Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
adrianle

Yamaha F115 2013 Går bara bra på höga varv!

Rekommendera Poster

Du har tidigare nämnt att spjällhusen demonterades. För att få motorn att gå rent efter detta måste spjällhusen synkas med instrument. Jag har tidigare svarat att det bara påverkar låga varv, vilket i och för sig stämmer, men vid kraftig osynk kan det säkert påverka upp till 2000 RPM som i ditt fall. 

Om du synkat på gehör, så kan detta vara orsaken till den orena gången.  

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev guestsson:

Du har tidigare nämnt att spjällhusen demonterades. För att få motorn att gå rent efter detta måste spjällhusen synkas med instrument. Jag har tidigare svarat att det bara påverkar låga varv, vilket i och för sig stämmer, men vid kraftig osynk kan det säkert påverka upp till 2000 RPM som i ditt fall. 

Om du synkat på gehör, så kan detta vara orsaken till den orena gången.  

Snyggt!

Tack för detta, nu får jag lite hopp.

Vad är det för instrument man använder för synkningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonstans i gömmorna efter flytten så har jag en fyrkanal Carbtune Pro. Bor du i Sth kan jag nog leta fram den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev guestsson:

Någonstans i gömmorna efter flytten så har jag en fyrkanal Carbtune Pro. Bor du i Sth kan jag nog leta fram den.

 

 

Fantastiskt, jag såg några videos angående en sådan vakkum testare, nu förstår jag :)

Jag bor i uppsala men åker då och då till sthlm i jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev guestsson:

Du har tidigare nämnt att spjällhusen demonterades. För att få motorn att gå rent efter detta måste spjällhusen synkas med instrument. Jag har tidigare svarat att det bara påverkar låga varv, vilket i och för sig stämmer, men vid kraftig osynk kan det säkert påverka upp till 2000 RPM som i ditt fall. 

Om du synkat på gehör, så kan detta vara orsaken till den orena gången.  

Det stämmer jag tänkte inte på att Yamaha använder sig av en TPS för att beräknat insprutningstiderna. Om den inte ger korrekta värden så lär gången påverkas.

De flesta sensorerna brukar ha ett felsäkert läge. Du skulle kunna prova att koppla ur kontakten till TPS sensorn och se om det hjälper. Du har även en MAP sensor i insuget som ger information till motorstyrningen så motorn borde kunna testköras utan TPS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en motorspecifik procedur att följa vid synkning. @Craycoat och @Mange249 har säkert bättre koll på detta än jag. Det kan handla om varmkörning, växel i eller ur, ev. urkoppling av givare etc. Generellt tror att det är ett krav att motorn sitter på båten i sjön för att få korrekt mottryck i avgassystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev guestsson:

Det brukar finnas en motorspecifik procedur att följa vid synkning. @Craycoat och @Mange249 har säkert bättre koll på detta än jag. Det kan handla om varmkörning, växel i eller ur, ev. urkoppling av givare etc. Generellt tror att det är ett krav att motorn sitter på båten i sjön för att få korrekt mottryck i avgassystemet.

Jag kan mer om Suzuki motorer är jag rädd. Jag känner inte till att det ska gå att synka insuget på denna typ av motor. MAP sensor ska hålla koll på trycket och alla cylindrar delar på samma insug så det blir automatiskt samma tryck.

Däremot är det en lite mer komplicerad procedur att ställa tomgången rätt. Först måste motorn varmköras. Sedan måste IAC ventilen låsas till ett fixerat läge ca 15%. Därefter justerar man in tomgången på bypassskruven. Om du hoppar över att fixera IAC så kommer den att försöka hålla motorvarvet konstant medans du skruvar, då blir det ingen bra inställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Craycoat:

Jag kan mer om Suzuki motorer är jag rädd. Jag känner inte till att det ska gå att synka insuget på denna typ av motor. MAP sensor ska hålla koll på trycket och alla cylindrar delar på samma insug så det blir automatiskt samma tryck.

Däremot är det en lite mer komplicerad procedur att ställa tomgången rätt. Först måste motorn varmköras. Sedan måste IAC ventilen låsas till ett fixerat läge ca 15%. Därefter justerar man in tomgången på bypassskruven. Om du hoppar över att fixera IAC så kommer den att försöka hålla motorvarvet konstant medans du skruvar, då blir det ingen bra inställning.

Tack för alla svar, jag fick låna vacumklockor av min marina.

Finns en film på en f150 när man använder en vaccum mate.

Jag ska prova detta och följa stegen som Craycoat skrev.

Jag hittade en gammal film innan jag skruvade isär hela insuget och spjällhusen. 

Den gick då bättre lät det som. Eftersom jag inte kört den i sjön innan nedmontering så tror (hoppas) jag att detta ska göra susen.

 

Jag återkopplar.

Trevlig kväll

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev adrianle:

Tack för alla svar, jag fick låna vacumklockor av min marina.

Finns en film på en f150 när man använder en vaccum mate.

Jag ska prova detta och följa stegen som Craycoat skrev.

Jag hittade en gammal film innan jag skruvade isär hela insuget och spjällhusen. 

Den gick då bättre lät det som. Eftersom jag inte kört den i sjön innan nedmontering så tror (hoppas) jag att detta ska göra susen.

 

Jag återkopplar.

Trevlig kväll

Återkoppling.

 

Vaccum klockorna kan man bara använda till förgasare. Jag har insprut.

 

Men jag ställde in tpsen och tog bort silencer burken.

Kollade lite på hur spjällhuset reagerar.

Såg då att jag har monterat ena fjädern på fel sida där man justerar hur mycket spjällen ska öppna.

Satt fjädern rätt och gjorde en grundlig inställning av spjällhuset.

Nu går hon fantastiskt!

Blir till att testa i sjön sen så får vi se. Men jag tror verkligen hon kommer gå klockrent på låga varv.

 

Tack för alla era svar.

Jag bifogar en film på när jag är ute o kör sen.

 

Trevlig helg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fungerade!

 

Jag tror att det främst är tps som justeras mot referensvärde i volt och singelspjäll på denna variant. F150n har dock 4. Ovanligt på en så pass ”enkel” maskin men den har lite ess i rockärmen…

 

Som jag skrev tidigare är F115 en maskin som är känd för att tuffa på i oändligheten, så du bör ha en bra bekantskap efter detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...