Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
JoakimFagerudd

Kort batteritid

Rekommendera Poster

Jag har en Nimbus 28DC med två batteribankar 2+2 dvs 4st 75ah batterier med 150ah per bank. Jag har även en solpanel på 80W som gör att förbrukningsbatterierna alltid är fulladdade när vi kommer till båten. Spänningen är då ca 12,9V Toppen! 
Vi har även en även ett batteriseparationsrelä som gör att båda bankerna laddar från motorn vid gång. Så snart båten står still med kylskåpet igång och lite användning av vattenpump, så går batterispänningen ner till 12,2V på ca8tim trots att solen skiner på solpanelen. På ett dygn så är vi nere på 11,8V och saker börjar slå ifrån på grund av låg spänning. För mig är det helt obegripligt med en bank på 150ah. Lek med tanken att kylskåpet drar i snitt 3ah (det är ett gammalt kylskåp), det borde motsvara minst 2dygn. Då fylls det dessutom på med 80W så fort solen skiner. Förbrukningsbatterierna är helt nya för säsongen. 

Finns det några tips och idéer om varför det är på detta sättet?

mvh Joakim 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Jag har en Nimbus 28DC med två batteribankar 2+2 dvs 4st 75ah batterier med 150ah per bank. Jag har även en solpanel på 80W som gör att förbrukningsbatterierna alltid är fulladdade när vi kommer till båten. Spänningen är då ca 12,9V Toppen! 
Vi har även en även ett batteriseparationsrelä som gör att båda bankerna laddar från motorn vid gång. Så snart båten står still med kylskåpet igång och lite användning av vattenpump, så går batterispänningen ner till 12,2V på ca8tim trots att solen skiner på solpanelen. På ett dygn så är vi nere på 11,8V och saker börjar slå ifrån på grund av låg spänning. För mig är det helt obegripligt med en bank på 150ah. Lek med tanken att kylskåpet drar i snitt 3ah (det är ett gammalt kylskåp), det borde motsvara minst 2dygn. Då fylls det dessutom på med 80W så fort solen skiner. Förbrukningsbatterierna är helt nya för säsongen. 

Finns det några tips och idéer om varför det är på detta sättet?

mvh Joakim 

Det enda jag just nu kan tänka mig är att dina nya batterier inte är helt ok ändå.

Jag köpte mig en sådan här batteritestare i våras, var först skeptisk, men den fungerar bra och är till god hjälp när man vill testa batteristatus.

Spontant kan jag ju även tycka att endast 80W panel för att driva kylen och litet annat är för litet, det borde ju fungera tillsammans med någon timmas motorgång per dag, eller stödladdning med landström, men det vill man ju undvika. Utan att räkna på det skulle jag tro att du behöver minst 100W.

Jag har 200W och kör ett kylskåp utan problem, och kan ha även en kylbox i två dygn innan spänningen sjunker för mycket.

 

Att ha koll på batterispänningen är väl inte hela sanningen, du bör ju ha ett batteriövervakningsinstrument. Av de jag haft eller har anser jag då att Nasa BM-1 är det mest tydliga och pedagogiska.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

43 minutes ago, JoakimFagerudd said:

Jag har även en solpanel på 80W som gör att förbrukningsbatterierna alltid är fulladdade när vi kommer till båten. Spänningen är då ca 12,9V Toppen! 

Personligen tycker jag att 12.9 V låter för lite för ett fulladdat batteri. Jag är absolut ingen expert på batterier men jag har för mig att 12 V batterier ska ligga på närmare 14 V när de är fulladdade. Är inne på samma spår som Georg_Ohm med att batterierna kanske inte mår bra.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev mackankw:

 

Personligen tycker jag att 12.9 V låter för lite för ett fulladdat batteri. Jag är absolut ingen expert på batterier men jag har för mig att 12 V batterier ska ligga på närmare 14 V när de är fulladdade. Är inne på samma spår som Georg_Ohm med att batterierna kanske inte mår bra.

Nja...

Men endast om de fortfarande är under laddning och inte i vila. Och utan last, dvs att man inte hunnit slå på något. Fast då kan man inte veta alls i alla fall, kan ju vara 14V även över batterierna p.g.a. panel/laddare och flera ampere i laddström. Då är de inte fulladdade. Det är ju samma sak när man t ex kör båten - 14V, men det säger ju inget om laddstatus. För det måste man veta strömmen (också).

