Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Qetuop

Hjälp med elschema

Rekommendera Poster

För att vad då? Är det inte snyggare att koppla parallellt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Hybro:

För att vad då? Är det inte snyggare att koppla parallellt? 

Snyggare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Relät har rätt dragning.

Regulatorn sitter också OK. Du behöver säkring på utgången på den, om det är smidigare kabeldragning för dig kan du dra den till förbrukninghuvudbrytarens ingång.  Edit: koppla minusutgången från regulatorn till minusplinten som wreckdriver har kommenterat.

Rita om schemat nu och lägg ut här för granskning.

Okej, here it goes. Godkänt eller bakläxa? 

 

IMG_20220221_181828.jpg

Redigerad av Qetuop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Qetuop:

Okej, here it goes. Godkänt eller bakläxa? 

 

IMG_20220221_181828.jpg

Sådärja. Nu börjar det likna nåt....😎

Nästan som i min båt.

Mitt skiljerelä kan styras med en plussignal om man vill, så jag satte en kabel från starthuvudbrytaren så när den slås på så kan batteribankerna sammankopplas, annars inte.

Det av 2 orsaker; för att regulatorn bara skall ladda förbrukarbatterierna och att man skall kunna ladda bankerna separat med extern laddare .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Sådärja. Nu börjar det likna nåt....😎

Nästan som i min båt.

Mitt skiljerelä kan styras med en plussignal om man vill, så jag satte en kabel från starthuvudbrytaren så när den slås på så kan batteribankerna sammankopplas, annars inte.

Det av 2 orsaker; för att regulatorn bara skall ladda förbrukarbatterierna och att man skall kunna ladda bankerna separat med extern laddare .

Ah okej, att man kopplar den till brytaren istället för till startbatteriets plus då alltså? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Qetuop:

Ah okej, att man kopplar den till brytaren istället för till startbatteriets plus då alltså? 

Nej, det är egen signaltråd på min typ av relä som man kan välja att använda om man vill.

(Men på min båt är reläts huvudkablar kopplade (från fabrik) till batterisidorna på huvudbrytarna av praktiska skäl, 16mm2 kabel använt. Relät sitter precis bredvid brytarna.)

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Nej, det är egen signaltråd på min typ av relä som man kan välja att använda om man vill.

(Men på min båt är reläts huvudkablar kopplade (från fabrik) till batterisidorna på huvudbrytarna av praktiska skäl, 16mm2 kabel använt. Relät sitter precis bredvid brytarna.)

Okej, I see! Men det funkar så som jag ritat upp? Även med extern laddare etc?

 

Kommer regulatorn även ladda startbatteriet för mig då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Qetuop:

Okej, I see! Men det funkar så som jag ritat upp? Även med extern laddare etc?

 

Kommer regulatorn även ladda startbatteriet för mig då?

Ja, om relät är spänningsavkännande på båda sidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Qetuop:

Okej, I see! Men det funkar så som jag ritat upp? Även med extern laddare etc?

 

Kommer regulatorn även ladda startbatteriet för mig då?

Sätter du en (1) laddare på startbatteriet så kommer skiljerelät, om det är spänningsavkännande, ladda även förbrukarbanken. Vanligtvis gör man inte så eftersom förbrukarbanken oftast är mer urladdad än startbatteriet och då kommer laddaren lägga sig på hög spänning (som om även startbatteriet var dåligt laddat) onödigt länge vilket inte är så nyttigt för startbatteriet. 
Det bästa är en separat laddare för startbatteriet som körs bara när det behövs, vilket inte brukar vara så ofta.

 

Edit: @Kane hann före med en tydligare förklaring.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Ja, om relät är spänningsavkännande på båda sidor.

 

3 minuter sedan skrev ChristerN:

Sätter du en (1) laddare på startbatteriet så kommer skiljerelät, om det är spänningsavkännande, ladda även förbrukarbanken. Vanligtvis gör man inte så eftersom förbrukarbanken oftast är mer urladdad än startbatteriet och då kommer laddaren lägga sig på hög spänning (som om även startbatteriet var dåligt laddat) onödigt länge vilket inte är så nyttigt för startbatteriet. 
Det bästa är en separat laddare för startbatteriet som körs bara när det behövs, vilket inte brukar vara så ofta.

 

Edit: @Kane hann före med en tydligare förklaring.

Hmm.. Hade tänkt ha laddaren på förbrukningsbanken, är det rätt eller fel? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Qetuop:

 

Hmm.. Hade tänkt ha laddaren på förbrukningsbanken, är det rätt eller fel? 

 

Skall du ha fast monterad laddare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Skall du ha fast monterad laddare?

Ja, tänkte det. Laddaren jag köpte har kabelskor på kablarna, så bör vara smidigast att ha dom kopplade hela tiden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Qetuop:

Ja, tänkte det. Laddaren jag köpte har kabelskor på kablarna, så bör vara smidigast att ha dom kopplade hela tiden. 

Du har ju solceller, när kommer du använda laddaren? Koppla bort startbatteriet då?

Såg ingen länspump i ditt schema. Koppla inte bort startbatteriet bara om den är kopplad dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Du har ju solceller, när kommer du använda laddaren? Koppla bort startbatteriet då?

