Jump to content
Friday 17 September 2021
Sign in to follow this  
pseudonym

Båttrailerfix

Recommended Posts

Posted (edited)

Har en idé om att tillverka en förlängningsbalk till min båtvagn som kan vara bra att ha när sjösättningsrampen är flack och grund. Vad tror församlingen om den här skissen som jag ritade i telefonen. Tanken är alltså att ta en 50x50 fyrkantsprofil, som är 2 meter lång. Bulta dit en kopplingshandske fram mot bilen och en dragkula bak mot vagnen. Ett höj/sänkbart stödhjul på mitten för att inte balken ska släpa i backen med släpet och för att kunna justera släpets lutning vid upp/sjösättning. Vad tror experterna om den här lösningen? Kan ju tillägga att jag dessutom får ett ökat axeltryck fram på bilen då vagnen trycker ner ”gungan” bak och lyfter fram mot bilens bakaxel vilket ger ett ökat axeltryck på drivhjulen.

CEE438CD-427E-4156-9435-EEF6D2EAE967.png

Edited by pseudonym

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Balken kommer väl att kunna vicka/rotera i sidled så mycket som draghandsken medger. Det medför att stödhjulet i mitten kommer att stå snett enligt hur det slumpar sig. Möjligen kan det funka med två stödhjul bredvid varandra om de är tillräckligt brett isär. 

Att backa i en av föraren vald riktning med den där kombon torde vara mer än vad de flesta normalbegåvade släpvagnsförare klarar. 

 

Men idén är inte utan poänger. En längre tillfällig dragbom skulle säkert vara till hjälp många gånger. 

Jag skulle lösa det med ett tre meter långt profilrör där dragkulan monteras en meter in på bommen. Längst bak två plattjärn vända uppåt så att man kan lägga en bult över trailerns dragbom. Längst fram förstås en handske på bilens kula.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Här en bild på rampen som kan ställa till det då den är väldigt flack och grund ganska långt ut. Och en sidobild på båten med vagn och det kanske kan gå att montera en tillfällig dragbalk.

3EB7D5BD-7B08-4B45-85BF-2A62166176AD.jpeg

A63E4122-A445-48ED-A8E4-8924482DAF6D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
37 minuter sedan skrev Faderullan:

Balken kommer väl att kunna vicka/rotera i sidled så mycket som draghandsken medger. Det medför att stödhjulet i mitten kommer att stå snett enligt hur det slumpar sig. Möjligen kan det funka med två stödhjul bredvid varandra om de är tillräckligt brett isär. 

Att backa i en av föraten vald riktning med den där kombon torde vara mer än vad de flesta normalbegåvade släpvagnsförare klarar. 

 

Men idén är inte utan poänger. En längre tillfällig dragbom skulle säkert vara till hjälp många gånger. 

Jag skulle lösa det med ett tre meter långt profilrör där dragkulan monteras en meter in på bommen. Längst bak två plattjärn vända uppåt så att man kan lägga en bult över trailerns dragbom. Längst fram förstås en handske på bilens kula.

Jag ser mig inte som normalbegåvad. Jag kör den här hela dagarna. Med 65 m3 i lasten gäller det att hålla tungan i rätt mun.😉

C3BBB2A1-D4CD-439B-A226-77795D4F2152.jpeg

Edited by pseudonym
  • Like 1
  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Faderullan:

Att backa i en av föraten vald riktning med den där kombon torde vara mer än vad de flesta normalbegåvade släpvagnsförare klarar. 

Pseudonym tillhör nog den överbegåvade delen av släpvagnsförare, men jag tänkte ändå som du att det kan bli en utmaning även för en yrkeschaufför att backa med den föreslagna konstruktionen.

 

Något som blir längre utan att vara ledat tror jag absolut är en fördel om man inte vill ha onödigt stora utmaningar. För mig känns lösningen lite som en cykel som svänger åt fel jämfört med hur man vrider på styret.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag ser mig inte som normalbegåvad. Jag kör den här hela dagarna. Med 65 m3 i lasten gäller det att hålla tungan i rätt mun.😉

C3BBB2A1-D4CD-439B-A226-77795D4F2152.jpeg

Hehe! I det avseendet är du friskriven från min tvekan 😆

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
16 minuter sedan skrev Faderullan:

Hehe! I det avseendet är du friskriven från min tvekan 😆

Kört lastbil sedan 1983 med några undantag då jag satt inne (på kontor). Har väl till dags dato rullat runt på vägarna cirka 600.000 mil allt som allt. Man har nog sett de flesta gathörnen och landsändarna vid det här laget.

 

I morgon börjar vi leverera bensin b95 e10 så finns era bilar med på listan så välj hellre b98 oktan då den fortsätter innehålla 5% etanol.

https://www.bilsweden.se/storage/84798592C3A86D37A37B0D1594067E18F098007D6916EE26D1327E10441D58F9/5bd8876106ed4068b150158914513e81/pdf/media/50c5531d604f4cbaaa25a0e3299a5ecb/E10-lista 21.pdf

 

Ibland är det trångt.

C265324B-7050-40DD-938B-AD5E6F222601.jpeg

Edited by pseudonym
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Blev inspirerad till en illustration...