Nej, i praktiken är det där nästan omöjligt att kolla på det sättet. Endast batterier som varit en längre stund i vila är vad som gäller. Och då är 12,9V riktigt bra. Kan annars ge en liten hint, men inget mer. Det är ju dessutom helt beroende på om solen lyser på eller ej när man kommer till båten.

 

TS, koppla isär batterierna, låt dem stå någon timme och mät dem sedan, ett och ett. OM du har en cell som gått i ett av dem (~2V lägre spänning) kan det dra ner de andra.

Ser det ok ut - försök kolla vad kylen t ex drar, genom att koppla din multimeter på DC-ampere i serie med t ex dess plusledning. Eller kanske enklare - ge oss en hint om typ och fabrikat.

 

"Något" är skumt, men om det är batterierna i sig eller något i båten är svårt att säga. Håller med @Georg_Ohm här - en batterimonitor betalar sig snabbt i dessa situationer. Då ser du både funktion på laddning (solpanel, motor/generator) och urladdning, spänning o.s.v. Dessutom hela tiden, så du får en otroligt bra känsla för när något inte står rätt till. För det kommer att hända de flesta, förr eller senare.

Har också en liknande batteritestare, fast Biltemas lite dyrare. Även om man kanske inte skall ta allt den säger som facit (beror lite på om batteriet tagits direkt från laddning eller ej före test, kan ge lite fel värden) så ger den väldigt bra indikationer på inre resistans (i praktiken CCA) och en del annat. Väldigt sällan den har fel i alla fall, och testet tar 10s.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev mackankw:

 

Personligen tycker jag att 12.9 V låter för lite för ett fulladdat batteri. Jag är absolut ingen expert på batterier men jag har för mig att 12 V batterier ska ligga på närmare 14 V när de är fulladdade. Är inne på samma spår som Georg_Ohm med att batterierna kanske inte mår bra.


0CE47ED4-3EDC-4068-BA93-A69A453775AF.jpeg.664239a354ca718b3fba6421cd507691.jpeg
Skriv ut, laminera, och sätt upp denna bredvid voltmetern.

Jag har skrivit det tusen gånger, men sådana voltmetrar som på bilden (även oljetryck, tempmätare etc) är på intet sett några precisionsinstrument, visarnålen är grov och skalan oexakt, så man kunde lika gärna ha en skala med ”dåligt- någorlunda- bra”... 

 

Men 12,7 volt, på ett ungefär, för ett fräscht nyladdat och vilande batteri får väl anses som ett bra värde. Sedan när generatorn börjar snurra kan man ju tänka sig att det kan bli 14,2 men inte mer.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Georg_Ohm:


0CE47ED4-3EDC-4068-BA93-A69A453775AF.jpeg.664239a354ca718b3fba6421cd507691.jpeg
Skriv ut, laminera, och sätt upp denna bredvid voltmetern.

Jag har skrivit det tusen gånger, men sådana voltmetrar som på bilden (även oljetryck, tempmätare etc) är på intet sett några precisionsinstrument, visarnålen är grov och skalan oexakt, så man kunde lika gärna ha en skala med ”dåligt- någorlunda- bra”... 

 

Men 12,7 volt, på ett ungefär, för ett fräscht nyladdat och vilande batteri får väl anses som ett bra värde. Sedan när generatorn börjar snurra kan man ju tänka sig att det kan bli 14,2 men inte mer.

Ja, det är alldeles för stort spann på för liten sektor. En mätare som hade 300 graders skala med samma spänningsintervall hade varit en annan sak. Eller så skaffar man en digital variant.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ett flertal svagheter i ditt resonemang.

10 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Jag har även en solpanel på 80W som gör att förbrukningsbatterierna alltid är fulladdade när vi kommer till båten. 

Hur kan du veta att batterierna är fulladdade? Spänningen säger ingenting om det och när det ligger en solpanel och höjer den är den direkt ointressant för laddstatus. 
En 80 W panel ger som absolut max runt 5 A i laddning under optimal förhållanden. En solklar dag med tex panelen helt horisontellt och runt midsommartid ger den kanske 3,0 x 12 = 36 Ah. Det är alltså fel att tro att panelen ger ”80 W”.

