adrianle 0 Posted August 24, 2022 Jag får börja med att tacka för insläpp. Det är såhär: Jag köpte en båt med en F115 från 2013 som jag har problem med. Startar lätt och har bra tomgång. Dock när man lägger i en växel så kan den dö (ibland) Vibrerar ganska mycket från 1000-2000 varv. Går ojämnt och allmänt dåligt. Över 2000 så går den perfekt, Maxvarv ligger på 5100-5200. Det som är gjort: - Nya packboxar i växelhus, impellerkit. - Tempgivare - Termostat - Tändstift - Rengöring av VST, filter (såg bra ut) - Förfilter ( i båten ) - Blåsa från scepter - Bränslefilter efter membran pumpen - Rengöring och byte filter spridare, flödestest och det såg bra ut. Har införskaffat ydis, visade felkod 28, Neutrallägeskontakt, vilket också är bytt. Jag kan ha gjort en tabbe när jag monterade ur vst tanken, för att komma åt den monterade jag bort spjällhuset. Vilket jag fick ställa in på nytt för att få rätt tomgång. Nu funkar det bra. Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset?? Tacksam för svar, kan bifoga värderna från ydis om det underlättar. mvh Adrian Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 103 Posted August 26, 2022 (edited) 2022-08-24 vid 22:12 skrev adrianle: Jag får börja med att tacka för insläpp. Det är såhär: Jag köpte en båt med en F115 från 2013 som jag har problem med. Startar lätt och har bra tomgång. Dock när man lägger i en växel så kan den dö (ibland) Vibrerar ganska mycket från 1000-2000 varv. Går ojämnt och allmänt dåligt. Över 2000 så går den perfekt, Maxvarv ligger på 5100-5200. Det som är gjort: - Nya packboxar i växelhus, impellerkit. - Tempgivare - Termostat - Tändstift - Rengöring av VST, filter (såg bra ut) - Förfilter ( i båten ) - Blåsa från scepter - Bränslefilter efter membran pumpen - Rengöring och byte filter spridare, flödestest och det såg bra ut. Har införskaffat ydis, visade felkod 28, Neutrallägeskontakt, vilket också är bytt. Jag kan ha gjort en tabbe när jag monterade ur vst tanken, för att komma åt den monterade jag bort spjällhuset. Vilket jag fick ställa in på nytt för att få rätt tomgång. Nu funkar det bra. Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset?? Tacksam för svar, kan bifoga värderna från ydis om det underlättar. mvh Adrian Du har inget som blockerar propellern? Fiskelina eller sjögräs brukar skapa obalans och dålig gång på låga varvtal. Ibland kan man behöva demontera propellern för att upptäcka exempelvis en fiskelina. Maxvarvtalet känns också lågt, men det kan ju ha att göra med påväxt på skrovet eller fel stigning på propellern. Edited August 26, 2022 by Craycoat Share this post Link to post Share on other sites
guestsson 421 Posted August 26, 2022 2022-08-24 vid 22:12 skrev adrianle: Men kan felet som jag beskrev ovan ha med en fel instllning av spjällhuset?? Knappast. Synk av spjällhus påverkar på låga varv nör spjällen är nära stängda. Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 296 Posted August 27, 2022 Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv? /B Share this post Link to post Share on other sites
adrianle 0 Posted August 27, 2022 11 timmar sedan skrev Craycoat: Du har inget som blockerar propellern? Fiskelina eller sjögräs brukar skapa obalans och dålig gång på låga varvtal. Ibland kan man behöva demontera propellern för att upptäcka exempelvis en fiskelina. Maxvarvtalet känns också lågt, men det kan ju ha att göra med påväxt på skrovet eller fel stigning på propellern. Hej, nej sitter ny 4-bladig rostfri propp på. Absolut maxvarvet ska ligga på 5400 ungefär har jag läst. Men motorn går som en dröm i varv från 3000-5200 Share this post Link to post Share on other sites
adrianle 0 Posted August 27, 2022 11 timmar sedan skrev guestsson: Knappast. Synk av spjällhus påverkar på låga varv nör spjällen är nära stängda. Okej tack för svar, då får jag felsöka vidare. Nånting med tänd/soppa är det ju… Share this post Link to post Share on other sites
adrianle 0 Posted August 27, 2022 43 minuter sedan skrev Bosse: Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv? /B Hej Bosse, Okej det låter ju likt min.. Vad gjorde du för att åtgärda det? Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 296 Posted August 27, 2022 27 minuter sedan skrev adrianle: Hej Bosse, Okej det låter ju likt min.. Vad gjorde du för att åtgärda det? Faktum var att jag inte gjorde nånting förutom att undvika just de känsliga varvtalen. Men det lät som du har större omfång än vad jag hade. Kanske en bra mek vet hur det skall trimmas in för att minska bluddrandet. /B Share this post Link to post Share on other sites
