Gå till innehåll
måndag 26 januari 2026
patrikflink

Nivågivare krångel.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte förra året hos BT komplett med givare och mätare för min vattentank. Fungerade utan problem hela 2021. Tömde såklart tanken och slangar/pumpar ect inför vintervilan.

Nu i år så visar den tom, även fast jag har full tank. Knackar jag på mätare så rör den sig lite men inte mycket. Tänkte premiären skulle råda bot på givaren om den hade fastnat, men icke.

Har tyvärr inte mätinstrument med mig, men ska mäta i veckan och se om jag kan Ohm-mäta givaren, bör väl ge utslag vid typ halv tank?

Själva mätare har ström, syns att den vill röra sig vid på och av med huvudströmbrytaren, men bara några millimeter, typ 5.

Är det så dålig kvalite hos BT?

Givaren sitter ju såklart illa till och självklart ska just detta strula...

Screenshot_20220410-080052.png

Screenshot_20220410-080148.png

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla alla ledningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev raol:

Börja med att kolla alla ledningar.

Har gjort det, är ca 1 meter kabel mellen givare och mätare (satte mätaren nära diskhon). Sitter i ändarna osv, körde med röda krympkabelskor med smältlim, så där sitter det iallafall.

Känns som om det är hårdvaran som är trasig, mätare/givaren. Ska som sagt in i veckan och felsöka med rätta verktygen. 

Men det är ju så irriterande...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är säker på att kontakterna inte lossnat eller ärgat så är min gissning att flottören på givaren fastnat. Detta har hänt mig. Det är ju trots allt bara 5 skruvar att loss för att kolla.

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev patrikflink:

Är det så dålig kvalite hos BT?

Dessa är egentligen samma tillverkare som WEMA, i vissa fall deras förra modeller. Men det står naturligtvis inte "WEMA" på Biltemas....

Har inte haft problem med dem (varken versionen från BT eller WEMA), däremot är det generellt att givaren kan fastna, som redan nämns.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett enkelt test är att du kopplar bort givaren från instrumentet och ser vad som händer. Då ska du få fullt utslag på instrumentet. (Har du US-standard på givaren så får du kortsluta givaren i stället.)

Får du då fullt utslag så blir det till att lyfta upp givaren och kolla om den fastnat i något läge.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Löst nu😡!

Juckade lite på säkringen, blir att putsa hållare samt gå igenom alla säkringar.

Hela hållaren sitter under instrumentbrädan, så detta är ett enkelt jobb.

Tack alla för tips.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
53 minuter sedan skrev IngemarE:

Dessa är egentligen samma tillverkare som WEMA, i vissa fall deras förra modeller. Men det står naturligtvis inte "WEMA" på Biltemas....

Har inte haft problem med dem (varken versionen från BT eller WEMA), däremot är det generellt att givaren kan fastna, som redan nämns.

Det är ingen idé att knacka på instrumentet. Ström har du först i kablarna när du förbrukar någonting, med spänning är det en annan sak.

Ja detta är Wema-kopior, men med erfarenhet vet jag att dessa kopior är bra och tillförlitliga.

Endast min sådan givare i septiktanken har fastnat, men det är ju inte så konstigt i den miljön som finns där.

45 minuter sedan skrev ABC:

Ett enkelt test är att du kopplar bort givaren från instrumentet och ser vad som händer. Då ska du få fullt utslag på instrumentet. (Har du US-standard på givaren så får du kortsluta givaren i stället.)

Får du då fullt utslag så blir det till att lyfta upp givaren och kolla om den fastnat i något läge.

Ja precis så!

2 timmar sedan skrev Bosse:

Om du är säker på att kontakterna inte lossnat eller ärgat så är min gissning att flottören på givaren fastnat. Detta har hänt mig. Det är ju trots allt bara 5 skruvar att loss för att kolla.

/B

Jag tror nog ändå att det är rätt osannolikt att flottören fastnat på givarröret om @patrikflink nu inte fyllt på batten i Visby eller annan ort där kalkhalten i vattnet är påfallande.

Fem skruvar, eller så räcker det att vrida, skruva loss givaren och låta flänsen med skruvarna sitta kvar i tanken.

Sannolikheten är nog att det är ett kontaktproblem eller kabelbrott, kanske felkoppling?

Mät med ohm-meter (multimeter) manövrera flottören under mätningen, det skall vara ungefär 0-180 ohm, några exakta mätvärden får du inte. Om givaren funkar kopplar du ihop den med instrumentet, och om nu detta inte ger utslag är det trasigt eller så är det felkopplat. 

110D24B1-A6DD-4D3D-B380-625508C5D711.jpeg.5f53974a51a2836652d8ab9d2432cc9f.jpeg 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det är ingen idé att knacka på instrumentet. Ström har du först i kablarna när du förbrukar någonting, med spänning är det en annan sak.

Ja detta är Wema-kopior, men med erfarenhet vet jag att dessa kopior är bra och tillförlitliga.

Endast min sådan givare i septiktanken har fastnat, men det är ju inte så konstigt i den miljön som finns där.

Ja precis så!