 

10 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Så snart båten står still med kylskåpet igång och lite användning av vattenpump, så går batterispänningen ner till 12,2V på ca8tim trots att solen skiner på solpanelen. 

Jag skulle säga att det inte är något jättekonstigt. Säg att dina batterier inte var helt laddade när du stängde av motorn så kan du lätt komma dit. 
En annan fråga är ju hur/var du mäter. Mäter du direkt över batteripolerna eller är det en mätare på ”instrument-tavlan”?


 

11 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

För mig är det helt obegripligt med en bank på 150ah. Lek med tanken att kylskåpet drar i snitt 3ah (det är ett gammalt kylskåp), det borde motsvara minst 2dygn. Då fylls det dessutom på med 80W så fort solen skiner.

Det är fel att tro att batterierna fylls på med 80 W när solen skiner. Som jag skrev ovan så är det under optimala förhållanden och dessutom så spelar batterierna möjlighet att ta emot laddning stor roll. Vid 50 % laddningsgrad kanske de kan sluka allt som panelen ger men mot slutet kanske bara någon procent.

Det är också fel att tro att du kan dra ur 3Ah i 48 timmar (dvs 144 A) ur en bank på 150. Tar du bara en gång ut så mycket har du i princip dödat batterierna. Räkna med att du kan ta 50% av angiven batterikapacitet.


Jag kan nämna att jag har ca 220 W solpaneler som förser min förbrukarbank på 570 Ah med laddning. Detta räcker inte den här tiden på året för att hålla mitt ganska nya kylskåp igång utan det tar ca 35 Ah per dygn av batterikapaciteten.

Solpaneler är jättebra liksom mycket batterikapacitet men solpaneler ger inte alltid vad man tror och det behövs väldigt mycket mer batterikapacitet än man tror.

Jag hade tidigare en Nimbus 29 C och i den fick jag plats med 5 st 75Ah batterier + ett startbatteri har jag för mig.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev mackankw:

Personligen tycker jag att 12.9 V låter för lite för ett fulladdat batteri. Jag är absolut ingen expert på batterier men jag har för mig att 12 V batterier ska ligga på närmare 14 V när de är fulladdade. Är inne på samma spår som Georg_Ohm med att batterierna kanske inte mår bra.

Nu är du väldigt fel ute.

 

image.png.115cdbd54e94a02bcba151082a83f3be.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Jag har en Nimbus 28DC med två batteribankar 2+2 dvs 4st 75ah batterier med 150ah per bank. Jag har även en solpanel på 80W som gör att förbrukningsbatterierna alltid är fulladdade när vi kommer till båten. Spänningen är då ca 12,9V Toppen! 
Vi har även en även ett batteriseparationsrelä som gör att båda bankerna laddar från motorn vid gång. Så snart båten står still med kylskåpet igång och lite användning av vattenpump, så går batterispänningen ner till 12,2V på ca8tim trots att solen skiner på solpanelen. På ett dygn så är vi nere på 11,8V och saker börjar slå ifrån på grund av låg spänning. För mig är det helt obegripligt med en bank på 150ah. Lek med tanken att kylskåpet drar i snitt 3ah (det är ett gammalt kylskåp), det borde motsvara minst 2dygn. Då fylls det dessutom på med 80W så fort solen skiner. Förbrukningsbatterierna är helt nya för säsongen. 

Finns det några tips och idéer om varför det är på detta sättet?

mvh Joakim 

Hej,

tack för allas kloka inspel! 
jag har en digital mätare via solpanelen som både mäter laddningen från panelen men även status och förbrukning på batterierna. Modellen är en MPPT med remote display MT50. Min tanke är inte att 80w panel ska göra att jag blir självförsörjande på el, men att det iallafall ska förlänga batteritiden. Som någon skrev, så är något galet. Jag ska börja med att mäta verklig strömförbrukning på kylskåpet och även om jag har någon tomgångsförbrukning (”läckage”) som kan tömma batterierna. Jag tror inte att batterierna är dåliga. De är köpta på  ett företag som bara säljer batterier och jag tror att dem underhåller dem innan försäljning. 

