Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johan8

Rattbyte problem, skruvar kassa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Micore 550 GT som behöver en ny ratt då den gamla blivit väl väderbiten.

Här till problemet. Ratten sitter med 6 skruvar. Dessa sitter extremt hårt, endast två har lossat. Övriga skruvhuvuden är nu nästintill förstörda efter dagens försök att lossa ratten. Är inne på att borra upp skruvarna, men är rädd att jag förstör navet bakom. I mitt desperata försök att lossa en av skruvarna drog jag i en torxsbits och fick så bra grepp att den knäcktes i ett av skruvhuvudena. 

 

Lyfter jag på locket i mitten av ratten sitter ingen bult, den verkar sitta från insidan. Båten har kabelstyrning.

Bifogad bild är innan "skruvhaveriet".

 

Är det någon som har tips om hur jag kan lösa detta? Eller får jag leva med den här ratten?

 

Tacksam för tips!

 

/Johan

unnamed.thumb.jpg.f7be8775dccaf02c14d85912d4693c64.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla i navet troligen har det suttit en skruv i centrum . 

en trearmad avdragare kan du prova  med först ,lägg en mkt kort skruv i centrumet prova dra loss.

2/ borra ur insexskruvhuvudena den med bits får du såga i ekern o bryta loss ratten på, kanske finns det hål för avdragare bakom kringlan?  ev.  värme/slag när du drar kan hjälpa .smörj först det ser oxiderat ut  .fäst den nya med rätt skruv  B

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att dra skruvarna så hårt du kan åt "fel" håll.

Det gäller att knäcka den oxid som gör att skiten fastnar.

Löste liknande problem på det sättet.

Ett distinkt knak hördes, sedan gick det att lossa åt rätt håll, även om det krävds lite muskelspänning givetvis.

 

// Mats W

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Redigerad av Wergis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bemek:

kolla i navet troligen har det suttit en skruv i centrum . 

en trearmad avdragare kan du prova  med först ,lägg en mkt kort skruv i centrumet prova dra loss.

2/ borra ur insexskruvhuvudena den med bits får du såga i ekern o bryta loss ratten på, kanske finns det hål för avdragare bakom kringlan?  ev.  värme/slag när du drar kan hjälpa .smörj först det ser oxiderat ut  .fäst den nya med rätt skruv  B

 

Tack för bra tips!

Ska försöka återställa efteråt med. Det här kan bli ett lite stökigare jobb har jag på känn, så får eventuellt vänta ut "badsäsongen" för familjefriden 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Johan8:

Är inne på att borra upp skruvarna, men är rädd att jag förstör navet bakom. I mitt desperata försök att lossa en av skruvarna drog jag i en torxsbits och fick så bra grepp att den knäcktes i ett av skruvhuvudena

Skruvarna är inte Torx, det är ju vanlig insex. Tycker inte någon ser så illa ut att det inte skulle kunna gå att få riktigt bra grepp. Men A och O är att ha exakt rätt storlek och se till att den bottnar innan man försöker (rensa ev. skräp i hålet). Och givetvis ha riktigt bra bits !

 

Men det är ju annars navet som du skall lossa. Eller har du köpt en ny ratt utan nav, med en hålbild som stämmer exakt med ditt nuvarande nav ?

Håller med om att det sannolikt suttit en skruv med bricka i navcentrum, det verkar finnas spår av brickan i oxiden. Navet är ju f.ö. koniskt och kan säkerligen sitta som bara den. Men med en avdragare som du redan fått tips om och samtidigt knacka med en hammare på navet (baksidan) när avdragaren är duktigt spänd brukar få ratten att lossna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev IngemarE:

Skruvarna är inte Torx, det är ju vanlig insex. Tycker inte någon ser så illa ut att det inte skulle kunna gå att få riktigt bra grepp. Men A och O är att ha exakt rätt storlek och se till att den bottnar innan man försöker (rensa ev. skräp i hålet). Och givetvis ha riktigt bra bits !

 

Men det är ju annars navet som du skall lossa. Eller har du köpt en ny ratt utan nav, med en hålbild som stämmer exakt med ditt nuvarande nav ?