Jag tror nog ändå att det är rätt osannolikt att flottören fastnat på givarröret om @patrikflink nu inte fyllt på batten i Visby eller annan ort där kalkhalten i vattnet är påfallande.

Fem skruvar, eller så räcker det att vrida, skruva loss givaren och låta flänsen med skruvarna sitta kvar i tanken.

Sannolikheten är nog att det är ett kontaktproblem eller kabelbrott, kanske felkoppling?

Mät med ohm-meter (multimeter) manövrera flottören under mätningen, det skall vara ungefär 0-180 ohm, några exakta mätvärden får du inte. Om givaren funkar kopplar du ihop den med instrumentet, och om nu detta inte ger utslag är det trasigt eller så är det felkopplat. 

110D24B1-A6DD-4D3D-B380-625508C5D711.jpeg.5f53974a51a2836652d8ab9d2432cc9f.jpeg 

Tror nog att vi skrev samtidigt, är löst nu...

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Jag tror nog ändå att det är rätt osannolikt att flottören fastnat på givarröret om @patrikflink nu inte fyllt på batten i Visby eller annan ort där kalkhalten i vattnet är påfallande."

Jag brukar inte tjafsa emot, men den här gången har du fel Georg_Ohm, den kan fastna, jag har råkat ut för det med likadan givare som TS har. Enda skillnaden var min användes i bensintanken (inte mycket kalk där).
Efter det att jag tagit ur givaren och gjort loss flottören har den fungerat felfritt i flera år.
Därmed inte sagt att det inte kan vara något annat fel, för det kan det ju naturligtvis vara. Men det hade ju TS koll på.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev patrikflink:

Tror nog att vi skrev samtidigt, är löst nu...

Vad var fel?

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Juckade på säkringen, då hoppade mätaren. Verkar vara dålig säkring alt. hållaren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Bosse:

Vad var fel?

/B

Juckade på säkringen, då hoppade mätaren. Verkar vara dålig säkring alt. hållaren.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu skrev patrikflink:

Alltid skönt när det löser sig :)

/B

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan skrev Bosse:

"Jag tror nog ändå att det är rätt osannolikt att flottören fastnat på givarröret om @patrikflink nu inte fyllt på batten i Visby eller annan ort där kalkhalten i vattnet är påfallande."

Jag brukar inte tjafsa emot, men den här gången har du fel Georg_Ohm, den kan fastna, jag har råkat ut för det med likadan givare som TS har. Enda skillnaden var min användes i bensintanken (inte mycket kalk där).
Efter det att jag tagit ur givaren och gjort loss flottören har den fungerat felfritt i flera år.
Därmed inte sagt att det inte kan vara något annat fel, för det kan det ju naturligtvis vara. Men det hade ju TS koll på.

/B

Ja, ja… jag tycker ju att spelet i flottörers centrumhål gentemot rörets diameter är ganska väl anpassade till varandra så det borde inte kunna hända, men om du säger så och har råkat ut för det tjafsar inte heller jag emot. 

30 minuter sedan skrev patrikflink:

Kontaktproblem alltså. Uppskattningsvis är det nog minst 75% det som är problemet i fritidsbåtars elsystem. Litet kontaktspray i säkringshållaren kan ju vara på sin plats.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kontaktproblem alltså. Uppskattningsvis är det nog minst 75% det som är problemet i fritidsbåtars elsystem. Litet kontaktspray i säkringshållaren kan ju vara på sin plats.

Det dom stör mig mest är att hållaren är bara 2 år och tillverkare Bluesea! Men självklart ska jag ta ur alla säkringar och putsa av samt spraya kontaktspray. Funderar även att lägga polfett så detta aldrig händer igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev patrikflink:

Det dom stör mig mest är att hållaren är bara 2 år och tillverkare Bluesea! Men självklart ska jag ta ur alla säkringar och putsa av samt spraya kontaktspray. Funderar även att lägga polfett så detta aldrig händer igen.

Säkringsboxen kanske sitter illa till så att fukten kan leta sig in i den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Säkringsboxen kanske sitter illa till så att fukten kan leta sig in i den?

Troligtvis, är ju fuktigt i en båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan skrev patrikflink:

Troligtvis, är ju fuktigt i en båt.

Inte nödvändigtvis, båtens centrala nervs... jag menar "centrala elsystem" skall ju sitta ordentligt skyddat. Men klart så här tidigt på säsongen blir det ju lätt kondens där man minst vill ha sådan.

Så fuktsäkra som du tidigare skrev. Men var sparsam med polfettet. Vaselin går lika bra.

Att bara rycka ut och sätta i säkringarna igen, då skapas ju oxiden på anslutningarna bort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Inte nödvändigtvis, båtens centrala nervs... jag menar "centrala elsystem" skall ju sitta ordentligt skyddat. Men klart så här tidigt på säsongen blir det ju lätt kondens där man minst vill ha sådan.

Så fuktsäkra som du tidigare skrev. Men var sparsam med polfettet. Vaselin går lika bra.

Att bara rycka ut och sätta i säkringarna igen, då skapas ju oxiden på anslutningarna bort.

Den är placerad ovanför fötterna, bakom/under ratten. Blir absolut inget vatten på den iallafall.

Tack för dina råd, ska nog råda bot på detta!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...