1BE72FDA-A4BA-46F4-8E3F-157E67EA396D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

1BE72FDA-A4BA-46F4-8E3F-157E67EA396D.jpeg

Har du alltid så där låg spänning på solpanelen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Har du alltid så där låg spänning på solpanelen?

Det kanske var mörkt eller väldigt mulet när fotografiet togs....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Kane:

Har du alltid så där låg spänning på solpanelen?

Nej, bilden är tagen tidig morgon med solen lågt. Den brukar vara högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Hej,

tack för allas kloka inspel! 
jag har en digital mätare via solpanelen som både mäter laddningen från panelen men även status och förbrukning på batterierna. Modellen är en MPPT med remote display MT50. Min tanke är inte att 80w panel ska göra att jag blir självförsörjande på el, men att det iallafall ska förlänga batteritiden. Som någon skrev, så är något galet. Jag ska börja med att mäta verklig strömförbrukning på kylskåpet och även om jag har någon tomgångsförbrukning (”läckage”) som kan tömma batterierna. Jag tror inte att batterierna är dåliga. De är köpta på  ett företag som bara säljer batterier och jag tror att dem underhåller dem innan försäljning. 

1BE72FDA-A4BA-46F4-8E3F-157E67EA396D.jpeg

Det var väl bra i sig, men kom ihåg att den är väldigt fokuserad på solpanelen. Gissar att du inte ser laddningen från motorn på den, och kanske inte alla förbrukare (bara de som är kopplade via förbrukarutgången).

 

Sedan håller jag med om att strömmen från panelen är låg. Men främst reagerar jag över 11,9V batterispänning trots att det är under nettoladdning med i alla fall någon A.

 

Att "tro" något om batterierna är inte så gångbart. Fina märken och kända säljställen är heller ingen som helst garanti. Hade t ex ett Varta i min Audi som fick cellkortis på tokförtid, med kokt batteri som följd. Koppla isär dem och mät dem separat åtminstone.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

Men främst reagerar jag över 11,9V batterispänning trots att det är under nettoladdning med i alla fall någon A.

Håller med, ser lite skumt ut. Borde ligga nära regulatorns inställda laddspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

Håller med, ser lite skumt ut. Borde ligga nära regulatorns inställda laddspänning.

Är batterierna dåligt laddade och panelen ger mindre än den ström de vill sluka vid inställd laddspänning så kommer utspänningen att sjunka, till den punkt där jämvikt råder. I min värld inte konstigt alls att den då ligger långt lägre än inställt "börvärde". Inte ens en MPPT kan "trolla".

 

Men så lågt som 11,9V ?  Ett 12V-batteri, även riktigt urladdat, sticker mycket snabbt över 12V så snart det får nettoladdström.

Antingen är batterierna inte friska, eller också ligger förbrukare påslagna och lastar som inte går/syns via regulatorns "förbrukarutgång".

 

Kom också ihåg att många av dessa (vet inte hur det är med just din) reglerar på minussidan, dvs ligger förbrukarna kopplade med sin minus mot samma jordskena som batterierna kommer utgången inte visa rätt (eller inte visa något alls). Som på bilden. MEN, du kan ändå alltså ha förbrukare.

 

Edit: Nu skriver du inte vilken regulator du har, bara displayen (MT50). Men när man läser på en av de typiska som denna skall kunna kopplas till ("Tracer"), så står om denna att den är plusjordad. Dvs om den kopplas in med något på förbrukarutgången måste minus hållas isär.

Rekommenderar dig att koppla bort allt från lastutgången och lägga det direkt, se till att panelen/regulatorn BARA har jord/plusförbindels med batteribanken. Och att skaffa dig en "riktig" batterítankmätare på sikt::

"4) The Tracer A series is a positive ground controller. Any positive connection of solar, load or battery can be earth grounded as required."

Finns även en bild där batteriet har förslag med jordning av....pluspolen.

Jag ryser.....😦

 

Edit 2: Att tänka på: Om man kopplar in solpanelen med sin minus till jordskena istället för enbart till regulatorn på dessa "kinatyper" med gemensam plus, åsidosätter man också regleringen. Dvs batterierna riskerar att gasa sönder sig under soliga dagar, fast man tror allt är lugnt då man har en fin regulator.