Såg ingen länspump i ditt schema. Koppla inte bort startbatteriet bara om den är kopplad dit.

Tänkte det kan vara bra om solcellerna inte orkar ladda batterierna fullt om man är ute sent och använder förbrukare och sen ska ut tidigt dagen därpå tex. En bra säkerhet typ? 

Hur menar du med att koppla bort startbatteriet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Qetuop:

Hur menar du med att koppla bort startbatteriet? 

Lyfta av polskon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Lyfta av polskon.

Låter ju lite omständligt.. finns det inget sätt att ladda endast förbrukningsbanken? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Qetuop:

Låter ju lite omständligt.. finns det inget sätt att ladda endast förbrukningsbanken? 

Jorå, att se till att relät inte kopplar ihop batterierna vid laddningen.

Vad är det för relä?

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Jorå, att se till att relät inte kopplar ihop batterierna vid laddningen.

Vad är det för relä?

Har inte införskaffat något än, så lyssnar gärna på vad man ska kolla efter! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Qetuop:

Har inte införskaffat något än, så lyssnar gärna på vad man ska kolla efter! 

Billigaste är säkert Biltemas men då får du sätta ett relä för att bryta minusanslutningen på det när du inte vill ha ihopkopplade batteribanker. Relät kan t.ex. styras av huvudbrytaren.

Jag har ett BEP DSVR som kan styras med plus om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Billigaste är säkert Biltemas men då får du sätta ett relä för att bryta minusanslutningen på det när du inte vill ha ihopkopplade batteribanker. Relät kan t.ex. styras av huvudbrytaren.

Jag har ett BEP DSVR som kan styras med plus om man vill.

Haha detta låter väldigt avancerat för mig 😬

Edit: Ser att det finns varianter där man kopplar till tändningen, är det en smart lösning kanske?

Redigerad av Qetuop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Billigaste är säkert Biltemas men då får du sätta ett relä för att bryta minusanslutningen på det när du inte vill ha ihopkopplade batteribanker. Relät kan t.ex. styras av huvudbrytaren.

Jag har en enkel strömbrytare till minuskabeln på BT-relät. Den stänger jag av under vinterförvaringen och ibland annars om jag inte vill att startbatteriet ska överladdas. Så väldigt besvärligt behöver man inte göra det. Men det är då bra att man har en batteritankmätare (tex som din shunt) så ser man om bägge bankerna laddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har en enkel strömbrytare till minuskabeln på BT-relät. Den stänger jag av under vinterförvaringen och ibland annars om jag inte vill att startbatteriet ska överladdas. Så väldigt besvärligt behöver man inte göra det. Men det är då bra att man har en batteritankmätare (tex som din shunt) så ser man om bägge bankerna laddas.

Okej, så en strömbrytare mellan relä och minusplint kan åtgärda "problemet"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Qetuop:

Okej, så en strömbrytare mellan relä och minusplint kan åtgärda "problemet"? 

Skulle aldrig sätta en strömbrytare där. Har min direkt mellan minus och relät.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Qetuop:

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/skiljerela-12v

 

Något som denna bör väl kunna fungera? När tändningen är på så sammankopplas batterierna, kopplas isär när tändningen stängs. 

Några negativ med detta?

Ett bra relä men lite krångligare att installera än ett spänningsavkännande relä.

Allt vi gör är val mellan olika funktion och komplexitet.

Biltemas

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev ChristerN:

Ett bra relä men lite krångligare att installera än ett spänningsavkännande relä.

Allt vi gör är val mellan olika funktion och komplexitet.

Biltemas

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/installationsmaterial/skiljerela-2000042018

Tänker att det eliminerar risken för att överladda startbatteri och så, om jag fattat allt rätt(?). För annars behövs väl, som i ditt fall, extra steg ändå utöver den vanliga installationen av tex Biltemas relä?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Qetuop:

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/skiljerela-12v

 

Något som denna bör väl kunna fungera? När tändningen är på så sammankopplas batterierna, kopplas isär när tändningen stängs. 

Några negativ med detta?

Ja, kanske. Om du alltid slår av tändningen så funkar det. Men om tändningen är på när du ligger ute så tar förbrukarna kräm från startbatteriet också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Kane:

Ja, kanske. Om du alltid slår av tändningen så funkar det. Men om tändningen är på när du ligger ute så tar förbrukarna kräm från startbatteriet också.

 

Ja precis. Vill hävda att jag alltid slår av när jag ska ligga ute, så bör fungera bra då 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Qetuop:

https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/batterier-skiljerela/skiljerela/skiljerela-12v

 

Något som denna bör väl kunna fungera? När tändningen är på så sammankopplas batterierna, kopplas isär när tändningen stängs. 

Några negativ med detta?

Det betyder också att när du startar motorn så är batterierna ihopkopplade och båda bankerna förser startmotorn med ström.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev ABC:

Det betyder också att när du startar motorn så är batterierna ihopkopplade och båda bankerna förser startmotorn med ström.

 

Ja, just det. Adderad startsäkerhet då 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...