Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smutte

Årsmodell Yamaha 70hp

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag har försökt att få fram vad det är för årsmodell på min motor (se bild)541918844_TaggYamaha.thumb.jpg.ea069c8408fdbaf689d2162b83da2def.jpg, men inte lyckats efter mycket sökande på internet! Är det någon snäll själ här som har kunskapen och vill hjälpa mig med detta? Sedan var jag kan få tag i en instruktionsbok till motorn!

MVH

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Freez:

B=1992

Läste att tillverkningsårs-bokstaven ska stå efter serienumret och tror att BETO är en motorbeteckning. Men jag kan ju ha fel ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:

Läste att tillverkningsårs-bokstaven ska stå efter serienumret och tror att BETO är en motorbeteckning. Men jag kan ju ha fel ;)

Du har nog rätt, var lite snabb där. Finns det en instansad bokstav längst ned till höger på skylten under LTD.? Lite svårt att tyda på bilden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Du har nog rätt, var lite snabb där. Finns det en instansad bokstav längst ned till höger på skylten under LTD.? Lite svårt att tyda på bilden.

Hej Ok det finns en bokstav där, det visste jag inte! Då får jag kolla med förstoringsglas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Smutte:

Hejsan

Jag har försökt att få fram vad det är för årsmodell på min motor (se bild)541918844_TaggYamaha.thumb.jpg.ea069c8408fdbaf689d2162b83da2def.jpg, men inte lyckats efter mycket sökande på internet! Är det någon snäll själ här som har kunskapen och vill hjälpa mig med detta? Sedan var jag kan få tag i en instruktionsbok till motorn!

MVH

Lasse

Sista bokstaven i i "BETO" alltså "O" anger året dvs. 1990.

https://www.boats.net/blog/find-yamaha-outboard-serial-number

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha tycker att det är en 93'a.....

image.png.b8f4015b98c0ba94376f93c3c5f249ea.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kane:

Yamaha tycker att det är en 93'a.....

image.png.b8f4015b98c0ba94376f93c3c5f249ea.png

Spännande detta, hoppas vi får reda på vad som stämmer.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Freez kollade igår och jag kunde inte se någon mer bokstav instansat. Tack för länken till instruktionsboken den verkar kanon!

Bosse hur fick du fram dessa uppgifter? Va det på motor numret?

Lasse

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev K_Haddock:

Så här ser min skylt ut.
Och då är det F längst ner till höger som anger årsmodell; i det här fallet 1989.
Se:

Yamaha utombordare - Hitta motornumret - Marinshopen

och

https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/yamaha

Yamaha_Skylt.jpg

Yamaha_50deto.pdf 1 MB · 0 downloads

Det syntes väldigt bra på din.

 

Så här ser min ut och den har ett Z längst ner till höger. Man får titta noga för att hitta eftersom stansningen (eller vad det är) inte är så djup. Det verkar vara en liknande dålig stansning av årsbokstaven på TS skylt.

 

PSX_20220310_111829.jpg.793609b058f10c6bf5d8d429e938f0af.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Smutte:

Hej!

Freez kollade igår och jag kunde inte se någon mer bokstav instansat. Tack för länken till instruktionsboken den verkar kanon!

Bosse hur fick du fram dessa uppgifter? Va det på motor numret?

Lasse

Följ länken i mitt första inlägg till boats.net så står det tydligt där. MEN.

Nu verkar detta vara fel enligt vad andra skriver här, och det verkar fullt rimligt att att o:et i BETO inte anger år utan att den har separat tank till oljeinblandningen i bensinen. Bokstaven för tillverkningsår står någon annanstans, var vet jag inte då.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Bosse:

Följ länken i mitt första inlägg till boats.net så står det tydligt där. MEN.

Nu verkar detta vara fel enligt vad andra skriver här, och det verkar fullt rimligt att att o:et i BETO inte anger år utan att den har separat tank till oljeinblandningen i bensinen. Bokstaven för tillverkningsår står någon annanstans, var vet jag inte då.

 

/B

Det kan ju vara så att jag har fel och du har rätt?!

Föreslår att TS letar fram några manualer för olika årsmodeller och jämför med sin motor. Borde gå att se vilken årsmodell det är på det sättet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara lite olika på olika motorer. Min skylt, enligt tidigare inlägg, har årsbokstaven i nedre högra hörnet.

Tydligen kan årsbokstaven stå även i nedre vänstra hörnet och där är det ganska avskavt på TS skylt.

 

Min "yamahabok" säger att @Bosse är inne på rätt linje att bokstaven O är årsbokstaven. Men O finns inte med som årsbokstav...fast tittar man i länken i Bosses tidigare inlägg finns O med och betyder 1990. I min bok och på Marinshoppen är 1990 bokstaven D. På Marinshoppens sida står O för smörjsystem och... och... AAAAAAAaaaaa... 🤯

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför litar ni inte på Yamahas info jag la in tidigare? Brukar den ange fel årsmodell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Varför litar ni inte på Yamahas info jag la in tidigare? Brukar den ange fel årsmodell?

Jag tycker bara det är intressant att man från samma företag har så, till synes, olika sätt att ange tillverkningsår på sina motorer.

 

@K_Haddock har en från 1989 och där anges årtalet på samma sätt som på min från 1994.

TS har en motor från 1993 där tillverkningsår verkar anges på något annat sätt.


När man sedan läser det här blir förvirringen inte mindre, citerat från den här australiensiska sidan:

 

"This Yamaha outboard year model chart will only work for Asia Pacific distributed engines. If you have a Yamaha engine that has been bought in from America or Europe direct the parts will still be the same but your model and year model code will be different."

 

Det är jag som fetade i texten ovan. Nu är jag ingen motormänniska så det här kanske är vardagsmat i den världen. Men jag tycker att det känns lite tillkrånglat i onödan. 😀

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev McLasse:

 

Redigerad av McLasse
Jag slant med fingrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic: uppdaterar för att försöka trycka bort massa reklaminlägg som dränker MG.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...