adrianle 0 Posted August 27, 2022 13 minuter sedan skrev Bosse: Faktum var att jag inte gjorde nånting förutom att undvika just de känsliga varvtalen. Men det lät som du har större omfång än vad jag hade. Kanske en bra mek vet hur det skall trimmas in för att minska bluddrandet. /B Okej förstår. Ja det är lite trist när man inte kan köra i 8-10 knop och puttra. Börjar bli dags för att lämna in den snart. Tack Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 103 Posted August 27, 2022 2 timmar sedan skrev Bosse: Jag hade en 115 Yamaha 4t. för många år sedan. på varv under 1500 stängde den ner två burkar och bara gick på de två kvarvarande, nåt besparingssyfte antar jag. Men på varv runt 1500 hade lite svårt att bestämma sig hur många burkar den skulle ha igång och den gick bedrövligt. Över och under de svåra varvtalen gick den som en dröm. Kan det vara något liknande du råkar ut för men med något större delta varv? /B Jag har aldrig hört talas om cylinderavstängning på båtmotorer, de är konstant under hög belastning så det borde inte finnas något syfte att stänga av cylindrar. Var har du fått den informationen ifrån? Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 296 Posted August 27, 2022 (edited) 49 minuter sedan skrev Craycoat: Jag har aldrig hört talas om cylinderavstängning på båtmotorer, de är konstant under hög belastning så det borde inte finnas något syfte att stänga av cylindrar. Var har du fått den informationen ifrån? Lindhals Marin I Göteborg där jag köpte den en gång i tiden. /B Edited August 27, 2022 by Bosse Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 103 Posted August 27, 2022 2 timmar sedan skrev Bosse: Lindhals Marin I Göteborg där jag köpte den en gång i tiden. /B Låter som de har dragit en vals för att slippa ta tag i problemet med din motor. Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 296 Posted August 27, 2022 52 minuter sedan skrev Craycoat: Låter som de har dragit en vals för att slippa ta tag i problemet med din motor. Ja, så kan det ju såklart vara. Nu är det snart 20 år sedan det hände så jag lägger ingen energi på det. /B Share this post Link to post Share on other sites
touchwood 100 Posted August 27, 2022 Mercury´s 4-cylindriga 125 hk 2-taktare med förgasare stänger av 2 cylindrar på tomgång och alla 4 kickar in över 1800 varv Motorn kallas även för 2+2 4 cylinders på US Forum Men det är den enda jag känner till. Lindhals Marin jobbar med Mercury. 1 Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 103 Posted August 27, 2022 1 timme sedan skrev touchwood: Mercury´s 4-cylindriga 125 hk 2-taktare med förgasare stänger av 2 cylindrar på tomgång och alla 4 kickar in över 1800 varv Motorn kallas även för 2+2 4 cylinders på US Forum Men det är den enda jag känner till. Lindhals Marin jobbar med Mercury. När man pratar om båtar finns det uppenbarligen alltid någon ingenjör som har fått genomföra någon galen idé. När det gäller Japanska motorer brukar de satsa på lite mer säkra och beprövade metoder. Share this post Link to post Share on other sites
Kane 871 Posted August 27, 2022 10 timmar sedan skrev adrianle: Absolut maxvarvet ska ligga på 5400 ungefär har jag läst. Var har du läst det? Borde vara 6000 rpm. Vad står i instruktionsboken. Så om du nu når typ 5200 bör du byta prop. Share this post Link to post Share on other sites
Bosse 296 Posted August 27, 2022 Jag kan minnas fel. Jag köpte en ny Örnvik 550 clx med en 2-t 115hk Mariner på ett företag i Västra Frölunda. Det kan ha varit motorn som hade cylinderavstängning. Och vad jag minns var Mercurys och Mariners motorer samma sak i den klassen. Dessutom var 125an och 115 samma maskin med vissa variationer i förgasaren. I vilket fall som helst så bytte jag den motorn mot en mycket lätt begagnad Yamaha 115 4-t ganska snart hos Lindahls, ett byte jag inte ångrade. Sen sålde jag hela ekipaget, bara nåt år eller två senare, till en Hönöbo som hade den i många år. Trevlig båt. Lindhals servade redan då många märken, inte bara Mercury, och det gör de fortfarande. Men det inte är dom jag skulle vända mig till idag om behovet uppstår. Men inget av detta hjälper ju TS att hitta vad som är fel på hans motor. /B Share this post Link to post Share on other sites
Craycoat 103 Posted August 28, 2022 Det blev ett litet sidospår TS borde iallafall börja med att undersöka sitt val av propeller. Man ska helst ligga på övre delen i varvtalsintervallet, alltså nära 6000rpm. Fyrbladig propp greppar mycket bättre i vattnet, så det blir mer momentan belastning när man lägger i växeln också, så motorn hinner kanske inte reagera (öppna iac ventilen) förrän det är för sent. Felsöka propellern tar cirka 10 min och är gratis om TS har den gamla 3 bladiga propellern kvar, utreda bränslesystem i en Efimotor tar lång tid plus att det krävs specialverktyg och en verkstadsmanual. Share this post Link to post Share on other sites
trucker1 94 Posted August 28, 2022 Det första jag gör vid motorproblem är att "läsa" tändstiften, det går att få ut så mycket info om hur maskinen mår då. Share this post Link to post Share on other sites