Jump to content
Saturday 27 November 2021
Jah

Byte av gasreglage

Recommended Posts

Hej
Nuvarande gasreglage behöver bytas ut. Det som sitter är ett VP 851600 (se bild).
Ska man satsa på något "nyare" eller ska man försöka leta upp något likadant?

Är det någon form av standard i dessa så det är rimligt lätt att modell?
Någon med erfarenhet som kan ge råd?

gasreglage.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tips är att kolla på Seastars reglage också ( kostar mindre än VP original) . Kvaliten bör vara lika bra, jag skulle också passa på att byta / se över wire.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skriver du inte vad det är för båt mm men...

Jag bytte till nytt reglage med knapp för powertrim vid tummen och kopplade detta till bogpropellern.

Var ett lyft att få bägge funktionerna i samma spak.

Fick mecka lite för att få slaget (rörelseområdet), att passa bara.

 

// Mats W

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa reglage brukar vara rätt så likvärdiga, om det är standard eller ej kan jag däremot inte svara på. Det var ju ett bra tips från @Wergis om powertiltknappen som kan användas till bogisen, om du nu har en sådan...

Men det jag egentligen skulle skriva, var att passa på att även byta reglakablar, annars kan det vara ogjort arbete. Det finns ett fabrikat som heter Maxflex, som har låg friktion, vill minnas att det innersta höljet är av teflon. Lägg reglagekablarna i vida böjar och fixera dem så att det inte blir för mycket "bowden tube"...

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar. Båten är en Queen 24 med en V8 och ingen vet vad det är för drev.
Lockande med en helt ny spak och inte minst med powertrim i spaken. Frågan är om den kommer sticka ut för mycket i den i övrigt ganska slitna instrumentbrädan. :)

 

Om jag förstår rätt så kan man välja ett reglage som "passar" båten och ekonomin. Förse den med standardkablar som man i sin tur förser med erforderlig adapter?

 

En fråga om powertrim funktion. Manövrar man bägge trimplan samtidigt eller kan man styra dom individuellt?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Jah:

En fråga om powertrim funktion. Manövrar man bägge trimplan samtidigt eller kan man styra dom individuellt?

Powertrim och trimplan är två olika funktioner.

 

Att trimma ut drevet gör man via reglage, styra trimplan (som går att köra individuellt) gör du på deras egna manöverpanel, typ två knappar som är fjäderbelastade upp eller ner.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Jah:

Tack för svar. Båten är en Queen 24 med en V8 och ingen vet vad det är för drev.
Lockande med en helt ny spak och inte minst med powertrim i spaken. Frågan är om den kommer sticka ut för mycket i den i övrigt ganska slitna instrumentbrädan. :)

 

Om jag förstår rätt så kan man välja ett reglage som "passar" båten och ekonomin. Förse den med standardkablar som man i sin tur förser med erforderlig adapter?

 

En fråga om powertrim funktion. Manövrar man bägge trimplan samtidigt eller kan man styra dom individuellt?

 

 

3 timmar sedan skrev patrikflink:

Powertrim och trimplan är två olika funktioner.

 

Att trimma ut drevet gör man via reglage, styra trimplan (som går att köra individuellt) gör du på deras egna manöverpanel, typ två knappar som är fjäderbelastade upp eller ner.

Hejsan!

Egentligen skulle man kanske kunna ha en motorbåtskola här på forumet, med ett kapitel som handlar om drevtrim och trimplan. Som redan sagts är detta två skilda saker med bara delvis samma funktion.

 

Trimplanen kan liknas vid ett flygplans höjdroder, och kan vinkla skrovet upp eller ned relaterat till  vattenytan, samt kompensera om båten lutar åt en det ena eller andra hållet.

 

Drevtrimmet justerar drevets vinkel mot akterspegeln, och kan liksom lyfta aktern upp ur vattnet litet, samtidigt som man trycker ner fören mot vattenytan. Om man vinklar inåt/nedåt för mycket skär förskeppet i vattnet, båten överplanar och den blir obehaglig att styra.

Drevtrimmet eller drevlyften används även för att vinkla upp drevet ur vattnet.

 

Jag brukar göra som så att först använder trimplanen till att få båten någorlunda vågrät i två led, dessa kallas för pitch (skrovets vinkel mot vattenytan i längsled) och roll (lutningen sidledes).

Därefter går jag på drevtrimmet, kör drevet upp och ned (inåt-utåt) samtidigt som jag tittar på horisonten, lyssnar på motor- och drevljuden och tittar på loggen. Nu skall man inte påverka pitchen eftersom trimplanen skall ta hand om det. Vid mest gynnsamma läge skall båtens hastighet öka några tiondels knop eller mer, motorljudet skall låta mindre ansträngt och man skall inte höra något knorrande från drivknuten.

 

Men det kan finnas andra sätt, och olika båtar kanske kan behöva annat handhavande.

 

Man ser ofta, tycker jag, att många motorbåtsförare inte har koll på det där med olika slags trim.

Inte sällan kan man se motorbåtar i relativt hög hastighet som gräver ned aktern i vattnet och liksom en bulldozer skjuter en massa vatten framför sig, föraren, navigatören och passagerarna förlorar sikten framåt och ser bara himlen...

Upphinnande och mötande segel- och motorbåtsbesättningar blir inte glada då de utsätts för onödigt svall, möjligen kan de som säljer drivmedel bli litet nöjdare då man ökar bränsleförbrukningen rätt så markant med felaktigt gångläge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har ett Morsereglage. Det var fullständigt omöjligt att smidigt finjustera farten. Jag har nu bytt vajern till en typ av lågfriktionsvajer/teflon. Nu kan man finjustera med fingertopparna på ett mycket enkelt sätt. Det var värt varenda krona.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack o bock för all kunskap! :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy