Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Setter

Aquador 23 HT eller 24 HT

Rekommendera Poster

Vi har för avsikt att skaffa oss en annan båt och just nu ligger fokus på Aquador 23HT eller 24HT. Jag hittar dock inget om vad man får för den extra längden, allt verkar ju lika. Någon som vet? Från vilket år kom den nya instrumenteringen på 23 HT?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Setter:

Vi har för avsikt att skaffa oss en annan båt och just nu ligger fokus på Aquador 23HT eller 24HT. Jag hittar dock inget om vad man får för den extra längden, allt verkar ju lika. Någon som vet? Från vilket år kom den nya instrumenteringen på 23 HT?

 

Har haft en AQ 24 DC, den extra foten är peken i fram- dvs inte själva båten. Så i min mening är att man lika väl kan köpa en nyare / fräsch 23a och sedan montera en peke ifall man känner att den behövs. 
 

Sen är det såklart lite andra skillnader då 24an är nyare. De har tex en lite nyare motor 4.5L MPI, träinredningen är vaxad teak istället för lackat körsbärsträ, grå dynor istället för blå. 
 

Sammantaget, skulle jag köpa igen skulle jag likaväl kunna välja en 23a och troligen spara en rejäl slant.

 

P.S min 24a drog ca 1.4 L /nm. Tror att en 23a med 5.0 MPI kan köras runt 1.5 L /nm så det är ingen jätteskillnad där egentligen.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Setter:

Från vilket år kom den nya instrumenteringen på 23 HT?

Har för mig ett den dök upp runt 2010/11.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret. Tar med måttband nästa gång jag kollar på en 24:a

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...