Kan det vara det som hänt ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt test, som redan rekommenderats, är att koppla loss batterierna och låt dom vila och mät sedan deras individuella spänning. Jag har 4st batterier på stugan som försörjer stugan med ström. Dessa är kopplade till solpaneler. I somras fick vi problem med tillgång på ström och har aldrig tidigare haft det. Jag har rätt nya batterier, andra säsongen, och det visade sig att ett av dom inte höll spänningen och drog ur de andra. Efter att ha kopplat bort det och kör på 3 batterier är problemet löst. Sen är jag lite nyfiken på dina solceller. Är det förbrukningsceller som ska ge direkt ström till förbrukare och därför bara ger ut 12,7 volt, eller är det en cell för laddning av batterier och därmed bör kunna ge upp emot 18v? Har 150Ah batterier så bör du räkna med att du har tillgång till max 50Ah. Tyvärr är det så blybatterier funkar, annars får du skaffa Li-on batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Alanningen:

Ett enkelt test, som redan rekommenderats, är att koppla loss batterierna och låt dom vila och mät sedan deras individuella spänning. Jag har 4st batterier på stugan som försörjer stugan med ström. Dessa är kopplade till solpaneler. I somras fick vi problem med tillgång på ström och har aldrig tidigare haft det. Jag har rätt nya batterier, andra säsongen, och det visade sig att ett av dom inte höll spänningen och drog ur de andra. Efter att ha kopplat bort det och kör på 3 batterier är problemet löst. Sen är jag lite nyfiken på dina solceller. Är det förbrukningsceller som ska ge direkt ström till förbrukare och därför bara ger ut 12,7 volt, eller är det en cell för laddning av batterier och därmed bör kunna ge upp emot 18v? Har 150Ah batterier så bör du räkna med att du har tillgång till max 50Ah. Tyvärr är det så blybatterier funkar, annars får du skaffa Li-on batterier.

Tack, ska testa detta. Solpanelen driver inga förbrukare direkt från regulatorn. Laddningen från regulator går till batterierna. Därför visar det högra värdet 0A förbrukning. Bifogar även bild som visar mer normalläge på laddningen från solpanelen.

AF56FBC1-62BE-4C8E-9BF5-4196FA74ECFB.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Tack, ska testa detta. Solpanelen driver inga förbrukare direkt från regulatorn. Laddningen från regulator går till batterierna. Därför visar det högra värdet 0A förbrukning. Bifogar även bild som visar mer normalläge på laddningen från solpanelen.spacer.pngspacer.png

AF56FBC1-62BE-4C8E-9BF5-4196FA74ECFB.jpeg

Återigen - det där ser inte normalt ut. Snarast verkar det solpanelen lämnar ut (som du kallar "laddning till batterierna") gå åt till någon/några förbrukare, eftersom batterispänningen inte kommer upp.

 

1 timme sedan skrev JoakimFagerudd:

jag har en digital mätare via solpanelen som både mäter laddningen från panelen men även status och förbrukning på batterierna

Nu får du inte blanda bort korten. Har du inget anslutet på förbrukarutgången (vilket är bra i sig, se mitt förra inlägg) har du ju ingen koll på förbrukningen, eller hur ?  Det du kallar "batteriladdning" är därför bara det solpanelerna lämnar till båtens elsystem. Vad batterierna får av detta står dock skrivet i stjärnorna.

 

Jag tror du har förbrukare du inte vet om, ev. också något kass batteri. Uteslut inget.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Tack, ska testa detta. Solpanelen driver inga förbrukare direkt från regulatorn. Laddningen från regulator går till batterierna. Därför visar det högra värdet 0A förbrukning. Bifogar även bild som visar mer normalläge på laddningen från solpanelen.

AF56FBC1-62BE-4C8E-9BF5-4196FA74ECFB.jpeg

Men fortfarande låg laddspänning. Har det alltid varit det? Du har aldrig sett 14+ volt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

Men fortfarande låg laddspänning. Har det alltid varit det? Du har aldrig sett 14+ volt?

Så fort motorn är igång så har vi laddspänning på över 14V.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev JoakimFagerudd:

Så fort motorn är igång så har vi laddspänning på över 14V.

