Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Qetuop

Hjälp med elschema

Rekommendera Poster

Hej! 

Ber i förväg ursäkt för hur rörigt jag ritat upp detta men förhoppningsvis kan ni följa det ändå. 

Men har jag tänkt rätt och detta skulle fungera? Eller fallerar schemat någonstans?

12v elschema.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väl ok ut i stort sett. Vad jag förstått så brukar man dock inte koppla en strömbrytare till start för utombordare. Riktigt varför vet jag inte förutom risken att strömbrytaren pajar/slås av och förstör likriktaren i generatorn (eller vad det är).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser väl ok ut i stort sett. Vad jag förstått så brukar man dock inte koppla en strömbrytare till start för utombordare. Riktigt varför vet jag inte förutom risken att strömbrytaren pajar/slås av och förstör likriktaren i generatorn (eller vad det är).

Aha okej! Fick svaret att ha en för start och en för förbrukning i en annan tråd nämligen. Kanske fattade fel iofs..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Ser väl ok ut i stort sett. Vad jag förstått så brukar man dock inte koppla en strömbrytare till start för utombordare. Riktigt varför vet jag inte förutom risken att strömbrytaren pajar/slås av och förstör likriktaren i generatorn (eller vad det är).

Nyare båtar med utombordare har huvudbrytare på plus för motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Qetuop:

Hej! 

Ber i förväg ursäkt för hur rörigt jag ritat upp detta men förhoppningsvis kan ni följa det ändå. 

Men har jag tänkt rätt och detta skulle fungera? Eller fallerar schemat någonstans?

12v elschema.png

Två jättefel i systemet.

1. Startbatteriets minus måste kopplas in på minusplinten. Annars blir det inte mycket laddning från motorn till förbrukarbatterierna.

2. Från förbrukningsbanken skall det bara gå minus till shunten. Blir inte mycket nytta med en shunt med din skiss.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Kane:

Två jättefel i systemet.

1. Startbatteriets minus måste kopplas in på minusplinten. Annars blir det inte mycket laddning från motorn till förbrukarbatterierna.

2. Från förbrukningsbanken skall det bara gå minus till shunten. Blir inte mycket nytta med en shunt med din skiss.

Utgick ifrån Victrons egna skiss, eller har jag ritat fel?

1620f57e752eeb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Qetuop:

Utgick ifrån Victrons egna skiss, eller har jag ritat fel?

 

Se min röda pil i din skiss. Finns den kabeln med i Victrons ritning?

image.png.9b81bd1e7f19d7c0fe197471ee4b0caf.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Se min röda pil i din skiss. Finns den kabeln med i Victrons ritning?

image.png.9b81bd1e7f19d7c0fe197471ee4b0caf.png

Den går ju till skiljerelä, inte till shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Qetuop:

Den går ju till skiljerelä, inte till shunten?

Va? Vi provar en gång till. Kabeln i gröna ringen, den är ansluten i 2 punkter. Vilka?

image.png.2fa1ad7cefdbc13627f48a9d67f84c42.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Va? Vi provar en gång till. Kabeln i gröna ringen, den är ansluten i 2 punkter. Vilka?

image.png.2fa1ad7cefdbc13627f48a9d67f84c42.png

Förlåt, nu är jag med. Jag kollade på röd kabel. 

Förbrukningsbatteriet går genom shunten och därför behövs inte en "extra" minus gå till kopplingsplinten från batterierna. Är jag med på noterna då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Kane:

Två jättefel i systemet.

1. Startbatteriets minus måste kopplas in på minusplinten. Annars blir det inte mycket laddning från motorn till förbrukarbatterierna.

2. Från förbrukningsbanken skall det bara gå minus till shunten. Blir inte mycket nytta med en shunt med din skiss.

1. Håller med! (All minus ska kopplas ihop och det som man vill att shunten mäter ska gå via shunten). Dessutom, som @Kane skriver och har ringat in med grönt, så smiter det ström förbi shunten. Inte rätt.

