1b81a688ec17bc786.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Chrillechrille:

Måste bara försöka förstå... 

 

Ecm, n skickar altså ut minus när spridarna skall injecera? 

 

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev ABC:

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

Ja det är en korrekt beskrivning av systemet. Kretsen brukar vara sluten 1-10ms på tomgång, brukar synas ett pulserande ljus med spänningsprovarlampa som man kopplar till plus. Utslag på multimetern på likströmsinställning brukar ligga mellan 2-6v på tomgång. Eftersom spänningen inte är linjär så kan detta variera beroende på vilken multimeter man använder.

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu startar den och och går jättefint om jag kopplar bort spridarna vid start och klickar i dom när den startat, då går den hur fint som helst. Om jag sedan stänger av och startar igen så uppstår samma problem. Känns som den får för mycket bensin vid själva startögonblicket. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var skumt. Känns som ett fel i ECM, men då borde felet inte kvarstå med annan ECM.

 

Du får meddela om du vill ha en lite mer felsökningsförslag så kan jag skicka över.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-10 vid 21:51 skrev ABC:

 

Läser man elschemat nedan så har du alltid 12V på spridarna förutom då en spridare ska arbeta, då kopplar ECM ena ledaren på spridaren till minus (punkten A) och ström går igenom den. 

 

Du ser timingen längst till höger i figuren, dock står inget om hur länge minus är anslutet (injection time duration). Om du har en trög glödlampa så kanske den inte hinner reagera?

 

 

image.png.c17b713f3fbf9590a4ea99a9fa54cd5f.png

Spridarna  drivs av transistorerna som är Open Collector-kopplade. Transistorerna funkar som switchar. När ECU:n matar på ström i pilens riktning bottnar transistorn med en restspänning på ca 0,2 V mellan jord och den negativa anslutningen på spridaren, vilket ger 11,8 V över spridaren vid 12 V in. Med transistorn i OFF så är spänningen till jord 12 V till spridarens båda stift och mellan stiften 0 V. Lite oklart hur du mätt och fått konstiga värden, mellan stiften eller från resp. stift till jord. Jag börjar fundera på om det inte sensorkretsen som spökar och skickar på helt fel värde när motorn skall starta. 

 

Testlampan skall anslutas mellan anslutningarna på spridaren, (lyser då spridaren är öppen) eller mellan negativa anslutningen och jord, (lyser när spridaren är stängd), men påverkas då av spänningsfallet genom spolen.

 

Kanske ska spridarna öppna helt vid en kort tid vid kallstart, men de där kan Craycoat mycket bättre än jag.

 

Såg att du jobbar med Styr och regler, så detta kanske är basic för dig, men kanske du missat något. 

Redigerad av guestsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...