Proportionerna på din MAN blev lite tokiga men utrymmet på boksidan är vad det är 😀20210731_193527.thumb.jpg.a5f4f064afb4edf8c53703f91cc46dd2.jpg

Edited by Faderullan
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Faderullan:

Blev inspirerad till en illustration...

Proportionerna på din MAN blev lite tokiga men utrymmet på boksidan är vad det är 😀20210731_193527.thumb.jpg.a5f4f064afb4edf8c53703f91cc46dd2.jpg

I all sin enkelhet alldeles genialiskt! Den där lösningen köper jag direkt.👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har min dragbalk utdragbar ger närmare en meter extra om man behöver sen skjuter man bara tillbaks och låser med genomgående bult, även gjort den vändbar eftersom ena fordonet har kroken långt över standardmått.  Vill man sen ha bästa möjliga stöld skydd tar man handsken eller hela handsk balken med sig.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Eile:

Jag har min dragbalk utdragbar ger närmare en meter extra om man behöver sen skjuter man bara tillbaks och låser med genomgående bult, även gjort den vändbar eftersom ena fordonet har kroken långt över standardmått.  Vill man sen ha bästa möjliga stöld skydd tar man handsken eller hela handsk balken med sig.  

Men du hade väl en Volvo Valp eller en 303?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev pseudonym:

Men du hade väl en Volvo Valp eller en 303?

Fel på båda gissningarna en c202 och en santa fe,  men när trailern byggdes användes en framhjulsdriven  audi vilken lätt följde med i sjösättningen så två balkar i varandra löste problemet. P7313697.thumb.JPG.034f079910726212c7ba94356bc3cd1a.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minuter sedan skrev Eile:

Fel på båda gissningarna en c202 och en santa fe,  men när trailern byggdes användes en framhjulsdriven  audi vilken lätt följde med i sjösättningen så två balkar i varandra löste problemet. P7313697.thumb.JPG.034f079910726212c7ba94356bc3cd1a.JPG

Min trailer är dock en bromsad registrerad originalvagn så några permanenta ombyggnader med svetsade balkar är nog inte aktuellt för att få den godkänd för 80 km/h. Men jag tackar ändå för tipset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev pseudonym:

I all sin enkelhet alldeles genialiskt! Den där lösningen köper jag direkt.👍

Montera fästen för "Faderullan-draget" på släpets ordinarie längsgående dragbalk så har Du lösningen med Dig på resan. För Du kanske behöver möjligheten till förlängd dragbalk på fler platser...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den idé ts skissade på vill jag avråda ifrån. Den blir ostyrslig åt alla håll och potentiellt farlig. Den lösningen kommer kräva viss spårvidd på hjul under släpets kulhandske för att bli rimligt stabil när sidokrafter kommer. Den skulle då fundera som dolly till en påhängsvagn. Problemet där blir att bilden på vagnen visar att det är en pivåvagn. När den kommer ner på rampen kommer tyngdpunkten förskjutas och din " dolly" blir på tok för lätt så du riskerar att hela ekipaget tippar bakåt. Du behöver ha bilen som motvikt. Det ser du när du sjösätter hur mycket släpet lyfter i bilens bakdel. Alternativt är att göra dolly mycket tung så den klarar hålla emot. I alla fall lika tung som bakdelen på bilen. Sen blir den en utmaning att backa med då det blir som en släpvagn med ledad dragstång. Typ lastbilssläp. Ska du förlänga så se till att du antingen gör befintlig dragstång  teleskopisk. Men torde bli svårt få godkänt vid registreringsbesiktning  om det är ett registrerat släp. Alternativt en anordning du monterar på släpet som sitter fast när du använder den och fungerar som en lång fast monterad dragstång som klarar både horisontella krafter som både positiva och negativa vertikala krafter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-08-03 vid 17:50 skrev M__G:

Den idé ts skissade på vill jag avråda ifrån. Den blir ostyrslig åt alla håll och potentiellt farlig. Den lösningen kommer kräva viss spårvidd på hjul under släpets kulhandske för att bli rimligt stabil när sidokrafter kommer. Den skulle då fundera som dolly till en påhängsvagn. Problemet där blir att bilden på vagnen visar att det är en pivåvagn. När den kommer ner på rampen kommer tyngdpunkten förskjutas och din " dolly" blir på tok för lätt så du riskerar att hela ekipaget tippar bakåt. Du behöver ha bilen som motvikt. Det ser du när du sjösätter hur mycket släpet lyfter i bilens bakdel. Alternativt är att göra dolly mycket tung så den klarar hålla emot. I alla fall lika tung som bakdelen på bilen. Sen blir den en utmaning att backa med då det blir som en släpvagn med ledad dragstång. Typ lastbilssläp. Ska du förlänga så se till att du antingen gör befintlig dragstång  teleskopisk. Men torde bli svårt få godkänt vid registreringsbesiktning  om det är ett registrerat släp. Alternativt en anordning du monterar på släpet som sitter fast när du använder den och fungerar som en lång fast monterad dragstång som klarar både horisontella krafter som både positiva och negativa vertikala krafter.

Den idén har jag redan slagit ur hågen, istället blir det som  Faderullan så smart kom på med en förlängningsstång med kula och låsning bak som gäller. Har redan lite material till en sådan så det blir till att mäta vid rampen och mellan bil och vagn för att optimera längden på pinnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy