Jump to content
Sunday 24 October 2021
Sign in to follow this  
Dava

Hur mycket kraft i spinnakergaj?

Recommended Posts

Upplever att det är näst intill omöjligt att rubba spinnakergajarna när det friskar i lite (från ca. 8-10 m/s) och funderar därför att köpa någon flexibel avlastare för att slippa riskera att förlora sekunder när jag vill justera spinnakern.

Men hur mycket kraft rör det sig egentligen om i gajarna? Tittade på en spinlock PXR powercleat (mest för att jag har en sådan liggande) som ska vara lätt att lossa under belastning och som är lätt att justera. Men hur mycket kraft är det egentligen det handlar om?

Hade jag varit gjord av pengar hade XTX varit ännu mer intressant, men verkar bara finnas ner till 8 mm gaj - jag har 6 mm.

Spinnakern är ca 35 m2 och min enda referens är att gajarna sitter som berget i sina camcleats.

Frågan är om en vanlig rutgerson RC75S - avlastare skulle göra jobbet?. Den går ju både att släppa försiktigt och spänna medan linan är sträckt.

Svaret på kraft är det beror på/en jävla massa. Köp vinschar till spinnakern?

Edited by stensino

Vid nära halvvind är kraften mycket stor med spinnbommen nästan framme vid förstaget, vet inte hur stor men ett antal tusen newton i gajen är det säkert redan vid måttlig vind.

I skotet är det nog lite mindre kraft skulle jag tro, men lösningen måste ju naturligtvis funka både för styrbords- och babords halsar.

Jag har aldrig seglat en såpass stor spinnaker utan att använda vinschar mellan spinnakern och camcleaten eller annan avlastare, eller menar du att gajen sitter som berget fast du använder vinsch?

Nej, det finns inga vinschar, de sitter direkt i klämman. Vid lätt vind seglar man ju med skoten i handen. Men det blir nog lite för klent med mina Spinlock PXR, de är godkända för 140 kg, skotet/gaj ligger på det dubbla.

Man skulle ju velat ha någon form av utväxling...