Gå till innehåll
måndag 20 maj 2024
patrikflink

Autopilot djungel...

Rekommendera Poster

42 minuter sedan skrev mikaojje:

Tack för info! 

 

Jag bara spekulerar lite, har bytt teleflexkabeln 2019, tror ja hade ungefär samma tidsåtgång och diverse skrapsår. Kan dock inte riktigt motivera kostnaden bara för att få autopilot. Vilken dröm å slippa allt rattande. Så dumt att ja inte gick hydrauliskt redan då. 

 

Har också stor motor och "plats" men tvivlar dock ändå på att jag får plats i sidled med hydrauliskt. Nu saknar jag en bra bild, men har länsslang, ankarspelslina osv ivägen om den bygger i sidled.

 

Lägg gärna upp en bild vid tillfälle

IMG_8381.jpg.c96dfa9d5b4d2e93e0cda4669568fb17.jpg

 

 

Om det är din motor på bilden så får den plats, dock så verkar ankarlina ligga dumt till. Själva kolven är inte mycket större än muttern. Men kolvens stång som trycker går ut ur kolven, det är den som kommer kanske att trassla in sig i linan. Hela setupen sitter i samma linje som teleflexkabeln, bara lite tjockare.

 

Min kabel var sliten, även rattnavets kuggar. Därför var mitt val enkelt motiverat. Sen har jag alltid önskat mig en autopilot, kanske fel tidpunkt att köpa pga bränsle/el priser, men man lever bara en gång, och då ska jag njuta och ha roligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev patrikflink:

Om det är din motor på bilden så får den plats, dock så verkar ankarlina ligga dumt till. Själva kolven är inte mycket större än muttern. Men kolvens stång som trycker går ut ur kolven, det är den som kommer kanske att trassla in sig i linan. Hela setupen sitter i samma linje som teleflexkabeln, bara lite tjockare.

 

Min kabel var sliten, även rattnavets kuggar. Därför var mitt val enkelt motiverat. Sen har jag alltid önskat mig en autopilot, kanske fel tidpunkt att köpa pga bränsle/el priser, men man lever bara en gång, och då ska jag njuta och ha roligt!

Ja den ligger mycket dumt till, har tyvärr inte hittat någon annan lösning. 

Men, den har aldrig fastnat hittills i något. 

 

Ja resonerar på samma sätt, 5 ton båt och 8 liter bensinmotor bådar inte gott för förbrukningen, men det kunde ju varit 2 st som i vissa andra båtar. Ja har för mgi att du hade en lång tråd om en Forbina 9000? Men de blev ingen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev mikaojje:

Nu saknar jag en bra bild, men har länsslang, ankarspelslina osv ivägen om den bygger i sidled.

Vill inte kapa tråden men ankarlinan, om den kommer från ett ankarspel, ligger ivägen oavsett. Skulle bygga en dränerad låda och låta linan löpa ner i den så får du mindre risk att linan hakar tag i kablar och annat som ligger där.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev mikaojje:

Ja den ligger mycket dumt till, har tyvärr inte hittat någon annan lösning. 

Men, den har aldrig fastnat hittills i något. 

 

Ja resonerar på samma sätt, 5 ton båt och 8 liter bensinmotor bådar inte gott för förbrukningen, men det kunde ju varit 2 st som i vissa andra båtar. Ja har för mgi att du hade en lång tråd om en Forbina 9000? Men de blev ingen?

 

 

Fel gubbe, tror det var olleman någonting... Han hade en Bayliner 285 som strulade ganska mycket, köpte väl en Forbina 9000 vill jag minnas.

Min börjar bli bra/färdig (motor 4 år bara) nu efter 3 år som jag bokstavligen plöjt ner pengar i den. Men man blir väl aldrig nöjd... Mycket vill ha mer.

 

Det enda som är tur att man klarar att göra allt själv, annars tror jag nog att det blir ekonomiskt svårt. Allt har jag gjort själv, bogpropeller, ankarspel, dra ny el ect.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev ChristerN:

Vill inte kapa tråden men ankarlinan, om den kommer från ett ankarspel, ligger ivägen oavsett. Skulle bygga en dränerad låda och låta linan löpa ner i den så får du mindre risk att linan hakar tag i kablar och annat som ligger där.

Tanken har slagit mig, men har alltid hittat mer akuta saker att åtgärda. 

Den har inte fastnat sen jag köpte båten men ja gillar inte att den ligger helt löst heller

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev mikaojje:

Tanken har slagit mig, men har alltid hittat mer akuta saker att åtgärda. 

Den har inte fastnat sen jag köpte båten men ja gillar inte att den ligger helt löst heller

Sätt upp en halvhög "vägg" av plywoodskivor, som en "låda". I alla fall mot motorn. Kan limmas med Sikaflex så slipper du borra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Sätt upp en halvhög "vägg" av plywoodskivor, som en "låda". I alla fall mot motorn. Kan limmas med Sikaflex så slipper du borra.

Låt mig återkomma med foton, så kanske vi kan bolla lite i en annan tråd?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev patrikflink:

man lever bara en gång, och då ska jag njuta och ha roligt!

Inte för att det angår mig, men tillåter Din hälsa dylika adrenalinpåslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Inte för att det angår mig, men tillåter Din hälsa dylika adrenalinpåslag?

Ja, jobbar nu 75%, dock i en lättare takt än förut.

Hade nog ett temp på 300% och 10 saker samtidigt förut. Fått hjälp på jobbet samt andra arbetsuppgifter som underlättar sjukt mycket.

Dock så har jag fortfarande förbud att dricka alkohol samt träna, men min läkare bedömer mig som helt återställd. Gäller bara att varva ner och inte dricka större mängder alkohol som jag nog gjort under sommaren. 

 

Tack för omtanken! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...