Håller med om att det sannolikt suttit en skruv med bricka i navcentrum, det verkar finnas spår av brickan i oxiden. Navet är ju f.ö. koniskt och kan säkerligen sitta som bara den. Men med en avdragare som du redan fått tips om och samtidigt knacka med en hammare på navet (baksidan) när avdragaren är duktigt spänd brukar få ratten att lossna.

Dessvärre ser inte någon av huvudena ut sådär längre efter ett gäng försök. Testade med torx för att få loss en av dem men den knäcktes av i skruvhuvudet. Tittade på att byta till ratt med exakt samma hålbild först. Nu är jag inne på att få bort navet och återställa det hela. Men då båten ligger i förövrigt fin för säsongen är jag nu lite tveksam om jag ska ge mig på det nu, lutar åt att det får fixas på land i vinter.

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om nya ratten har samma stora hål för motsvarande passning på navet, så ginge det kanske att göra så här:

 

Sätt ratten något på sned. Kolla om det går att justera nåt i styrningen till nytt mittläget på motorn. Behöver egentligen bara vrida ratten lite. 

 

Borra ur samtliga trilskande skruvskallar. 

Håll ratten i mittläge, för gång rakt fram. 

Borra sex nya hål i navet, på sidan av de gamla. 

Gänga, fetta och skruv fast. 

 

Klart. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Om nya ratten har samma stora hål för motsvarande passning på navet, så ginge det kanske att göra så här:

 

Sätt ratten något på sned. Kolla om det går att justera nåt i styrningen till nytt mittläget på motorn. Behöver egentligen bara vrida ratten lite. 

 

Borra ur samtliga trilskande skruvskallar. 

Håll ratten i mittläge, för gång rakt fram. 

Borra sex nya hål i navet, på sidan av de gamla. 

Gänga, fetta och skruv fast. 

 

Klart. 

 

Tror jag försöker lossa ratten först genom att hetta upp skruvarna (tror inte det går), därefter navet kyla/värma/kränga av. 
 

I tredjehand borra upp, men bra tips kring att göra nya gängor och passa in. Säkert där jag hamnar till slut 😀

 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Johan8:

Tror jag försöker lossa ratten först genom att hetta upp skruvarna (tror inte det går), därefter navet kyla/värma/kränga av. 
 

I tredjehand borra upp, men bra tips kring att göra nya gängor och passa in. Säkert där jag hamnar till slut 😀

 

tack!

Ok, det låter ju bra. Men varför vill du lossa navet från ratten. Har inte den nya ratten nav med teleflexkona som den du försöker lossa?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Bosse:

Ok, det låter ju bra. Men varför vill du lossa navet från ratten. Har inte den nya ratten nav med teleflexkona som den du försöker lossa?

 

/B

Hej!

 

Väntade med att köpa ratt efter hur det gick med att ta bort den gamla. Och för att se vad för nav det är. Det finns ju olika standarder för nav har jag sett. Är detta teleflex? Brukar rätt ofta stå 3/4” std nav. Passar inte det?

 

Har landat i avdragare tillsammans med värme för att försöka få väck hela ratten med navet.

 

tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Johan8:

Hej!

 

Väntade med att köpa ratt efter hur det gick med att ta bort den gamla. Och för att se vad för nav det är. Det finns ju olika standarder för nav har jag sett. Är detta teleflex? Brukar rätt ofta stå 3/4” std nav. Passar inte det?

 

Har landat i avdragare tillsammans med värme för att försöka få väck hela ratten med navet.

 

tack!

Jag kan inte 100% säkert säga att detta är teleflex. 
Spruta på nån inträngande rostlösare under ett par dagar så att den får tid att tränga ordentligt. 

Sätt den sen i spänn försiktigt och låt den stå och spraya mer.  Trägen vinner, till slut kommer den att släppa, undvik våld.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm inte knacka med hammare. Det skall vara "hårt", dvs stål mot stål när du slår så det blir bra vibrationer 😉.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

knacka är bra, kommer man inte åt baksidan får man slå på avdragarens skalle. slagskruvmejsel i kombo med tung hammare obs rotationsriktingen är en annan metod  B (bytte ratt förra säsongen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allesammans, enklast är nog att jag kollar vad det är för nav etc när grejerna är av.😀 men tror detta kan vara Teleflex efter ett gäng googlingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...