Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Christina93

Nivågivare båt visar tvärtom och inte helt tomt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

jag har en Uttern 5202, min tankmätare har stannat på halvtank. Jag bestämde mig för att köpa en ny mätare och den visade samma sak. Köpte en ny nivågivare: https://www.seasea.se/instrument/motor-tankinstrument/tankinstrument/nivågivare-wema-s3-eu-i-rostfritt

 

den visade tvärtom. Fullt istället för tomt och när den visar tomt är den inte på e utan strecket ovan. 
 

jag behöver er hjälp! Vilken nivågivare ska jag ha och varför visade den så fel.  
 

Tack i förhand! 

Redigerad av Christina93
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns (minst-) två olika standarder, amerikansk och europeisk.

Den europeiska standarden är att givarna har en resistans på 0-180 ohm, där 0 ohm är tom tank.

Nu minns jag inte hur det är med den amerikanska varianten, men jag tror att det är omkring 240-30 ohm, där 240 ohm är tom tank, fela mig gärna om jag har rätt… men ditt tankinstrument är inte kompatibelt med givaren, därför är det som det är, när det inte är som det skall.

 

Jag tycker det verkar konstigt att man på Utternbåtar valt den amerikanska standarden… men förre ägaren kanske har bytt instrumentet och givaren?

 

Så svaret på din fråga är; att det beror nu på vilken standard tankinstrumentet i din båt är byggt för, det måste ju matcha givaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt är original och det är en mercury mätare och givaren ser ut såhär( sett flera uttern  modeller har denna givare så måste också vara original) 

 

 

C398E6AE-2411-43AE-8574-5DA746D0DABF.jpeg

4CF36593-9407-42B8-9212-DD3AA04A5393.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Christina93:

Allt är original och det är en mercury mätare och givaren ser ut såhär( sett flera uttern  modeller har denna givare så måste också vara original) 

 

 

C398E6AE-2411-43AE-8574-5DA746D0DABF.jpeg

4CF36593-9407-42B8-9212-DD3AA04A5393.jpeg

Ok, då är det inte konstigt, det är Mercurys standardmätare och inget som Uttern valt. Alltså en amerikansk.

 

Jag fann en givare som bör passa ditt instrument, här (följ länken).

675 kr, kanske det tillkommer fraktkostnad.

För ungefär samma pris kan du köpa både givare och instrument hos Biltema. (Europeisk standard)

Jag hade sådana instrument och givare i förra båten, och till vattentankarna i nuvarande båt, och dom är bra!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu köpt en ny nivåmätare av amerikan model, det var som du sa, nu visar den rätt när den är på ytan(jag testar för hand) men när den är i tanken svajar den mellan 2-3 streck. Står stilla i någon sekund bara. Den nya mätaren hade ingen kabel för jord så är osäker om det är ok att hoppa jord kabel och endast använda signal och minus kablarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Christina93:

FC3F10BD-642F-414C-8437-C2DAFB988B18.jpeg

Ursäkta en fråga, men är tanken så grund? Givaren ser jättekort ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-14 vid 22:13 skrev Christina93:

Jag har nu köpt en ny nivåmätare av amerikan model, det var som du sa, nu visar den rätt när den är på ytan(jag testar för hand) men när den är i tanken svajar den mellan 2-3 streck. Står stilla i någon sekund bara. Den nya mätaren hade ingen kabel för jord så är osäker om det är ok att hoppa jord kabel och endast använda signal och minus kablarna? 

Jord har du inte ombord, i båtens elsystem men väl minus.

Om du har landström har du däremot skyddsjord, som är någonting annat.

 

Givaren kopplas i serie med instrumentets minus, jag skall se om jag hittar en figur att visa dig….


249E27BB-25C2-4FF1-982B-A2DDC1C55805.jpeg.a25c687c25c5a37251ba2b04c87c1d0f.jpeg

 

Picasso hade kanske ritat snyggare… men så här kopplas de allra flesta sorters tankinstrument.

Instrumentet får ju plus på vanligt vis, men minus får det genom givaren, och det är flottörens position på givarens rör som bestämmer spänningen som då instrumentets visarnål reagerar på.

Minus och plus finns ju däremot till instrumentbelysningen, men det är en annan sak.

 

2022-07-14 vid 22:48 skrev raol:

Ursäkta en fråga, men är tanken så grund? Givaren ser jättekort ut.

Ja det var väldans vad den var kort… kan det stämma?

Har du stoppat ned en tumstock i tanken och mätt höjden från botten till några centimeter under tankens tak? 
Dom där givarna finns nu i flera olika storlekar, det är ju sällan någon passar precis, men då väljer man en som är någon cm kortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Osäker på ritning ovan om den appliceras till denna givare. Den har två kablar, svart och blå. ”Jord” är gul. Gissar att den sätts fast med skruvarna.

 

Redigerad av Christina93

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite rörigt när du kör två trådar om samma sak.

 

När det gäller "svajar mellan två streck" så har du ju nu svaret i din andra tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Christina93:

Osäker på ritning ovan om den appliceras till denna givare. Den har två kablar, svart och blå. ”Jord” är gul. Gissar att den sätts fast med skruvarna.

 

Bry dig inte om kabelfärgerna!

koppla svart till minus på instrumentet, och blå till minus i båtens elsystem, som tycks vara det samma som en anslutning i tankens gods. Om du kopplar svart och blå tvärtom spelar ingen roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och som jag påtalat i din andra tråd om givare, se till att jordkabeln är ansluten till tanken. Du vill inte ha gnistor av statisk elektricitet när du tankar!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...