 

Då är det väl inte laddspänningen från regulatorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev JoakimFagerudd:

Så fort motorn är igång så har vi laddspänning på över 14V.

 

Jo, men det är ju inte från solpanelerna.

Och till mitt inlägg ovan - hur vet du laddströmmen och ev. förbrukare med den där mätaren ?  Det vet du ju inte. Du vet bara strömmen från panelerna till båtens elsystem. Det skulle förklara den låga spänningen trots ström från panelen.

Som sagt, läs det jag skrev ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev JoakimFagerudd:

Solpanelen driver inga förbrukare direkt från regulatorn.

Den ”tända lampan” till höger på displayen visar att din MT50 är inställd på att ge ström till lastutgången. Kommer inte hjälpa dig med ditt problem men slå av den för säkerhets skull. 
Dessa displayer är ganska bra då man kan ställa in vilka laddparametrar man har men även, som i ditt fall, se hur stor laddspänning man har från panelerna. Men, de funkar inte som tankmätare för batterierna, även om batterisymbolen (i mitten) visar en glad gubbe.

28 minuter sedan skrev Alanningen:

Sen är jag lite nyfiken på dina solceller

Denna fråga, som är väldigt relevant, handlar om vilken märkspänning dina solpaneler har. De som är avsedda att användas via regulator för batteriladdning har oftast en märkspänning på 16-19V. Vad har din? (Det finns de som har en märkspänning på 12,xV som är avsedda att direkt driva utrustning på 12V.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ChristerN:

Men, de funkar inte som tankmätare för batterierna, även om batterisymbolen (i mitten) visar en glad gubbe.

Fel, den gubben är inte glad. Den visar faktiskt "Under Voltage".

 

image.png.ecaf81d041f055ae9c219e41ec58f4c0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kane:

Fel, den gubben är inte glad. Den visar faktiskt "Under Voltage".

 

image.png.ecaf81d041f055ae9c219e41ec58f4c0.png

@ChristerN kanske syftade på att batterisäljaren blev den glada gubben.

Nääää, det var lågvattenmärke 🤐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Den ”tända lampan” till höger på displayen visar att din MT50 är inställd på att ge ström till lastutgången. Kommer inte hjälpa dig med ditt problem men slå av den för säkerhets skull. 
Dessa displayer är ganska bra då man kan ställa in vilka laddparametrar man har men även, som i ditt fall, se hur stor laddspänning man har från panelerna. Men, de funkar inte som tankmätare för batterierna, även om batterisymbolen (i mitten) visar en glad gubbe.

Denna fråga, som är väldigt relevant, handlar om vilken märkspänning dina solpaneler har. De som är avsedda att användas via regulator för batteriladdning har oftast en märkspänning på 16-19V. Vad har din? (Det finns de som har en märkspänning på 12,xV som är avsedda att direkt driva utrustning på 12V.)

Då ska jag ändra inställningen på MT50. Då jag ser på MT50 panelen, så visar den 19V från solpanelen. Du har helt rätt att man inte kan använda MT50 som tankmätare. Jag kanske behöver investera i en ”riktig”? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev JoakimFagerudd:

Då ska jag ändra inställningen på MT50. Då jag ser på MT50 panelen, så visar den 19V från solpanelen. Du har helt rätt att man inte kan använda MT50 som tankmätare. Jag kanske behöver investera i en ”riktig”? 

Jag har en MT-5 en äldre modell, men med samma funktioner som MT-50, och den är rätt värdelös som batteritankmätare, den visar visserligen en batterisymbol som är mer elller mindre fylld, men vad jag erfar och efter jämförelse med Nasa BM-1 så går den inte att lita på den informationen. Den har ju ingen aaaning om hur mycket man förbrukat, eller laddat in från exempelvis generatorn.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du alla parametrer någorlunda rätt inställda.

Här gör jag ett försök att beskriva vad allt betyder.

 

Vilken laddspänning har du från regulatorn?

Du borde kunna trycka i 6 A med solcellen kan jag tycka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Fel, den gubben är inte glad. Den visar faktiskt "Under Voltage".

 

image.png.ecaf81d041f055ae9c219e41ec58f4c0.png

Skrev ”om”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...