Sudden 1 Posted September 22, 2022 Sista resan för säsongen till trailern... Tändningen ok och batterier (dubbla) ok men startrelät är helt tyst när man vrider om nyckeln. Har bytt relät eftersom det krävde ett lätt slag för att fungera sista gången vi var ute med båten. Motorn startade helt normalt då. Nu händer absolut ingenting igen efter att tändningen har aktiverats, piper och låter lite om motorn sen tyst. Kollade switchen för växelreglaget sist. Går 12 volt till stift 86 på relät när man vrider om nyckeln Ström finns på stift 30 Jord på stift 85 Ingen ström alls på stift 87 oavsett vad jag gör Testar relät med kopplingsdosan bortkopplad - relät funkar hur bra som helst Har inte en komplet ritning på hela elsystemet men kan inte se att databoxen eller något annat ska hindra att relät aktiveras Har inte testat att koppla direkt till S på startmotorn. Hade jag haft mycket hår kvar hade jag slitit det nu. Någon käck idé som jag ska testa? Sudden Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 480 Posted September 22, 2022 Hur har du testat relät? Att det klickar betyder inte att det fungerar. Har du mätt på stift 30 samtidigt som du vrider på nyckeln. Vad händer om du byglar 30 och 87? Share this post Link to post Share on other sites
Sudden 1 Posted September 23, 2022 Tack för svar Lite meckigt att bygla dem eftersom relät sitter i en hållare. Provade att dra 12V direkt från batteri till 87. Tyst som i graven från motorn Har testat med två olika relä, ett helt nytt original. Ingen skillnad Japp, har mätt och får spänning Misstänker något skumt efter reläet men fattar inte varför relät inte reagerar oavsett. Det borde slå till oavsett vad solenoiden/startmotorn gör. Ska ladda batterierna, kolla polerna och om jag kommer åt kolla anslutningar på startmotorn Kan det vara så att det är dålig anslutning till motorn och att tändning med reläer och allt fungerar men att startmotorrelät inte orkar slå till? Share this post Link to post Share on other sites
Seahunter 33 Posted September 23, 2022 Kolla jordanslutningarna på motorn, ingen jord - inget funkar. Mvh Andréas Share this post Link to post Share on other sites
Sudden 1 Posted September 23, 2022 Tack för svar Ska kolla både jord och plus. Sudden Share this post Link to post Share on other sites
Rollen 480 Posted September 24, 2022 2022-09-23 vid 10:35 skrev Sudden: Tack för svar Lite meckigt att bygla dem eftersom relät sitter i en hållare. Provade att dra 12V direkt från batteri till 87. Tyst som i graven från motorn Har testat med två olika relä, ett helt nytt original. Ingen skillnad Japp, har mätt och får spänning Misstänker något skumt efter reläet men fattar inte varför relät inte reagerar oavsett. Det borde slå till oavsett vad solenoiden/startmotorn gör. Ska ladda batterierna, kolla polerna och om jag kommer åt kolla anslutningar på startmotorn Kan det vara så att det är dålig anslutning till motorn och att tändning med reläer och allt fungerar men att startmotorrelät inte orkar slå till? Relät ska inte vara monterat när du byglar. Share this post Link to post Share on other sites
Sudden 1 Posted September 25, 2022 Tog ett pass vid motorn och har hittat problemet men inte lösningen. Kollat både + och jord på motorn och de är ok. Trots att jorden till relät var ok när jag mätte så startar inte motorn med mer än att jag drar en sladd från neg på batteriet och klämmer fast den mot stiftet när jag sätter tillbaka relät. Om jag byglar till 87 utan relät på plats så går startmotorn men motorn startar inte. Tändningen på. Relät måste sitta på plats. Kan inte se det beroendet på kopplingsschemat Får bli vårens projekt nu när jag kan konservera motorn. Någon som sitter inne på ett riktigt kopplingsschema för 5.7GXI-FF? Tack för hjölpen Sudden Share this post Link to post Share on other sites
Sudden 1 Posted June 25 Nu är det faställt. Det är säkrings och reläboxen som gett upp. Först startrelä, sen tändningsrelät på senaste turen mvh sudden Share this post Link to post Share on other sites