Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Martin_Haggstrom

Bygga panel ide Polywod o topcoat

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en del hål i panelen o vill bygga en täckande panel i samma kulör som båten där tre switchar, två mätare o usb och 12 v skall in. Mått cirka 25x20.

 

har tänkt såga ut en polywood skiva och sen plasta denna, slipa och sen rolla topcoat i samma kulör som övrig panel?

 

är detta en bra idé? Hur skall jag göra, dvs vilka lger över polywood skivan? Skican är 6mm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde en ny panel i akrylplast som jag sedan folierade. Mycket enkelt att jobba med och med gott resultat! De säljs bl a i skivor i storlekar från 30x30 cm, 3mm tjocka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-25 vid 14:05 skrev Martin_Haggstrom:

Hej

 

Har en del hål i panelen o vill bygga en täckande panel i samma kulör som båten där tre switchar, två mätare o usb och 12 v skall in. Mått cirka 25x20.

 

har tänkt såga ut en polywood skiva och sen plasta denna, slipa och sen rolla topcoat i samma kulör som övrig panel?

 

är detta en bra idé? Hur skall jag göra, dvs vilka lger över polywood skivan? Skican är 6mm

 

 

Jag har jobbat med glasfiber på plywood och polywood men inte inte med bägge tillsammans.

Jag har för mig att inte så mycket kan fästa på polywood. Det brukar vara gjord av polyeten. Samma material som man har i skärbrädor. 

Det vanligaste man bygger instrumentbrädor av är plywood. Men om vill ha plast som stomme skulle du kunna testa Foamalux. Det säljs på Bauhaus. Vet dock inte om gelcoaten fäster på PVC.

Du får testa.

Den skulle nog krävas några lager med glasfiber oavsett vilken stomme du väljer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-25 vid 14:05 skrev Martin_Haggstrom:

har tänkt såga ut en polywood skiva och sen plasta denna, slipa och sen rolla topcoat i samma kulör som övrig panel?

Om du ändå skall plasta så kan du lika gärna plasta en hel skiva och hoppa över Polywood. Bara lägga ett par extra lager. Med 5-7 lager matta har du minst 5mm tjock skiva av glasfiberarmerad polyester.

Plastar du mot en bit Formplywood som du först vaxat (för släppningens skull), kan du dessutom lägga gelcoat direkt mot den som första lager. Då får du en mycket jämn och fin yta som sedan bara är att polera upp för hög glans.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ändå tänker plasta upp en egen skiva, som IngemarE ovan föreslår, så är tipset med formplywood som "form" bra.

Om du vill ha en ändå finare yta så plasta upp din skiva mot glas, alltså en glasskiva eller spegel.

Lägg på släppmedel, eller vax,innan du plastar så blir ytan, ja som glas helt enkelt.

 

Beroende på vad du har för krav på slutresultatet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa har släppt denna ide o kör en teakfaner skiva som täcker allt. Sen monterar jag på förbrukare reglage osv över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt dyra, men det finns ju även färdiga skivor av gelcoatad glasfiberlaminat man kan köpa. Om du har en vit båt så kanske färgnyansen redan är tillräckligt lik från början. Går annars att plasta vidare på dessa skivor.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg___Batvard/Polyester_Reparation/Glasfiber/GLASFIBERLAMINAT_5MM_0,6X0,6_M__GELCOAT_VIT?id

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Om du ändå skall plasta så kan du lika gärna plasta en hel skiva och hoppa över Polywood. Bara lägga ett par extra lager. Med 5-7 lager matta har du minst 5mm tjock skiva av glasfiberarmerad polyester.

Plastar du mot en bit Formplywood som du först vaxat (för släppningens skull), kan du dessutom lägga gelcoat direkt mot den som första lager. Då får du en mycket jämn och fin yta som sedan bara är att polera upp för hög glans.

