Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
kristoffer78

Swe max 750

Rekommendera Poster

Hej. Vi har precis skaffat oss en Swe max 750 och hastighetsmätare fungerar inte på den.
Min fråga är om det är nån som har en aning var jag ska börja felsöka?
Motor är en Vetus på 63 hk.
MVH Kristoffer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra början kan vara att beskriva vad det är för mätare du har och kanske en bild på både mätare och givare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hastighetsmätaren??? Du menar knopmätare eller kan det vara så att du menar varvräknaren, då det är det instrument som är kopplat till motorn. Ta gärna en bild på mätaren och lägg upp här.

 

Nu vill jag inte förstöra glädjen med en ny båt så ta vad jag skriver nedan som info och ingen dålig kritik

Nu vet jag inte om du/ni är medvetna om att 63 hk är helt fel maskin för den båten. Om man nu inte gillar att åka sakta eller gräva med aktern. För jag kan inte tänka mig att den orkar att plana fullt ut.

Men då finns det andra båttyper som är gjorda för detta. Swemaxen har ett planande skrov, dock lättdrivet, som gärna ormar sig i lägre farter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gelis:

Nu vet jag inte om du/ni är medvetna om att 63 hk är helt fel maskin för den båten. Om man nu inte gillar att åka sakta eller gräva med aktern. För jag kan inte tänka mig att den orkar att plana fullt ut.

Men då finns det andra båttyper som är gjorda för detta. Swemaxen har ett planande skrov, dock lättdrivet, som gärna ormar sig i lägre farter.

Är man ointresserad av att köra snabbt låter även 63 hk som onödigt stark motor. Jag hade helt klart valt en motor runt 30 hk för en sån båt om jag hade haft båten och var tvungen att byta motor. Deplacementsfart räcker gott för väldigt många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev excel319:

En bra början kan vara att beskriva vad det är för mätare du har och kanske en bild på både mätare och givare.

Självklart fixar jag det tills imorgon, men vad menar du med givaren?

 

6 minuter sedan skrev Gelis:

Hastighetsmätaren??? Du menar knopmätare eller kan det vara så att du menar varvräknaren, då det är det instrument som är kopplat till motorn. Ta gärna en bild på mätaren och lägg upp här.

 

Nu vet jag inte om du/ni är medvetna om att 63 hk är helt fel maskin för den båten. Om man nu inte gillar att åka sakta eller gräva med aktern. För jag kan inte tänka mig att den orkar att plana fullt ut.

Men då finns det andra båttyper som är gjorda för detta. Swemaxen har ett planande skrov, dock lättdrivet, som gärna ormar sig i lägre farter.

 Precis, jag menade så klart knopmätaren. Varvräknaren fungerar som den ska, men däremot knopmätaren står helt still. Angående låga farter så har du 100% rätt, den gillar inte det. Det blir nästan en kamp mellan den som har rodet och själva båten. Fick tyvärr erfara det själv.

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Är man ointresserad av att köra snabbt låter även 63 hk som onödigt stark motor. Jag hade helt klart valt en motor runt 30 hk för en sån båt om jag hade haft båten och var tvungen att byta motor. Deplacementsfart räcker gott för väldigt många.

Vi är en familj på två vuxna och två barn (11 år och 14 år) och 63 hk räcker gott och väl för oss. Båten orkar dra barnen i en gummiring så är de också nöjda :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om knopmätaren inte är av en modern gps‐typ, inte troligt, så måste det finnas en givare i botten eller på akterspegeln. De ser oftast ut som en propeller eller ett litet paddelhjul. Finns även de som drivs av bara vattentryck, men då har du ingen distansmätare i instrumentet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Är man ointresserad av att köra snabbt låter även 63 hk som onödigt stark motor. Jag hade helt klart valt en motor runt 30 hk för en sån båt om jag hade haft båten och var tvungen att byta motor. Deplacementsfart räcker gott för väldigt många.

Jojo så är det, men då kanske man har bättre glädje av en båt som är gjord för just deplacementfart.
Som TS skriver så är den inget kul i låga farter. 
Vill man åka sakta så och slippa kämpa mot båten så är ett planade skrov med en motor som inte är gjord för ett planande skrov i den storleken som en Swemax750 ingen bra lösning.

Sedan att TS tycker att det räcker för dennes familj är helt ok, inget jag har med att göra eller opponerar mig emot. Var bara lite info till TS.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av SweMax eller i alla fall MiniMax 690 fanns i en version med VP MD 11 C med drev.

En båt för de som inte ville åka så fort. Kan vara en sådan båt som konverterats till en starkare motor.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Här kommer bilden på mätaren, men tyvärr hittade jag ingen givare. Kollade under badbryggan men hittade som sagt ingen.

MVH Kristoffer

 

 

mätare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kristoffer78:

Hej på er.

Här kommer bilden på mätaren, men tyvärr hittade jag ingen givare. Kollade under badbryggan men hittade som sagt ingen.

MVH Kristoffer

 

 

mätare.jpg

 

Den sumlog som Din bild visar är helt mekanisk och drivs av en propellergivare lika nedanstående via en wire. Givaren sitter på undersidan skrovet. Följ wiren från mätaren så hittar Du givaren, om den finns kvar.

 

image.png.b35d2072cd42f9bf5e4930889f2f0aa5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligt att wiren går av. Finns inga nya att köpa.

Däremot går det att laga.

Om det är det som är felet så ska jag  berätta hur jag gjort, håller fortfarande efter flera år 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Vanligt att wiren går av. Finns inga nya att köpa.

Däremot går det att laga.

Om det är det som är felet så ska jag  berätta hur jag gjort, håller fortfarande efter flera år 

 

Finns emellanåt att köpa både nytt och begagnat på Ebay, såväl givare, propeller som wire. Jag köpte för något år sedan 5 st nya wirar i olika längder och två propellrar av en portugisisk marinbutik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Finns emellanåt att köpa både nytt och begagnat på Ebay, såväl givare, propeller som wire. Jag köpte för något år sedan 5 st nya wirar i olika längder och två propellrar av en portugisisk marinbutik.

Ja det stämmer, men problemet är att dom tillfällena inte växer på träden precis.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den typen av Sumlog finns med en elektrisk/magnetisk givare med skovelhjul. Givare och instrument förbinds med en sladd. Kolla på baksidan av instrumentet efter sladden och följ den så hittar du givaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rascal:

Den typen av Sumlog finns med en elektrisk/magnetisk givare med skovelhjul. Givare och instrument förbinds med en sladd. Kolla på baksidan av instrumentet efter sladden och följ den så hittar du givaren.

Går även den sumlogen moturs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Går även den sumlogen moturs?

Minns inte, men jag har för mig att den kanske hade en annan typ av nollställning av tripmätaren. Givaren sitter kvar i båten men instrumentet är ersatt sen flera år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Går även den sumlogen moturs?

Den jag hade hette Sumlogg II och gick åt rätt , medurs, håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det står även ELECTRONIC på den, och den går medurs.

 

Givare med blindplugg.

 

nedladdning.jpg

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...