2. Det brukar vara någon styrström eller liknande till shunten. Tror det är den som ritats in (enligt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Qetuop:

Förbrukningsbatteriet går genom shunten och därför behövs inte en "extra" minus gå till kopplingsplinten från batterierna. Är jag med på noterna då?

Den extra minuskabeln bör väl gå till startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Qetuop:

Förlåt, nu är jag med. Jag kollade på röd kabel. 

Förbrukningsbatteriet går genom shunten och därför behövs inte en "extra" minus gå till kopplingsplinten från batterierna. Är jag med på noterna då?

Ja.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev ChristerN:

Den extra minuskabeln bör väl gå till startbatteriet?

Från förbrukningsbanken till startbatteriet? Eller från plint till startbatteri? Alternativ två gissar jag på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Qetuop:

Från förbrukningsbanken till startbatteriet? Eller från plint till startbatteri? Alternativ två gissar jag på?

Jag hade dragit minus från startbatteriet till minusplinten.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar samtliga för inputs, underlättar mycket för en nybörjare!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev wreckdiver:

Även minus från solcellerna ska gå via shunten, annars registreras inte laddningen.

Tänk vad snabbt och fel man kan ha! Tyckte, och skrev tyvärr, att det såg i stort sett ok ut men så skönt att det finns andra som kan se på det med klara ögon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev wreckdiver:

Även minus från solcellerna ska gå via shunten, annars registreras inte laddningen.

 

26 minuter sedan skrev ChristerN:

Tänk vad snabbt och fel man kan ha! Tyckte, och skrev tyvärr, att det såg i stort sett ok ut men så skönt att det finns andra som kan se på det med klara ögon!

Hur menar ni? Kabeln som är från solcell ska alltså vart då? 🤔😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen skulle jag koppla batteriet lite annorlunda och sätta all plusmatning diagonalt för bättre balans i banken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev wreckdiver:

Den ska också passera shunten och inte gå direkt till batteriet

På vänster eller höger sida shunten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev wreckdiver:

på vänster eller hellre upp till kopplingsplinten

Så den jag dragit från regulator till batteri, ska egentligen från regulator till plint?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Qetuop:

Så den jag dragit från regulator till batteri, ska egentligen från regulator till plint?

Ja.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Qetuop:

Så den jag dragit från regulator till batteri, ska egentligen från regulator till plint?

Tänk så här:

Shunten mäter inkommande och utgående ström. Kopplar du tex laddning direkt på batteri kommer shunten aldrig se det som laddning och mätaren kommer visa att du har mindre laddning kvar i batterierna än du egentligen har.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man/ska man även koppla relä och regulator via säkringsdosan? Så är allt "samlat"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Qetuop:

Kan man/ska man även koppla relä och regulator via säkringsdosan? Så är allt "samlat"?

Relät har rätt dragning.

Regulatorn sitter också OK. Du behöver säkring på utgången på den, om det är smidigare kabeldragning för dig kan du dra den till förbrukninghuvudbrytarens ingång.  Edit: koppla minusutgången från regulatorn till minusplinten som wreckdriver har kommenterat.

Rita om schemat nu och lägg ut här för granskning.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga från en novis. 

Hur mycket ger en s k balanserad koppling av t ex tre förbrukningsbatterier. 

Är det överhuvudtaget mätbart och värt besväret? 

 

Och vad ska man mäta, för att påvisa vitsen med detta?

 

Är inte detta en ren teoretisk groda, om man förutsätts använda adekvat grovlek på kablaget? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Hybro:

En fråga från en novis. 

Hur mycket ger den s k balanserad koppling av t ex tre förbrukningsbatterier. 

Är det överhuvudtaget mätbart och värt besväret? 

Nej, inte med ordning och reda på på kablar och polplintar och "jämna" batterier. Men om de tre batterierna sitter nära varandra är det ju dock inget stort jobb att koppla plus och minus diagonalt så då kan man väl göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...