Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Flin

Fäste i bom med popnit

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

 

Jag ska byta ut popniten med tillhörande lina som sitter i bommen, se bild. Jag har aldrig popnitat förut och undrar om hålet i popniten kommer per automatik eller är det en särskild popnit man behöver? Eller borrar man ett litet hål efter men popnitat?

 

20210814_142952731_iOS (1) (1) (kopia).jpg

Redigerad av Flin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hålet ingår i konstruktionen av popnit. 
MEN!

Du behöver en popnit med rätt mått (rätt längd, rätt diameter) samt i materialet monell (monel?) som är en legering som inte skadar aluminium. 
Du behöver också en popnittång av kraftigare modell. Monellnitarna är rätt hårda att jobba med.

 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Är det helt fel att använda aluminium popnit i aluminiummast med andra ord? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar utmärkt med aluminium, så klart. Anledningen till att aluminiumnitar inte används så mycket är för att de kan vara för svaga när det gäller att hålla fast saker. För många ändamål funkar det garanterat fint ändå, särskilt om man överdimensionerar lite. Men jag skulle inte vara så säker på att det blir ett passande hål. Jag hade skippat popnit och i stället borrat ett lite för stort hål och letat upp en passande "ögla" i plast för att skydda linan från den vassa metallkanten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

popnit.jpg.7c648b646581d2a60b40de75abf49db8.jpg

Så här ser en popnit ut, innan man nitat fast den.

 

Hmmm, är det verkligen en popnit?

Är det inte en slags skoning eller fodring, ett nötningsskydd, en slags aluminiumbussning?

Popnitar brukar inte ha så stort hål i sig att man kan få igenom en lina, eller rättare sagt, om man finner en sådan stor popnit så kan man inte nita fast den med handkraft, då behövs kraftigare verktyg. 

Dessutom blir ju sällan popnitar "ihåliga" delar av den där "metallspiken" brukar ju bli kvar i hålet. eller så viker sig nitens innersta del inåt så att en passage av lina eller något annat skulle bli omöjlig.

 

Jag tror, si så där, att det är någon form av märla. Alltså en annan typ av "nit" som består av två delar som man nitar ihop med ett verktyg eller med hammare och mothåll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kanske du har rätt i, jag ska be någon på båtklubben ta en titt på plats
 

tack för hjälpen! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Flin:

Ja det kanske du har rätt i, jag ska be någon på båtklubben ta en titt på plats
 

tack för hjälpen! 

Jag har ju visserligen haft fel förr, men å andra sidan nitar jag med popnitar varje vecka... (med tryckluftsverktyg)...

 

Frågan också, om linan är löpande till exempelvis revningen eller om den sitter fast med en stoppknut på insidan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju visserligen haft fel förr, men å andra sidan nitar jag med popnitar varje vecka... (med tryckluftsverktyg)...

 

Frågan också, om linan är löpande till exempelvis revningen eller om den sitter fast med en stoppknut på insidan?

Jag popnitar inte varje vecka, men måste också erkänna att jag trodde det talades om bombeslaget som sitter med popnitar..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag popnitar inte varje vecka, men måste också erkänna att jag trodde det talades om bombeslaget som sitter med popnitar..?

Jag tittade först på knapen på masten... 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag popnitar inte varje vecka, men måste också erkänna att jag trodde det talades om bombeslaget som sitter med popnitar..?

Mastbeslaget, typ knap...  Menar du väl? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sån, eller liknande vore väl smutt? 

Screenshot_20220508_214029_com.android.chrome.jpg

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Mastbeslaget, typ knap...  Menar du väl? 

Nej. Om jag skulle byta snöret på bommen hade jag öppnat bommen genom att ta bort bombeslaget genom att borra bort den inringade popniten och efter bytet poppa om beslaget. 

1A10963E-5C19-4F3D-A653-D24D8B3E184C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning brukar ett hårdmetallborr med Ø4,2 mm vara väldigt användbart, då väldigt många popnitar är på Ø 4,1 mm… iallafall dom som brukar komma i min väg.

29 minuter sedan skrev Hybro:

En sån, eller liknande vore väl smutt? 

Screenshot_20220508_214029_com.android.chrome.jpg

Den kan man ju popnita fast! 😲

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man använder tillräckligt korta nit, som inte skaver i linan på insidan. Eller korta RF-skruv i gängade hål. 

Skulle tro att det är viktigt att göra ett tajt hål, där linjenomföringen ska passas in.  Går förmodligen med lämpligt smal hålsåg. Ju tätare dessto mindre belastning på nit eller skruv. 

 

Bombeslaget i änden på bommen, duger inte att poppnit med aluminiumnit... 

Glappar snart upp. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Flin:

Tack! Är det helt fel att använda aluminium popnit i aluminiummast med andra ord? 

Ser att TS frågade om poppnit i mast, inte i bom. 

Missuppfattade tydligen. 

Och då kan man fråga sig vad TS tänker sig med ev hål?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Ser att TS frågade om poppnit i mast, inte i bom. 

Missuppfattade tydligen. 

Och då kan man fråga sig vad TS tänker sig med ev hål?

Nja, jag tror nog att TS inkluderade bom i "mast", eftersom det inlägget handlade om materialet. I första inlägget framgår det tydligt att det är hålet i bommen, där snöret sitter, som avses.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet. 

 

Men varför borra hål i hela poppniten? 

 

Räcker gott om man med viss försiktighet skaver av poppnitsskalen med en större borr, typ 8 mm. 

Knackar till med en 4 mm dorn. Och vipps.... 

 

Viss försiktighet krävs dock, så att man inte borrar i mast, bom eller hur det nu var. 

 

Ett tag trodde jag att förskoningen där snöret kommer ut, var en stor poppnit med urborrat hål. 

Tänk så fel jag kan ha. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för engagemanget! Jag tror jag tappade bort mig lite i alla era svar men det är alltså på bommen där snöret kommer ut som jag menar. Snöret är gammalt och slitet. Det är inte en stor belastning på snöret i sig, det ska sitta en sprint i änden som fästes i hålet i bommen (där det på bilden sitter en sprint bara) för att hålla segel på plats. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att snöret sitter instucket i bommen och har en knut på insidan. Om snöret bara ska hålla en sprint så den stannar på bommen när den är "lös".

 

För att byta snöret så får du borra bort nitskallen i beslaget och sätta ett nytt snöre. Sedan nita tillbaka beslaget med Monel nitar. Går bra med en kraftigare popnittång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två sketna popnit och en sån här från t ex Biltema. 

IMG_20220510_154924.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...