Det blir nog samma effekt om man plastar och lägger glasfiber på polywood. Den plasten är såpass fet att den inte behöver något släppmedel. 
Men den är lite för dyr att använda som "plugg".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Panelen kan inte bli för tjock, iallafall inte tjockare än längden på strömbrytarnas halsar, minus 5 mm.

 Man kan ju bygga sådana paneler på många olika sätt och i flera olika material. Alla sätt är nog bra, om man är noggrann.

Till en kitcar använde vi en aluminiumplåt, hål skars ut, sedan klistrades en folie som liknade kolfiberväv uppepå, jag tänkte först att det skulle se "billigt" ut, men resultatet blev riktigt bra.

 

Till förra båten tillverkade jag strömbrytar- och säkringspanleler i 1 mm rostfri plåt, som polerades, tja, solreflexer bländade och så är det litet svårare att borra i rostfritt.

 

Till nuvarande båt skar jag till paneler av 1,5 mm aluminium. skar upp och borrade hål, sedan på med kontaktlim och svart konstläder, jag var noga med att detta material satt bra i kanterna, eftersom jag skar rent efteråt och sedan slipade kanterna i slipmaskin, det blir sällan bra att vika detta konstläder över kanterna. Efter det skar jag upp hålen för instrument och strömbrytare.

 

Jag vet en kille som byggde en annan kitcar, han lade upp glasfiberväv på en glasskiva, eller om det var en gammal fönsterbänk av marmor, skit samma. Han plastade in flera lager med väv, det översta skiktet var en finare mer tätare väv. Han lät det härda, och skar sedan till en väldigt snygg panel som helt enkelt sprutmålades. Undrar om han hade släppmedel eller vax på glaset eller marmorn först, men det skall man nog ha...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag på material för mall och hur göra så det blir exakt är cirka 1m x 60 cm med rundade kanter;). Är en 6mm teakfaner skiva som skall sågas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Förslag på material för mall och hur göra så det blir exakt är cirka 1m x 60 cm med rundade kanter;). Är en 6mm teakfaner skiva som skall sågas ut.

Gör en mall i kartong. Materialet typ "reklammaterial" kan man ganska lätt få tag på (gamla "reklampratare" finns ofta i den storleken, fråga någon butik), men vanlig kartong funkar också. Tejpa ihop med silvertejp omlott för att få större flak.

 

Sedan sågar du med antingen sticksåg (fintandat blad !) eller - om det är raka - en fintandad fogsvans. Tejpa med maskeringstejp först där du kommer såga och om du kör sticksåg så kör från baksidan för att få minst flisning av fanéren på framsidan. Rundningen av kanterna kan du ta sist.

 

Blir kanten synlig ?  Visserligen kanske överkurs, men att kanta skivan kan bli snyggt. För den late finns smältlimsbelagd fanér som du stryker fast med ett strykjärn och sedan skär rent med en skarp brytbladskniv, och sedan avslutar med fil/sandpapper. Annars kan man kapa till egna kantlister och limma på plats.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Gör en mall i kartong. Materialet typ "reklammaterial" kan man ganska lätt få tag på (gamla "reklampratare" finns ofta i den storleken, fråga någon butik), men vanlig kartong funkar också. Tejpa ihop med silvertejp omlott för att få större flak.

Tusen tack.... vad menar du med tejpa ihop till störreflak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tusen tack.... vad menar du med tejpa ihop till störreflak?

Din mall blir ju ganska stor.

Så om du inte hittar en kartong (från t ex en utvecklad  låda) som är 1 x 0,6m så kan du ju tejpa ihop flera mindre delar. Bara delarna är stabila i X/Y-led, men med silvertejp/vävtejp på skarvarna på båda sidor blir det stadigt.

 

Klipp från min hemsida, mallning av skott vid förarplatsen (mallar = utdaterade reklamaffischer för "TV-kanaler via satellit"):

image.png.f5d3e9e6ada7c50b2696fae1560a0453.png

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...