Anders89 8 Posted June 29 Hej alla! det är såhär att jag har en VP 225 v6 med sx-drev. orginal sitter en 21P alu propeller då gör båten ca 40 knop inom sitt Rpm band som är 4400-4800. jag ville ha en stålpropeller så jag köpte en 21P men nu går båten söligare, redan vid 4800 RPM gör båten bara 35 knop och jag har mer gas o ge men vill ej övervarva. kan nån förklara hur det blir såhär? när stingray kör båten med SS propeller så kör dem 21P och båten gör då ca 44 knop. MVH Anders Share this post Link to post Share on other sites
IngemarE 2,099 Posted June 29 En förklaring kan vara att propellern inte riktigt har de data som den skall ha. Jag har råkat ut för propeller som köpts med en viss stigning, men som avvek en hel del. Även om det är långsökt kanske du skulle se till att få propellern uppmätt på propellerfirma ? Bara för att utesluta detta. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 29 18 minuter sedan skrev IngemarE: En förklaring kan vara att propellern inte riktigt har de data som den skall ha. Jag har råkat ut för propeller som köpts med en viss stigning, men som avvek en hel del. Även om det är långsökt kanske du skulle se till att få propellern uppmätt på propellerfirma ? Bara för att utesluta detta. Hej! yes okej kan det vara så kanske. rätta mig om jag har fel men OM det är en 21P viss ska den inte gå sämre då? känns helt sjukt jag tappar ju ca 9 knop från alu till SS Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 29 Okej har tittat på min orginal den är 14/3/21 den nya är 14,1/4/21 kan det göra så stor skillnad? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 800 Posted June 29 15 minuter sedan skrev Anders89: Okej har tittat på min orginal den är 14/3/21 den nya är 14,1/4/21 kan det göra så stor skillnad? Betyder 4'an att den är fyrbladig? Share this post Link to post Share on other sites
Freez 102 Posted June 29 Lite svårt att tolka siffrorna på original proppen men kan det vara så att du bytt till en propeller med större diameter vilket normalt förbättrar accelerationen men försämrar toppfarten. Även rake och cuppning påverkar prestandan. Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 30 Där är litet mellanrum mellan propp o drev? Kan de vara nåt? Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 30 Hej! på den nya rostfria behöver man brickan som sitter orginal? Ni ser den passar i alu proppen men den passar inte samma på SS Share this post Link to post Share on other sites
gusvo085 89 Posted June 30 Det ser ut att vara mindre area på bladen på den nya? Kan det betyda att den inte flyttar lika mycket vatten - alltså lättare att varva och slirar mer? Share this post Link to post Share on other sites
Kane 800 Posted June 30 1 timme sedan skrev Anders89: Hej! på den nya rostfria behöver man brickan som sitter orginal? Ni ser den passar i alu proppen men den passar inte samma på SS Olika propellrar brukar kräva olika tryckbrickor. Du fick inte med någon till den nya? Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 30 35 minuter sedan skrev Kane: Olika propellrar brukar kräva olika tryckbrickor. Du fick inte med någon till den nya? Nej 😕 Share this post Link to post Share on other sites
Anders89 8 Posted June 30 Det är betydligt större glapp på ss än orginal säkert lätt 5mm firman jag köpte av tror det kan vara att avgaserna kommer ut där o skapar bubblor som gör att den slirar. Ska testa med ny bricka från dem Share this post Link to post Share on other sites
Freez 102 Posted June 30 6 timmar sedan skrev Anders89: Där är litet mellanrum mellan propp o drev? Kan de vara nåt? Ja de ser ut att vara ett lite väl stort avstånd. Kan du hitta beteckning på din gamla propeller så går det att jämföra med din nya? Share this post Link to post Share on other sites