Jump to content
Sunday 04 December 2022
Petermeck

Mercury 60 efi 2003

Recommended Posts

Har en Mercury 60 efi 2003

det kommer nästan inget kylvatten ut vid tomgång, ökar jag varvtalet till 2500 då kommer det normalt  med vatten ut.

Har läst att det kan vara en tätning som stryper flödet om motorn har gått i saltvatten, och man får lyfta av powerheaden har jag förstått, men vad gör jag sen ?? Det är frågan ?

Hoppas någon kan svara mej

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Petermeck:

Hej

den är bytt

Har du petat rent i "skvallerutblåshålet" ? Lite skit där gör att det sprutar dåligt vid lågt tryck/varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej 

har kollat upp det här, hade tätningar genom bensinpumpen men nu är allt ok, det måste vara tätningen vid adapterplattan

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Petermeck:

Hej 

har kollat upp det här, hade tätningar genom bensinpumpen men nu är allt ok, det måste vara tätningen vid adapterplattan

Hur påverkar bensinpumpen kylningen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev Petermeck:

Kylvattnet går igenom bensinpumpen innan det går ut 

Låter fantastiskt, vad ska det där och göra?

Uppvärmning av soppan låter konstigt för mig men det är ju inte allt man begriper här i världen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja så nu kvarstår problemet, vad är det för tätning som hålet har minskat i storlek, och hur ser man det, och hur mycket måste man skriva isär ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Felet du beskriver med tätningen i adapterplattan är ganska vanligt på denna konstruktion.

Det är omfattande att reparera och en hel del skruvar att lossa som tyvärr kan sitta fast pga aluminiumoxid.

 

I stora drag gör du enl. följande...

Växelhus bort.

Demontera powerhead och lyft bort.

Under powerhead sitter skruv ner i underriggen som måste lossas.

Därefter bort med underriggen.

Då kommer du åt tätningen och kylvattenröret som ev. har en förträngning.

Åtgärda, återmontera.

 

Lycka till!

 

Om du ger upp är jag ev. intresserad av att köpa ditt växelhus.

 

 

/Mathias.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Hej.

Felet du beskriver med tätningen i adapterplattan är ganska vanligt på denna konstruktion.

Det är omfattande att reparera och en hel del skruvar att lossa som tyvärr kan sitta fast pga aluminiumoxid.

 

I stora drag gör du enl. följande...

Växelhus bort.

Demontera powerhead och lyft bort.

Under powerhead sitter skruv ner i underriggen som måste lossas.

Därefter bort med underriggen.

Då kommer du åt tätningen och kylvattenröret som ev. har en förträngning.

Åtgärda, återmontera.

 

Lycka till!

 

Om du ger upp är jag ev. intresserad av att köpa ditt växelhus.

 

 

/Mathias.

Hej Mathias

tackar så mycket för den informationen, så nu är det bara att skruva 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-09-30 vid 09:45 skrev Rascal:

Låter fantastiskt, vad ska det där och göra?

Uppvärmning av soppan låter konstigt för mig men det är ju inte allt man begriper här i världen. 

EFI motorer brukar vanligtvis ha en vattenkylning på sidan av VST tanken för att bensinen inte ska bli för varm. Jag misstänker att det beror på att högtryckspumpen får svårt att pumpa upp bensinen till rätt tryck om bensinen blir för varm och börjar förånga.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Petermeck:

Ja så nu kvarstår problemet, vad är det för tätning som hålet har minskat i storlek, och hur ser man det, och hur mycket måste man skriva isär ???

Innan du demonterar halva motorn, har du kollat om termostaten och "poppet valve" (om du har en sådan) öppnar och stänger vid rätt temperatur/tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Craycoat:

Innan du demonterar halva motorn, har du kollat om termostaten och "poppet valve" (om du har en sådan) öppnar och stänger vid rätt temperatur/tryck.

Bra tanke där @Craycoat.

Jag är ganska övertygad om att det inte finns en "Popper valve" på denna motor men tål att kontrolleras.

Termostaten måste naturligtvis kontrolleras innan motorn demonteras. 

 

2022-09-29 vid 21:34 skrev Petermeck:

Hej 

har kollat upp det här, hade tätningar genom bensinpumpen men nu är allt ok, det måste vara tätningen vid adapterplattan

Jag tolkade TS som att allt annat var kontrollerat men när jag läser igen så kan det tolkas som att bränslepump/skallerstråle är kontrollerat.

 

Lycka till!

 

 

/Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sitter en ny termostat i, och har flushat systemet baklänges med gardena koppling när drevet var nedtaget, det kom mycket vatten ut vid kylröret i nedre delen, så jag tog och stoppade in fingern och tätade, termostaten var uttagen så termostat hålet stog öppet, det bubblade en stund sedan kom vattnet ut genom termostat hålet, så det är säkert tätningen du pratade om.

Tomgång då kommer det lite vatten ut, ökar till 2500 Rpm det kommer normalt med vatten ut

Du nämnde poppet valve ? Har jag en sådan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi postade nog samtidigt men jag vet som sagt inte med säkerhet om det finns en Poppet valve men är ganska övertygad om att det inte finns.

 

/Mathias

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Petermeck:

Det sitter en ny termostat i, och har flushat systemet baklänges med gardena koppling när drevet var nedtaget, det kom mycket vatten ut vid kylröret i nedre delen, så jag tog och stoppade in fingern och tätade, termostaten var uttagen så termostat hålet stog öppet, det bubblade en stund sedan kom vattnet ut genom termostat hålet, så det är säkert tätningen du pratade om.

Tomgång då kommer det lite vatten ut, ökar till 2500 Rpm det kommer normalt med vatten ut

Du nämnde poppet valve ? Har jag en sådan ?

Om du har plockat ut både termostat och termostathus då ska det flöda ganska ymningt med vatten ur detta hål även på tomgång. Detta gäller oavsett om du har en poppet eller ej. Då skulle jag misstänka tidigare föreslagna tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det sitter en ny termostat i, och har flushat systemet baklänges med gardena koppling när drevet var nedtaget, det kom mycket vatten ut vid kylröret i nedre delen, så jag tog och stoppade in fingern och tätade, termostaten var uttagen så termostat hålet stog öppet, det bubblade en stund sedan kom vattnet ut genom termostat hålet, så det är säkert tätningen du pratade om.

Tomgång då kommer det lite vatten ut, ökar till 2500 Rpm det kommer normalt med vatten ut

Du nämnde poppet valve ? Har jag en sådan ?

har inte startat och kört med öppet termostathus, bara flushat ifrån gardena kopplingen bakvägen i systemet

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Craycoat:

EFI motorer brukar vanligtvis ha en vattenkylning på sidan av VST tanken för att bensinen inte ska bli för varm. Jag misstänker att det beror på att högtryckspumpen får svårt att pumpa upp bensinen till rätt tryck om bensinen blir för varm och börjar förånga.

Kylning av bensinen har jag full förståelse för men TS säger ju att kylvattnet går via bensinpumpen på väg ut. Då är ju vattnet mer eller mindre varmt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Rascal:

Kylning av bensinen har jag full förståelse för men TS säger ju att kylvattnet går via bensinpumpen på väg ut. Då är ju vattnet mer eller mindre varmt.

Jag tror att TS menar på väg ut till skvallerstrålen, detta vattnet är inte så varmt då det plockas ut från motorblocket nära inloppet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...